וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בפסיקתה האחרונה התירה הנשיאה נאור פעילות מרכולים בשבת בתל אביב

דניאל דולב, יקי אדמקר ודנה ירקצי

26.10.2017 / 12:40

לקראת הפסיקה הפיץ שר הפנים דרעי תזכיר חוק ממשלתי נגד פתיחת עסקים בשבת, אלא במקרים שזו נדרשת לצרכים חיוניים. דרעי: "ניסיון הפיכה של ממש". נאור: "העצמאות השיפוטית אינה מובנת מאליה ויש להגן עליה"

צילום: לע"מ ורני כנפו, עריכה: יאיר דניאל

טקס הפרישה של נשיאת העליון נאור | כל הפרטים:

* בפסיקתה האחרונה קבעה נאור כי אין לאסור על פתיחת מרכולים בשבתות בתל אביב
* חולדאי: "תל אביב הייתה חופשית ותישאר חופשית"
* מתוך פסק הדין: "בצד ההגנה על צביונה הייחודי של השבת יש לאפשר לכל פרט ופרט לעצב את השבת שלו על פי דרכו"
* השר דרעי מקדם חוק ממשלתי שיאפשר לשר הפנים לקבוע בנושא פתיחת בתי עסק בימי מנוחה: "זו הפיכה של ממש"
* ח"כ גפני הגיש הצעה לאסור כליל על פתיחת עסקים בשבת: "בית המשפט העליון פשוט מנותק מהעם"
* שרת המשפטים שקד: "המערכת שינתה פניה במידה ניכרת במהלך כהונתך"
* היועמ"ש מנדלבליט: "חובה לקיים את פסקי הדין של הרשות השופטת, זו משמעות של שלטון החוק"

בבית המשפט העליון נערך היום (חמישי) טקס פרישתה של הנשיאה מרים נאור, שהחלה לכהן בתפקיד בינואר 2015. בפתח דבריה בטקס הקריאה נאור את פסיקתה האחרונה, בעניין העתירה לאפשר פתיחת בתי עסק בשבתות בתל אביב. נאור פסקה כי בית המשפט החליט ברוב דעות לדחות את העתירה נגד החוק שהתיר את פתיחת המרכולים בשבת ולאפשר את פתיחתם.

בפסיקתה כתבה נאור כי "הסמכות לערוך את ההכרעה הערכית במסגרת חוקי העזר נתונה לעירייה, ולא לשר הפנים". לדבריה, החלטתו הקודמת של דרעי בנושא לא נתנה "משקל הולם" ל"מעמדה הייחודי-אוטונומי של העירייה". עוד כתבה נאור כי "החלטת שר הפנים נועדה לפקח על חוקיות החלטתה של העירייה, אך לא להחליף את שיקול דעתה" וכי "עמדה גורפת ממנה נעדר איזון המשקף את צביונה של העיר, את ייחודם של אזורים שונים בה ואת המרחקים ביניהם היא בלתי סבירה". בפסיקה צוין עוד כי "בצד ההגנה על צביונה הייחודי של השבת יש לאפשר לכל פרט ופרט לעצב את השבת שלו על פי דרכו ועל פי אמונותיו ולצקת בה תוכן כראות עיניו".

לקראת הפסיקה בתיק הפיץ אמש שר הפנים אריה דרעי תזכיר חוק ממשלתי שלפיו לא יאשר פתיחת עסקים בשבת או בימי מנוחה, אלא אם זו נדרשת "לצרכים חיוניים" לדעתו. על פי תזכיר החוק גם חוקי עזר בעניין פתיחת עסקים בשבת לא יפורסמו ברשומות אלא אם שר הפנים ייתן לכך את הסכמתו. עם זאת, החוק לא ישפיע על פתיחת או סגירת המרכולים בתל-אביב בימי המנוחה היות והוא אינו חל רטרואקטיבית, ובעניין זה קיימת פסיקת בג"ץ המתירה את פתיחתם בשבת. בתגובה לפסיקה כתב דרעי בחשבון הטוויטר שלו כי "מדובר בהפיכה של ממש". לדבריו, "אין לי אלא להתלות באילנות גבוהים ולצטט את הנשיא ריבלין, שאמר השבוע בנאומו בכנסת: 'לא מהפכה עושה בית המשפט אלא הפיכה'". עוד אמר דרעי כי סיכם עם ראש הממשלה בנימין נתניהו על קידום שני חוקים ממשלתיים שיעניקו לשר הפנים "את הסמכויות הדרושות לשמור על צביונה של השבת היהודית בפרהסיה הציבורית, כדרישת רוב הציבור בישראל".

בתוך כך, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) מקדם הצעת חוק פרטית שתאסור באופן גורף את פתיחת העסקים בשבת - גם בתל-אביב. הצעת החוק צפויה לעלות לדיון בוועדת השרים לחקיקה ביום ראשון הקרוב, אך לא ברור האם תתקיים עליה הצבעה. לדברי גפני, "בית המשפט העליון פשוט מנותק מהעם, השופטים פוגעים בדרך קבע בתורה הקדושה ובמסורת העם היהודי, כל פסקיהם מבוססים על עידוד חילול שבת ופגיעה בציבור המסורתי שומר השבת, לפגוע ברגשותיו, מצפונו ופרנסתו. על פי ההסכם הקואליציוני נביא ביום ראשון את התיקון לחוק, ומה שבית המשפט קלקל אנחנו נתקן כדי לשמר את ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".

לקריאה נוספת:
נלחמה ב-D-9 של הימין: הכהונה הסוערת של נשיאת העליון נאור
נאור על התקפות הפוליטיקאים: "לא ניתן לאיים על בית המשפט"

טקס פרישת נשיאת בית המשפט העליון, מרים נאור, בית המשפט העליון, ירושלים. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
"לא ניתן לאיים על בית המשפט העליון". נאור/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

נאור תסכם יותר מ-40 שנה על כס השיפוט, לאחר שבשנה האחרונה נאלצה להתמודד מול מתקפות של שרים, ח"כים וארגוני ימין וכן עם ניסיונות להגביל את סמכויות בית המשפט.

בדברים שנשאה בטקס בירכה שרת המשפטים איילת שקד את הנשיאה נאור ואמרה כי "מסלול חייה השתלב בהרמוניה עם מסלול חייה של מדינת ישראל". עוד אמרה שקד כי "שר ההיסטוריה הועיד אותך לגדולות. באופן סמלי, בפרישתך היום תם עידן השופטים שנולדו טרם קום המדינה. כשנכנסתי למשרד המשפטים הזהירו אותי שהיחסים עם מערכת המשפט יהיו קשים, אך העבודה איתך הייתה מהנה, פוריה ומלמדת. היו לנו לא מעט מחלוקות, אך ידענו לפתור אותן. ניסיון לאפיין את פסיקתך ייתקל בקשיים. תגיות מקובלות הן ממך והלאה".

עוד אמרה שקד כי ההישגים שהניבה עבודתה המשותפת עם נאור הם רבים. "החל מהקמת הממשלה ועד כה הוועדה לבחירת שופטים התכנסה שתים עשרה פעמים. בחרנו למעלה מ – 200 שופטים מצוינים לכלל הערכאות, רובם שופטות, ומהם ארבעה שופטים לבית המשפט העליון", אמרה. "מלבד זאת, מונו 64 נשיאים וסגני נשיאים לערכאות השונות, הן בבתי המשפט והן בבתי הדין לעבודה. אנחנו בהחלט יכולות להסתכל אחורה בסיפוק. לא אגזים אם אומר שהמערכת שינתה פניה במידה ניכרת במהלך השנתיים האינטנסיביות האחרונות, וכמובן שעוד היד נטויה".

טקס פרישת נשיאת בית המשפט העליון, מרים נאור, בית המשפט העליון, ירושלים. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
הודתה לנאור על עבודתן המשותפת. שקד/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ
טקס פרישת נשיאת בית המשפט העליון, מרים נאור, בית המשפט העליון, ירושלים. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
קרא לשמור על מעמד בית המשפט העליון. מנדלבליט/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט נשא אף הוא דברים בטקס ואמר כי "אנו שופטי ישראל נמשיך לשפוט במצפונינו. נשמור על תפקידו ומעמדו של בית המשפט העליון בשיתוף עם הרשויות האחרות, אבני היסוד במשטר דמוקרטי במדינת ישראל. פסק הדין חייב להיות מקוים כלשונו. אין מדובר בדילמה אין מקום להציג עוד ברירה. חובה לקיים את פסקי הדין של הרשות השופטת, זו משמעות של שלטון החוק".

נאור: "המדינה יכולה להתגאות בעצמאות שופטיה"

בדברים שנשאה בסיום הטקס אמרה נאור כי תקופת כהונתה בשלוש השנים האחרונות לא הייתה קלה. לדבריה, בתקופה זו "הושמעו דברים נגד בית המשפט, ובהם ביטויים בוטים בסגנון ובתוכן שלא אחזור עליהם. ביקורת עניינית היא לגיטימית וחשובה, אך דברים שנשמעו בשנים האחרונות, לא אחת מבלי שנקרא פסק הדין כולו או אפילו חלקו, חרגו לעתים מגדריה של ביקורת לגיטימית".

עוד אמרה נאור כי שמה לה למטרה "להגן על המערכת ועל השופטים מפני פוליטיזציה" וכי היא "מאמינה שבשבתו של השופט על כס השיפוט אין הוא מבקש להנחיל – ואסור לו לבקש להנחיל – את ערכיו והשקפתו הפרטית". לדבריה, "בשבתנו לדין אין אנו באים לשרת השקפת עולם זו או אחרת, אין אנו עוסקים בכיפוף ידיים מול רשויות השלטון האחרות. אנו מכבדים את הכנסת ואת הממשלה, אין לנו שום רצון לנשלן מסמכויותיהן, אך על רשויות השלטון האחרות לכבד את עצמאותו של בית המשפט. לכבד את חובתו לשפוט בלי מורא ובלי משוא פנים, ואת חובתו להגן על זכויות האדם ועל שלטון החוק".

עוד אמרה הנשיאה נאור כי "מהיכרות קרובה עם המערכת כולה, אני יכולה לומר ברורות: מדינת ישראל יכולה להתגאות בעצמאות שופטיה, שאין עליהם מורא זולת מוראו של הדין. אולם אין להתייחס לעצמאות השיפוטית כאל דבר מובטח וברור מאליו, עלינו לשמור עליה. אם לא נגן על הדמוקרטיה, הדמוקרטיה לא תגן עלינו".

נאור ביקשה להודות במיוחד לשרה שקד שעמה היו לה לדבריה "חילוקי דעות לא קלים", אולם אלה "נפתרו רובם בפתרונות פרגמטיים". עוד אמרה כי "בצד חילוקי הדעות נרקמו ביננו יחסי ידידות ואהבה, למרות פער הגילים שביננו ולמרות הבדלי ההשקפות בסוגיות מקצועיות שונות. יחסינו האישיים לא נפרמו בגלל המחלוקות, וראיתי חשיבות רבה בהבחנה בין מחלוקות מקצועיות ליחסים אישיים".

טקס פרישת נשיאת בית המשפט העליון, מרים נאור, בית המשפט העליון, ירושלים. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
קראה להגן על מערכת המשפט מפני פוליטיזציה. נאור/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

השופטת אסתר חיות שתושבע אחר הצהריים לתפקיד הנשיאה במקום נאור אמרה כי "עוד ידובר רבות" על פועלה המשפטי ועל פסקי הדין הרבים שכתבה. "בעבודה המשותפת איתך למדתי פרק מכונן על יושרה משפטית ללא פשרות ועל העקרון המנחה אותנו, שוויון בפני החוק ללא פשרות", אמרה. "למרבה הצער, ההתקפות נגד בית המשפט הפכו חזון נפרץ, וגם התקפות אישיות לא נחסכו ממך. ראיתי אותך נושכת שפתיים ולא מתנצחת עם התוקפים". עוד אמרה חיות כי התנהלותה של נאור כשופטת וכנשיאה היא "דוגמה ומופת להתנהגות ראויה של משרת ציבור". לדבריה, "אין לנו כמשרתי ציבור כוח או שררה. לנגד עינינו השמירה על שלטון החוק ועקרונות היסוד של דמוקרטיה פרלמנטרית. נמלא אותה ללא מורא וללא משוא פנים".

חולדאי: "תל אביב הייתה חופשית ותישאר חופשית"

ראש עיריית תל אביב רון חולדאי בירך על הפסיקה ואמר כי עירו "הייתה חופשית ותישאר חופשית". לדבריו, "ההחלטה המאוזנת של בג"ץ, בראשות השופטת נאור, שומרת מחד על הערך הסוציאלי של השבת כיום מנוחה, ומאידך מאפשרת מענה ומתן שירותים נדרשים לתושבי העיר במסגרת יום המנוחה והבילוי. כפי שמועצת העיר בבני ברק סוגרת בשבת גם את מה שמותר בכלל המדינה, כך ראוי לכבד את סמכותה של מועצת העיר תל אביב-יפו לקבוע את אופייה של השבת ברחובותיה".

שר הביטחון ויו"ר מפלגת ישראל ביתנו אביגדור ליברמן בירך על הפסיקה וכינה אותה "החלטה ראויה". לדבריו, "אין כל סיבה שהמדינה תפגע במרקם העירוני בתל אביב, ותכפה על תושבי העיר, ורוב האזרחים בישראל, אורח חיים שאינו על פי דרכם ורצונם".

ח"כ תמר זנדברג (מרצ) בירכה על פסיקתה של הנשיאה נאור בנושא פתיחת המרכולים בתל אביב בשבת וכינתה אותה "ניצחון ענק לשפיות". לדבריה, "השבת תישאר חופשית ופתוחה בניגוד למגמות החושך והסגירה של דרעי, ליצמן וסמוטריץ"".

ח"כ רחל עזריה (כולנו) קראה להסדרת מעמד השבת בחקיקה ואמרה כי "כל עתירה כזו או אחרת היא רק כלי במאבקים בין הקבוצות השונות על צביון השבת". לדברי עזריה, השותפה להצעת חוק בנושא שתעלה לוועדת השרים לחקיקה ביום ראשון, "השבת חשובה לנו מכדי שנמשיך לריב עליה, הגיע העת לגבש הסכמה רחבה לטובת כלל המגזרים. אני קוראת לחברי הכנסת מהמפלגות החרדיות והדתיות, הפסיקו לחפש את האשם בבית המשפט ובואו הצטרפו לחוק השבת שלנו".

חבר מועצת העיר תל אביב איתי פנקס ארד בירך על הפסיקה ואמר כי היא "מעבירה מסר ברור" לממשלה. לדבריו, "זכותה של עיר להחליט על אורח החיים בה, ואין לכפות על תושביה מגבלות ואיסורים לא להם. אנחנו לא נתערב לבני ברק, ושבני ברק לא תתערב לנו. מועצת העיר תל אביב-יפו ממילא שומרת על האיזונים הראויים של השבת ורואה בה כיום מיוחד ואחר בשבוע, אין כל טעם בניסיון לחנך אותנו איך השבת צריכה להראות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מקדם חוק ממשלתי שיאפשר לשר הפנים להכריע בפתיחת עסקים בשבת. דרעי/מערכת וואלה!, צילום מסך

מנכ"ל קואלציית "שבת שוויון", רועי לחמנוביץ, אמר כי כתוצאה מהפסיקה "ייפגעו מאות סוחרים ברמה המשפחתית וברמה הכלכלית". לדבריו, "אנחנו רואים בנזק זה נזק זמני. הפתרון לתיקון העוולה יגיע מהמערכת הפוליטית. הגיעה העת שראשי הקואליציה, מפלגות דתיות, חרדיות ובכלל, שעבורם השבת היא בעלת משמעות לא יתנו לפסיקה הזאת להתקרר וכבר ביום ראשון הקרוב יביאו אלו הדואגים לשבת חוק שבת שיתקן פסיקה זו ויאפשר למאות בעלי עסקים לנוח בשבת. אם זה לא יקרה - אזי שותפה הקואליציה לעמדת בג"ץ".

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) אמר בתגובה לפסיקה כי בית המשפט "מנסה לעקוף את תורת ישראל, ולשנות את מהות ותכלית שבת קודש". לדבריו, "זוהי פרשנות עקומה שאינה מתאימה לתכלית החוק ולכוונת המחוקק, התחרות הקלוקלת בין השופטים בשאלה מי יותר קיצוני מובילה אותם לפסיקות אבסורדיות והזויות, פסיקות אילו שומטות את הבסיס הציבורי עליו הם יושבים, השבת לא תהיה מוחלשת - הבג"ץ הוא זה שנחלש".

חבר סיעתו ח"כ ישראל אייכלר כינה את הפסיקה "ההצגה הקבועה של השופטים הפורשים". לדבריו, "זה כבר הפך למסורת, שופט או שופטת מסיימים את כהונתם והם מחפשים כותרת הגונה שתשאיר אותם בהיכל התהילה המזוייף". עוד אמר אייכלר כי "העובדה שפסיקות הרייטינג הללו הן תמיד בסוגיות הנוגעות לדת ולטשטוש צביונה היהודי של המדינה, רק מוכיחה כמה הייאוש משחק תפקיד משמעותי בתהליך הזה. אלו לא פסיקות, אלו הצגות. שופטים נכבדים, דעו, הזיכרון היחיד שאתם משאירים הוא גיחוך ומבוכה".

עשרות הפגינו נגד החלטת ראש העיר לאסור הפעלת מרכולים בשבת. צילום מסך
הפגנה נגד פתיחת עסקים בשבת/צילום מסך

שלשום התפרסם ריאיון עם נאור לרגל פרישתה בכתב העת של לשכת עורכי הדין. בריאיון אמרה נאור כי בית המשפט העליון היה ועודנו חזק וכי "לא ניתן לאיים עליו ולא ניתן להפחיד אותו". לדבריה, "הרשות השופטת מכבדת את הרשות המחוקקת ואת הרשות המבצעת. אנחנו לא עוסקים בכיפוף ידיים ובניגוד למה שמנסים לפעמים לצייר, אנחנו פוסקים לפי הדין. אי לכך, אני חושבת שנשמעו במהלך תקופת כהונתי התבטאויות שהן מיותרות וראוי היה שלא להשמיען".

השופט בדימוס אליקים רובינשטיין, שהיה המשנה של הנשיאה נאור ופרש בחודש יוני האחרון, אמר השבוע כי התקפות על בית המשפט העליון היו תמיד וכי תפקידו של כל נשיא ונשיאה הוא להגן עליו. לדבריו, נשיא העליון הוא "המייצג של המערכת כלפי חוץ. זו שליחותו, ונאור עשתה את זה בתנאים לא פשוטים, ועשתה את זה בכבוד רב". עוד אמר רובינשטיין כי נאור "הייתה נשיאה מאוד ראויה. היא שופטת מאוד רצינית ומנוסה, עם יושרה, ענייניות, ידע מקצועי ומאמץ גדול של יסודיות בהכרעות. היא מופת לשופט כפי שהייתי רוצה, כאזרח, לראות".

(עדכון ראשון: 10:00)

טקס פרישת נשיאת בית המשפט העליון, מרים נאור, בית המשפט העליון, ירושלים. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
נאור ושופטי העליון בטקס, היום/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully