וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתמיכת 128 מדינות: האו"ם אישר את ההצעה נגד ההכרה בירושלים

הארגון אימץ את ההצהרה נגד הכרזת טראמפ חרף איומי וושינגטון. 35 מדינות נמנעו - בהן שש מהאיחוד האירופי וקנדה - ורק תשע התנגדו. שגרירת ארה"ב: "לא מבינה למה ישראל נשארת בארגון העוין הזה". נתניהו: "דוחים את ההחלטה, מודים לטראמפ". אבו מאזן: "זה ניצחון"

צילום: רויטרס, עריכה: תום זואילי

הצבעת האו"ם נגד ההכרה בירושלים – כל הפרטים

- עצרת האו"ם אישרה ברוב של 128 את ההצעה נגד ההכרה של ארה"ב בירושלים כבירת ישראל
- רק 9 מדינות התנגדו – ארצות הברית, ישראל, גוואטמלה, הונדורס, איי מרשל, מיקרונזיה, נאורו, פאלאו וטוגו
- 35 מדינות נמנעו בהן מדינות מרכזיות באיחוד האירופי
- שגרירת ארה"ב באו"ם: "לא מבינה למה ישראל נשארת בארגון העוין הזה"
- דני דנון: "המדינות שתומכות בהצבעה הן בובות של פלסטינים"

העצרת הכללית של האו"ם אישרה אמש (חמישי) ברוב גדול את ההצעה נגד ההכרה של ארצות הברית בירושלים כבירת ישראל. 128 מדינות הצביעו בעד, חרף איומי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ איים לקצץ להן את הסיוע. עוד 35 מדינות נמנעו ורק תשע הצביעו נגד.

במשרד החוץ הציבו מטרה שלפיה כ-50 מדינות לא יתמכו בהצעה שקידמו טורקיה ותימן. פרט לארצות הברית ולישראל, המדינות שהתנגדו להצעה היו גואטמלה, הונדורס, טוגו, מיקרונזיה, איי מרשל, נאורו ופלאו. במשרד החוץ עמלו כדי למנוע קונצנזוס בקרב מדינות אירופה, ובין הנמנעות היו שש מדינות מהאיחוד האירופי - פולין, צ'כיה, הונגריה, קרואטיה, לטביה ורומניה - וכן קנדה, ארגנטינה, הפיליפינים ומקסיקו.

עוד 21 מדינות נעדרו מההצבעה בארגון, המונה 193 חברות, וייתכן שלאיומי הממשל לעצור את הסיוע היה חלק בכך. הבולטות שבהן היו אוקראינה, גיאורגיה, מיאנמר, וכמה מדינות אפריקניות, שעליהן הפעילו במשרד החוץ מכבש לחצים רב, בהן קניה והרפובליקה הדמוקרטית של קונגו.

בין המדינות התומכות, היו הגוש הערבי והאסלאמי, וכן רוסיה, סין, בריטניה, צרפת, גרמניה, איטליה, יפן והודו.

128 מדינות תמכו - האו"ם אישר ברוב גדול את ההצעה נגד ההכרה האמריקנית בירושלים. AP
128 בעד, 35 נמנעות ותשע מתנגדות. רשימת המדינות ואופן הצבעתן/AP

לשכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו מסרה כי ישראל דוחה את ההחלטה האו"ם - אך היא שבעת רצון מ"המספר הגבוה של המדינות שלא הצביעו בעד ההחלטה". עוד נמסר כי "ישראל מודה לנשיא טראמפ על עמדתו החד-משמעית בעד ירושלים ומודה למדינות שהצביעו יחד עם ישראל, ביחד עם האמת".

שר הביטחון אביגדור ליברמן אמר כי ב"או"ם אין כל חדש". בדברים שכתב בחשבון הטוויטר שלו הוסיף: "טוב שארצות הברית היא המגדלור המוסרי המאיר לנו מתוך השחור". יו"ר הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין (הליכוד) כינה את ההצבעה באו"ם "בושה".

לעומת זאת, הפלסטינים הגדירו את ההצבעה כניצחון. "ההצבעה היא ניצחון עבור פלסטין", אמר נביל אבו רודיינה, דוברו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. "נמשיך במאמצינו באו"ם ובכל הפורום הבינלאומיים כדי להביא לסיום הכיבוש ולהקמת מדינה פלסטינית שבירתה מזרח ירושלים".

רה"מ מגיב להחלטת האו"ם שלא להכיר בי-ם כבירת ישראל. מתוך הפייסבוק של בנימין נתניהו, עריכה: יוסי אלטר, מערכת וואלה! NEWS
הודה לממשל האמריקני. נתניהו/מערכת וואלה! NEWS, מתוך הפייסבוק של בנימין נתניהו, עריכה: יוסי אלטר

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, שהוביל קו תקיף נגד ארצות הברית וישראל מאז ההכרה, אמר לאחר אישור ההצעה באו"ם כי הוא מצפה שטראמפ יבטל ללא דיחוי את "ההחלטה המצערת" שקיבל ביחס לירושלים.

שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף חגג את קבלת ההחלטה. "זהו 'לא' גלובלי מהדהד לאיומים הבריוניים של משטר טראמפ באו"ם", כתב בחשבון הטוויטר שלו, ביחס לאזהרות הממשל האמריקני.

שגרירת ארה"ב באו"ם: "נזכור את ההצבעה"

שגרירת ארצות הברית באו"ם, ניקי היילי, אמרה במהלך הדיון כי השגרירות תעבור לירושלים ללא קשר להחלטה שתתקבל. "אני תוהה מדוע ישראל ממשיכה להישאר בגוף העוין הזה" אמרה. "נזכור את ההצבעה הזו כשמדינות יבואו לבקש סיוע. אם ההשקעה נכשלת, נשקיע את הכסף בדרכים יותר פרודוקטיביות".

לדבריה, "האו"ם עוין לישראל ומתמקד בה בצורה לא פרופורציונלית. ארצות הברית היא המממנת העיקרית של הארגון הזה. אנחנו עושים זאת כדי לקדם את ערכינו והאינטרסים שלנו. אהיה כנה אתכם - כשאנחנו תורמים כסף רב לאו"ם, יש לנו ציפייה לגיטימית שהרצון הטוב שלנו יכובד".

שגרירת ארה"ב באו"ם ניקי היילי במהלך הדיון בעצרת הכללית נגד ההכרה בירושלים, 21 בדצמבר 2017. -, AP
מאיימת על מי שתצביע נגד ההכרה. היילי, אמש/AP, -

שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, הציג במהלך הדיון מטבע מתקופת בית שני כדי להוכיח את הקשר של העם היהודי לירושלים. "אני מחזיק מטבע, משנת 67 לפני הספירה, הוא אומר 'חופש לציון'", אמר. "המלך דוד הכריז על ירושלים בירת העם היהודי לפני 3,000 אלפים שנה. התנ"ך הזכיר את ירושלים 660 פעם.זהו קשר בלתי ניתן לשבירה".

עוד אמר דנון כי המדינות שתומכות בהצבעה הן "בובות על חוט". לדבריו, "הפלסטינים יודעים שההחלטה לא עושה כלום למען העם הפלסטיני. הם יודעים שהיא לא תשפר את מצבם של האנשים ברמאללה או עזה. הסחת דעת שתאפשר לפלסטינים להמשיך ולדחות את השלום".

שגריר ישראל באו"ם דני דנון במהלך הדיון בעצרת הכללית נגד ההכרה בירושלים, 21 בדצמבר 2017. צילום מסך, מערכת וואלה! NEWS
הציג מטבע מתקופת בית שני. דנון בדיון בעצרת/מערכת וואלה! NEWS, צילום מסך

שר החוץ של טורקיה מבלוט צ'בושואלו תקף את ארצות הברית. "זה לא מוסרי לחשוב שהקולות והכבוד שלנו הם למכירה", אמר. "אתם יכולים להיות חזקים, אבל זה לא הופך אתכם לצודקים".

שר החוץ הפלסטיני ריאד אל-מאלכי אמר כי "ירושלים היא המפתח לשלום ולמלחמה במזרח התיכון ובעולם כולו". לדבריו, "הווטו האמריקני לא יעצור אותנו. לא ניתן שיאיימו עלינו, אנחנו נשענים על החוק הבינלאומי. הוא התייחס להצבעה ביום שני במועצת הביטחון, שנבלמה על ידי וושינגטון.

(עדכון ראשון: 17:00)

שגריר פלסטין באו"ם, ריאד מנסור, בנאומו באו"ם במהלך דיון בעצרת הכללית נגד ההכרה בירושלים, 21 בדצמבר 2017. AP
שר החוץ הפלסטיני בעצרת הכללית של האו"ם/AP
פלסטינים שורפים כרזה המתארת את נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, ברפיח שבדרום הרצועה 21 בדצמבר 2017. רויטרס
פלסטינים שורפים כרזה של טראמפ ברפיח, במהלך הדיון באו"ם/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully