וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השמדת המנהרה הוכיחה: צה"ל קרוב לחיסול הנשק האסטרטגי של חמאס

11.12.2017 / 2:53

מערכת הביטחון מנהלת קרב במנהרות ההתקפה - פרויקט הדגל של ארגון הטרור. ההצלחה בחודש האחרון מסתמנת כהישג שיניב תוצאות ועשוי להיות מכת מוות על היכולת המבצעית של הארגון. בצה"ל לא נחים על זרי הדפנה ומעריכים כי חמאס מפתח כבר את הנשק הבא

צילום: דו"צ ושי מכלוף, עריכה: יאיר דניאל

נטרול מנהרה התקפית שנייה בגבול רצועת עזה בתוך חודש הוא ציון דרך משמעותי מאוד במערכה שמנהלת ישראל נגד העולם התת-קרקעי, והוכחה ברורה כי לא מדובר באירוע אקראי אלא בשיטה מוכחת. דרך מבצעית שעוד תניב הישגים בתחום האיתור, מיפוי, נטרול והשמדה. אך על רקע השמחה בצד הישראלי, נפתח פה שער חדש לאתגרים ואיומים חדשים. חלקם מוכרים שכפי הנראה יתגברו ואת חלקם מתאמץ חמאס להשיג במסגרת מלחמת הצללים.

מוקד תשומת הלב בפיקוד הדרום בשלב הזה של חמאס וצה"ל יהיה סביב סוגיית המנהרות. דובר צה"ל תת-אלוף רונן מנליס שהיה בעבר קמ"ן אוגדת עזה נתן לכך ביטוי היום כשאמר כי עולם המנהרות ברצועת עזה, המוגדר בארגון פרויקט הדגל של הארגון הקיצוני, "ספג מכה קשה".

עוד בוואלה! NEWS:
מאות מטרים בשטח ישראל: צה"ל השמיד מנהרה התקפית של חמאס
מטח פצמ"רים נורה לעבר מוצב בגבול עזה; צה"ל תקף ברצועה
בתגובה לשיגורי הרקטות לדרום: צה"ל תקף שתי מטרות ברצועת עזה

חשיפת מנהרה באזור חאן יונס 10 בדצמבר 2017. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
המנהרה ההתקפית של חמאס שהושמדה/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל

חמאס השקיע בעולם המנהרות תקציב גדול מאוד והפעיל משאבים רבים כדי לשמור אותו תחת חשאיות הרחק מזרועות קהילת המודיעין הישראלית. תחבולה, הונאה, שיטות חפירה, שילוב כלים מתקדמים, גיוס חופרים בחוליות קטנות ומידור, ותכנון תכניות מבצעיות מותאמות.

חמאס רואה במנהרות זרוע אסטרטגית בלחימה שלו נגד ישראל. בהתאם לציפיות שתולה חמאס בעולם המנהרות צפויות גם אכזבות. ההכרזה של דובר צה"ל הבוקר על נטרול המנהרה מחייבת את חמאס לחשב מסלול מחדש. ראשי הארגון יתכנסו בקרוב ויקיימו הערכת מצב קפדנית וסדורה כיצד מתמודדים עם העובדה שישראל עשויה בקרוב למשוך מתחת לרגליהם את המנהרות עליהם עמלו במשך שנים.

ניתן להניח שחמאס לא ימהר לוותר על עולם המנהרות וימשיך לפתח שיטות כדי לנסות לחמוק משיטות הגילוי של ישראל שכוללות חומה תת קרקעית משולבת בסנסורים וטכנולוגיות מתקדמות ומעבדות מומחים בפיקוד דרום שכל עולמן הוא איתור מנהרות מכמה זוויות: מודיעיניות, מבצעיות, וגיאוגרפיות.

עוד באותו נושא

צה"ל מזהיר את חמאס: מנהרות הטרור - מלכודת מוות עבורכם

לכתבה המלאה
חשיפת מנהרה באזור חאן יונס 10 בדצמבר 2017. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
כוחות צה"ל פועלים להשמדת המנהרה שנחשפה/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל

המדיניות הזו מתאימה גם להמשך פיתוח הרקטות והטילים, למרות פיתוח כיפת ברזל ומעיל רוח. ההבדל הוא שבבניית מנהרות משקיעים כסף רב ומאמץ מורכב, בשונה מרקטה שעולה מאות שקלים בלבד.

צה"ל נערך לכלל התרחישים, הסביר מנליס, אך התכוון לתרחישי תגובה של ארגון חמאס למרות הערכה כי בגלל שמדובר ב"נטרול שקט", בשונה מהשמדת מנהרת הג'יהאד האסלאמי שנוטרלה לפני כחודש שבה נהרגו 14 פעילי טרור ביניהם מפקדים בכירים.

במקביל נערכים בצה"ל לשלל איומים אותם מפתח חמאס בחשאיות. את חלקם חמאס חשף יחידות קומנדו ימית, רחפנים, מטוסים לא מאוישים, טילים מדויקים שאת הניסויים לעבר הים ניתן לראות מדי שבוע, המשך הברחות אמצעי לחימה מתקדמים בציר היבשתי דרך סיני ובציר הימי דרך הים התיכון וכפי הנראה גם כאלה שיהוו הפתעה במערכה הבאה.

חשיפת מנהרה באזור חאן יונס 10 בדצמבר 2017. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
מפקד אוגדת עזה תא"ל יהודה פוקס, מפקד החטיבה הדרומית אל"מ קובי הלר ומפקד פיקוד דרום אלוף איל זמיר בסמוך למנהרה, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל

המציאות עשויה לדחוף את הזרוע הצבאית של חמאס לקבל החלטות בעלות משקל על האופן שבו הם משתמשים במנהרות ובעיתוי שלהם. חמאס הוא ארגון היררכי וסדור שפועל תחת משמעת ארגונית.

שינויים במדיניות לא יתקבלו מהבטן אלא על בבסיס חשיבה, כשהאיום המרכזי מבחינת ישראל הוא הבנה בארגון שעידן המנהרות הוא עניין של זמן בזכות ההצלחות של ישראל בתחום, וקיים סיכוי להפעלה שלהן בו זמנית נגד מטרות ישראליות. מדובר בתרחיש קיצוני ביותר.

מה שעשוי לאזן את המשוואה היא תהליך הלמידה בצד הישראלי. הנטרול של המנהרה בלילה היה בשיטה "שקטה" שלא הכריחה את חמאס להגיב. בנוסף לכך, עדיין מתקיים תהליך הפיוס שבו רואה חמאס חבל הצלחה למצבו הכלכלי. מצרים קרובה מאוד לממשלת חמאס כדי לצמצם תנודות לא רצויות, וכל אלו הופכים להיות מרסנים ומאזנים ופחות מדרדרים את המרחב.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

באופן עובדתי חצי יממה אחרי נטרול המנהרה חמאס לא מצמץ ולא הגיב, ובטח לא קשר בין ימי הזעם סביב ירושלים לאיתור המנהרה. אתמול תוכננו הפגנות מחאה של אלפי פלסטינים על גבול עזה אך בפועל הגיעו רק מאות מפגינים. חמאס ביצע הערכת מצב אחרי תקיפת שישה יעדים בתגובה לירי הרקטות והבין שרצוי לא לדרדר את האזור. יש לו מטרות גדולות יותר בשלב זה.

(עדכון ראשון: 22:13)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully