וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה אישרה את חוק המרכולים של דרעי; ישראל ביתנו התנגדה

החוק, שנועד לאסור על פתיחת חנויות מכולת בימי מנוחה ברחבי הארץ למעט בתל אביב, אושר גם בוועדת השרים לחקיקה. נתניהו בירך את השר דרעי, יוזם החוק, על קידומו. הממשלה אישרה גם את החוק שיאפשר לשר העבודה והרווחה להוסיף שיקולי "מסורת ישראל" במתן היתרי עבודה בשבת

עריכת וידאו: ניר חן

חוק המרכולים הממשלתי של שר הפנים ויו"ר ש"ס אריה דרעי אושר היום (ראשון) בישיבת הממשלה ויעבור לוועדת השרים לחקיקה. שרי ישראל ביתנו התנגדו לחוק, שר השיכון יואב גלנט (כולנו) נמנע ויתר השרים הצביעו בעד החוק, שנועד לאפשר סגירה של מכולות בשבת ברחבי הארץ, למעט בשטחה של העיר תל אביב. החוק אושר בהליך חקיקה מזורז ועבר לוועדת השרים לחקיקה מבלי שניתנה האפשרות להגיש עליו ערר מתוך הממשלה, שם אושר גם כן.

הממשלה אישרה גם את הצעת החוק שמקדם שר העבודה והרווחה חיים כץ לפיה במתן היתרי עבודה בשבת הוא יוכל להוסיף שיקולים של "מסורת ישראל". זאת, בין היתר, בשל טענות החרדים על כך ש"רכבת ישראל הפכה את יום השבת ליום השיפוצים הלאומי". ההצעה מחייבת את השר האמון על הנפקת ההיתרים להתחשב ב"מסורת ישראל" ובפגיעה במרחב הציבורי במקום שבו ניתן ההיתר. החוק יעלה להצבעה בוועדת השרים לענייני חקיקה בשבוע הבא.

בטרם ההצבעה בירך ראש הממשלה בנימין נתניהו את השר דרעי וביקש להביע בפניו את הערכתו. נתניהו הוסיף כי הוא "מאמין שעם כל הקשיים כל שרי הממשלה יתאחדו כדי לעזור להעביר את הרפורמה החשובה הזאת. אנחנו בעידן שיש הקלות לעסקים". דרעי בירך על אישור החוק ואמר כי "אנחנו רוצים לשמור על הסטטוס קוו בכל רחבי הארץ ולמנוע את הפיכת השבת ליום המסחר הלאומי". לדבריו, "השבת קדושה לנו יותר אבל אנחנו לא יכולים לסגור את המרכולים בתל אביב. אנחנו רק רוצים שמה שהיה הוא שיהיה, ושבעקבות פסיקת בג"ץ בעניין המרכולים בתל אביב, לא ייפתחו כעת מרכולים בשבת ברחבי הארץ ויתקיים מסחר כמו בפריז, ניו יורק או לונדון".

ראש הממשלה בינימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה 3 בדצמבר 2017. רויטרס
נתניהו ודרעי בישיבת הממשלה, היום/רויטרס

שרת העלייה והקליטה סופה לנדבר (ישראל ביתנו) אמרה במהלך הדיון על החוק כי "לא נסכים שמיעוט קטן ישלוט לנו על החיים. הם לא יחליטו מי דתי ומי לא. אני מקיימת יותר מצוות". השר אביגדור ליברמן הצטרף אליה ואמר כי "רות המואביה לא הייתה עוברת גיור היום". השר גלנט הסביר בדיון כי "ההחלטה על המרכולים צריכה להיות של הרשויות המקומיות שמכירות הכי טוב מה קורה אצלם בבית, וכל עיר יש לה מאפיינים שלה". ליברמן התנגד בהצבעה יחד עם השרה לנדבר, אך לא השתמש בזכות הווטו השמורה לו מכוח ההסכם הקואליציוני בין ישראל ביתנו והליכוד. על פי ההסכם "חוקים הנוגעים לנושאי דת ומדינה לא יקודמו, לא יאושרו ולא יחוקקו אלא אם כן אושרו פה אחד על-ידי נציגי כלל סיעות הקואליציה".

"חוק המרכולים" נועד להעניק לשר הפנים סמכויות כך שלרשויות המקומיות לא תהיה אפשרות לחוקק חוק עזר עירוני בלא אישורו. בחוק קיים סעיף נוסף לפיו השר יוכל לבטל חוק עזר אלא זה נדרש "לצרכים חיוניים" לדעתו. בכך יוכל שר הפנים אריה דרעי לכפות סגירת מרכולים בשבת בערים שבהם יוחלט לאשר חוקי עזר המתייחסים לפתיחת עסקים בשבת. יו"ר סיעת ישראל ביתנו ח"כ רוברט אילטוב הודיע כי חברי סיעתו יצביעו נגד ההצעה במליאת הכנסת, ולכך עלולה להיות השפעה על עתידה.

אילטוב אמר לאחר אישור החוק בישיבת הממשלה כי "מדובר פה בהפרה בוטה של הסטטוס קוו ופגיעה בציבור החילוני המהווה רוב במדינת ישראל. כפי שהודעתי בשבוע שעבר, סיעת ישראל ביתנו תתנגד לחוק במידה ויעלה להצבעה במליאה והשרה סופה לנדבר תצא מהמליאה בזמן ההצבעה".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
סניף של רשת המרכולים AM:PM בתל אביב/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשבוע שעבר שיגרו 58 ראשי רשויות ועיריות מרחבי הארץ, בהם, חיים ביבס ראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות ויו"ר מרכז השלטון המקומי ורון חולדאי, ראש עיריית תל אביב ויו"ר פורום ה-15, מכתב לנתניהו, לדרעי ולשרת המשפטים איילת שקד, שבו הביעו התנגדות לחוק. במכתב טענו ראשי הרשויות כי מדובר בפגיעה חמורה בתושבי מדינת ישראל, באמצעות פגיעה בסמכויות נבחריהם בשלטון המקומי ובשינוי דרסטי של הסטטוס קוו הקיים. לטענתם, הצעת החוק "תוביל בפועל לסגירת כלל העסקים הפועלים כיום ונותנים כבר שנים שירות למיליוני אנשים".

קידום ההצעות - במסגרת ההסכמות בין נתניהו לחרדים

שתי הצעות החוק מוקדמות כחלק מהסיכום שהושג בין נתניהו לראשי המפלגות החרדיות על רקע המשבר בשבוע שעבר שגרר את התפטרותו של ח"כ יעקב ליצמן מהממשלה. נתניהו אמר בישיבת הסיעה האחרונה של הליכוד כי "השבת חשובה לנו. זו עדיין מדינת היהודים, השבת היא חלק מהחיים שלנו אבל זו גם מדינה מודרנית. אחינו החרדים מבינים את הצרכים שלהם אבל גם את הצרכים של עם ישראל. הגענו לפתרון מושכל לטובת כל הצדדים".

בימים הקרובים צפויה להתכנס ועדת השרים למתן היתרי עבודה בשבת שבה חברים נתניהו וכץ כדי להעניק היתר לפעילות ענף הכדורגל. שחקני כדורגל הגיעו בסוף השבוע לפגישה עם הרב מאיר מאזוז, מנהיגה הרוחני של מפלגת יחד שנחשב כאופוזיציה לש"ס. הם אמרו לו: "היינו בפגישות עם חברי כנסת מש"ס, הם הבטיחו שיעזרו לנו אבל לצערנו זה לא באמת קרה".

(עדכון ראשון: 12:10)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully