וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תימן: המורדים הפרו-איראנים חיסלו את הנשיא לשעבר סאלח

4.12.2017 / 18:15

החות'ים הנתמכים בידי טהראן ארבו לשיירה של בעל בריתם עד לפני ימים אחדים, וירו בו למוות לאחר שהופגזה בירי רקטות. הם הציגו לראווה את גופתו וחגגו. "יום היסטורי נגד התוקפנות הסעודית", הכריז מנהיג החות'ים

עריכה: יוסי אלטר

נשיא תימן לשעבר עלי עבדאללה סאלח חוסל היום (שני) במתקפה של המורדים החות'ים, בעלי בריתו לשעבר, באזור צנעא. זאת עם החרפת הלחימה בבירה צנעא בין הצדדים ששיתפו פעולה בשנתיים וחצי האחרונות נגד הקואליציה הסעודית והנשיא המודח עבד רבו מנסור האדי.

בסרטונים שתועדו ברשתות החברתיות נראים חמושים שחושפים גופה העטופה בסדין, שהוצגה כנשיא לשעבר, שערק בימים האחרונים לשורות הקואליציה הסעודית שנאבקה בה מאז 2015. בתחילה הכחישו גורמים במפלגתו של סאלח את מותו, אך בהמשך אישרו זאת.

לפי החות'ים, לוחמיהם עצרו את השיירה שבה נסע סאלח ובכיר מפלגתו יאסר אל-עוואדי בירי של רקטות RPG. לאחר מכן, הוא נורה למוות בידי החות'ים, המכונים "אנסראללה".

לקריאה נוספת:
החות'ים טוענים: שיגרנו טיל שיוט לעבר אבו דאבי
המלחמה בתימן: קרבות עזים בין כוחות הנשיא לשעבר לחות'ים בצנעא
130 מתים מדי יום: ילדי תימן לא שורדים את הרעב והמחלות

גופתו של נשיא תימן סאלח אחרי חיסולו בידי החות'ים, 4 בדצמבר 2017. רויטרס
גופתו של סאלח, שהוצגה על ידי החות'ים/רויטרס

חיסולו של סאלח הוא מכה קשה לקואליציה הסעודית, שסברה כי הגלגל בלחימה הממושכת מתהפך לטובתה אחרי שהנשיא המודח חבר לכוחותיה, במטרה להדוף את החות'ים השולטים בצנעא ובחלקים נרחבים מצפון המדינה.

סאלח שלט במדינה במשך 33 שנה, עד שהודח במהלך אירועי "האביב הערבי" שפרצו ב-2011. הוא ניצל באותה תקופה מניסיון התנקשות, ולאחר מכן ויתר על השלטון לטובת עבד רבו מנסור האדי.

ואולם, הוא חבר למורדים השיעים ב-2015, אחרי שהם כבשו את הבירה צנעא, על אף שבתור נשיא דיכא שורת התקוממויות שלהם בצפון המדינה. הם כבשו חלקים נרחבים מהמדינה, עד שנבלמו בעיר הדרומית עדן, לשם נמלטה הממשלה הגולה.

נשיא תימן לשעבר עלי עבדאללה סאלח בעצרת לכבודו, אוגוסט 2017. רויטרס
שלט במדינה במשך 33 שנה. סאלח/רויטרס

מנהיג החות'ים, עבד אל-מלכ אל-חות'י, בירך על מותו של סאלח והגדיר זאת ניצחון על הקואליציה הסעודית. הוא בירך את תושבי המדינה על "היום ההיסטורי, יוצא הדופן והמיוחד הזה, שבו קנוניית הבגידה נכשלה, ביום שחור עבור כוחות התוקפנות".

לדבריו, ההתקוממות של נאמני סאלח נגד כוחותיו הייתה "האיום החמור ביותר שנשקף למדינה", אך הם הובסו בתוך שלושה ימים. אל-חות'י אמר כי המערכת השלטונית במדינה תישאר על כנה וכי אנשיו לא יחפשו נקמה נגד מפלגתו של סאלח.

תומך של נשיא תימן לשעבר עלי עבדאללה סאלח במסגד בבירה צנעא, דצמבר 2017. רויטרס
נאנמי סאלח באזור המסגד הגדול בצנעא/רויטרס

העימותים בצנעא החלו ביום רביעי אחרי שמפלגת הקונגרס העממי הכללי של סאלח האשימה את החות'ים במתקפה על המסגד המרכזי בעיר. הבנות הושגו בין הצדדים כדי להביא לרגיעה, אך זו קרסה במהירות ואנשיו של הנשיא לשעבר אמרו כי החות'ים "נושאים באחריות לגרירת המדינה למלחמת אזרחים".

בתחילה הצליחו כוחותיו של סאלח להשתלט על אזורים מידי המורדים, אולם אלו הדפו אותם בימים האחרונים בעזרת טנקים וירי ארטילרי כבד על אף התמיכה האווירית מצד הקואליציה הסעודית, שבירכה על כך שהנשיא לשעבר פרש מהברית השברירית עם החות'ים.

לפי הצלב האדום הבינלאומי, 125 בני אדם נהרג ועוד 238 נפצעו בששת ימי הלחימה בצנעא. עוד נמסר מארגון הסיוע כי בתי החולים בעיר עמוסים בגופות וארגוני סיוע ברחבי העולם הזהירו כי ההחרפה במלחמה עלולה ליצור משבר הומניטרי חדש, במדינה הערבית הענייה.

לפחות עשרת אלפים איש נהרגו מאז התערבה הקואליציה הסעודית בלחימה בתימן במרץ 2015, שגרמה לרעב כבד ולהתפרצות של כולירה.

(עדכון ראשון: 14:07)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully