וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגבעתיים מתכננים לחמוק מחוק המרכולים; "לעצור את ההידרדרות"

ראש העיר מתכוון לנצל את העיכוב באישורו הסופי של החוק כדי לקדם תיקון בחוק העזר העירוני כך שתתאפשר הפעלת עסקים בשבת בעירו. ח"כ סמוטריץ' התריע בנושא וקרא לראשי הסיעות החרדיות לפעול להחרמת ראש העיר ברמה האישית. "עליו להבין שלצעדים כאלו יש מחיר", אמר

עריכת וידאו:ניר חן

ברקע לאישור חוק המרכולים בקריאה ראשונה בכנסת, ראש עיריית גבעתיים רן קוניק מעוניין לנצל את העובדה כי החקיקה בנושא טרם הושלמה, כדי להתיר פתיחת עסקים בשבת בעירו. קוניק זימן את חברי מועצת העיר ל"ישיבה דחופה שלא מן המניין" ביום שני הקרוב, כדי לאשר שינוי בחוק העזר העירוני שיאפשר את פתיחת העסקים בשבת.

חוק המרכולים המקודם על ידי הקואליציה בכנסת נועד למנוע פתיחת עסקים בשבת אלא אם שר הפנים מאשר זאת. ההחלטה של קוניק עלולה לגרום לכאב ראש עבור הסיעות החרדיות שיזמו את החוק כדי למנוע מקרים כמו בעיר תל אביב שבה בג"ץ אישר פתיחת עסקים בשבת אחרי ששר הפנים לא אישר את חוק העזר העירוני שהעבירה העירייה שנים קודם.

לקריאה נוספת:
הממשלה אישרה את חוק המרכולים של דרעי; ישראל ביתנו התנגדה
בפסיקתה האחרונה התירה הנשיאה נאור פעילות מרכולים בשבת בתל אביב
בג"ץ הכריע: תותר פתיחת מרכולים ומרכזי בילוי בשבת בתל אביב

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ניסיון לחמוק מחוק המרכולים/מערכת וואלה!, צילום מסך

ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) הציף את הבעיה לאחר שטען כי הוא רואה בכך פגיעה בסטטוס קוו ובפגיעה במרחב הציבורי. הוא שיגר מכתב לראשי הסיעות החרדיות, השר אריה דרעי, חברי הכנסת יעקב ליצמן ומשה גפני (יהדות התורה), ולחבר מפלגתו שר החקלאות אורי אריאל שבו ביקש מהם לפעול לאלתר נגדה.

סמוטריץ' סבור שאם מועצת העיר תאשר שינוי של חוק העזר העירוני באופן שיאפשר פתיחה של עסקים, שר הפנים אריה דרעי לא יחתום עליו. באופן זה, העירייה תוכל לפנות לבג"ץ כדי שיעתיק את ההחלטה שקיבל בתל אביב. "גבעתיים עלולה להיות חלילה אבן הדומינו הראשונה שתקרר את האמבטיה ותסמן את הכיוון לראשי רשויות נוספים", כתב סמוטריץ'. "בשל כך עלינו לעצור את ההידרדרות הזו כאן ועכשיו".

סמוטריץ' הוסיף כי יש לדרוש מראש הממשלה להתערב ולהבהיר לו "בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים כי אם יתוקן חלילה חוק העזר בגבעתיים תדרשו, בהתאם להסכם הקואליציוני, להכליל גם את תל אביב בחוק המרכולים בכדי לשלול טענת שוויון בינה לבין יתר ערי ישראל ולקדם בנוסף חקיקה ברורה שתשלול את הסמכות בענייני השבת מראשי הערים". סמוטריץ' אף קרא לנמענים לפעול נמרצות נגד ראש העיר ולאיים בהחרמתו ברמה האישית. "יש להודיע לראש העיר כי ככל שהוא יממש את כוונתו ויתקן את החוק הוא יכול 'למחוק את מספרי הטלפונים שלכם מהזיכרונות שלו'. עליו להבין כי לצעדים חמורים כאלה יש מחיר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
בצלאל סמוטריץ', הבית היהודי, במסיבת עיתונאים בנושא חוק הביטוח הסיעודי ממלכתי- צו השעה, 12 בנובמבר 2017. ניב אהרונסון
התריע בפני ראשי המפלגות החרדיות ח"כ בצלאל סמוטריץ'/ניב אהרונסון

מכתבו של סמוטריץ' בא בעקבות החשש שלגבעתיים יצטרפו רשויות נוספות שיקדמו שינויי חוקי עזר כדי לאפשר פתיחת עסקים בשבת, באופן שחוק המרכולים החדש המחייב באישור שר הפנים לא יחול על חוקים אלו. הטיעון המרכזי של הקואליציה בעד החוק הוא שהוא אינו רטרואקטיבי ולכן לא ישפיע על תל אביב. אך העיכוב בקידומו, בין היתר בשל התנגדותה של ישראל ביתנו והחשש מכך שלא יהיה רוב בהצבעה עלול להוביל תוצאה הפוכה ברשויות המקומיות.

מנגד, ראש העיר קוניק הבהיר אתמול כי הוא לא מתכוון לחזור בו מהחלטתו "בעיר כמו גבעתיים, אין באמת מצב ללכת אחורה ולסגור את העסקים שכבר פתוחים שנים", כתב בפוסט שפרסם בפייסבוק. הוא אף האשים את השר דרעי בכך שקידם את החוק. "אלמלא השר היה מקדם חוק זה, חוק שיכפה עלינו סגירה זו, שזו למעשה הפרה של הסטטוס קוו הקיים בערים רבות שנים, לא היינו נדרשים בכלל לסוגייה, ודאי לא לתיקון חוק העזר העירוני, שזה כאמור התנאי להשארת המצב כמות שהוא". עם זאת, קוניק הוסיף כי מספר העסקים שייפתחו בשבת בעיר לא צפוי להשתנות. "מה שהיה וקיים כרגע, הוא שיהיה, הן מבחינת המיקום והן מבחינת כמות העסקים".

רועי לחמנוביץ', מנכ"ל קואלציית שבת שוויון מסר בתגובה כי "חבל ששר הפנים לא מודיע כעת לרהע גבעתיים וליתר ראשי הרשויות שיבואו בעקבותיו שהניסיון שלהם הוא רק יחצ"ני וגם כעת לא ניתן לבצע מהלך של הפיכת שבת ליום מסחר ללא אישורו והאישור לא ינתן. משבר השבת המקומי בגבעתיים מוכיח שחוק המרכולים הוא פתרון חלקי וזמני. הפתרון האמיתי צריך להיות שינוי חוק שעבודה ומנוחה והגדלת משמעותית של מספר הפקחים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully