וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המלחמה בתימן: קרבות עזים בין כוחות הנשיא לשעבר לחות'ים בצנעא

2.12.2017 / 12:18

לפי דיווחים, נאמני עלי עבדאללה סאלח השתלטו על מוקדם אסטרטגיים בבירה בעקבות עימות שרץ עם המורדים השיעים, שעמם הם כרתו ברית שברירית בתחילת המלחמה. סאלח קרא לקואליציה הסעודית לפתוח דף חדש ביחסים

צילום: רויטרס, עריכה: תום זואילי

קרבות עזים מתנהלים היום (שבת) בין כוחותיו של נשיא תימן לשעבר עלי עבדאללה סאלח לבין המורדים החות'ים בבירה צנעא ובאזורים נוספים במדינה השסועה. לפי דיווחים שונים, אנשיו של הנשיא השתלטו על מוקדים אסטרטגיים בבירה וכן על ערים סמוכות לה.

העימותים בין הצדדים, שכרתו ברית שברירית נגד הקואליציה הסעודית שהתערבה במדינה ב-2015 לטובת הנשיא המודח עבד אבו מנסור האדי, נמשכים זה ארבעה ימים. הם עשויים לבשר על תפנית דרמטית במלחמה הנמשכת זה יותר משנתיים וחצי וגרמה למשבר הומניטרי כבד.

בעקבות העימותים, קרא סאלח בנאום ששודר בטלוויזיה לקואליציה הסעודית לסיים את המצור ואת התקיפות האוויריות בתימן במטרה לפתוח דף חדש ביחסים. הוא האשים את החות'ים השיעים, הנתמכים בידי איראן, ב"פשעים נגד העם בתימן".

בקואליציה בירכו על קריאתו לפתוח ב"אינתיפאדה מבורכת" ומסרו כי הם בטוחים כי הוא ישוב "לחיק הערבים". סאלח, שהודח במהלך אירועי "האביב הערבי", הואשם על ידי ערב הסעודית ובעלות בריתה בבגידה כשחבר לחות'ים.

תומך של נשיא תימן לשעבר עלי עבדאללה סאלח במסגד בבירה צנעא, דצמבר 2017. רויטרס
כוחותיו של סלאח בסמוך למסגד המרכזי בצנעא, שישי/רויטרס

המתיחות בתימן גברה בחודש האחרון, אחרי שהחות'ים שיגרו טיל לעבר ריאד, במתקפה שלפי הממלכה הייתה מעשה ידיהם של איראן ושל חיזבאללה. בטהראן מכחישים כי הם מעניקים סיוע צבאי למורדים, ובארגון הלבנוני טוענים כי החות'ים מייצרים בעצמם את הטילים שהם משגרים לעבר הממלכה.

העימותים החלו ביום רביעי אחרי שמפלגת הקונגרס העממי הכללי של סלאח האשימה את החות'ים במתקפה על המסגד המרכזי בעיר. הבנות הושגו בין הצדדים כדי להביא לרגיעה, אך זו קרסה במהירות ואנשיו של הנשיא לשעבר אמרו כי החות'ים "נושאים באחריות לגרירת המדינה למלחמת אזרחים". הם קראו לתומכיהם, כולל ללוחמים השבטיים, "להגן על עצמם, על ארצם, על המהפכה ועל הרפובליקה". המפלגה קראה לצבא ולכוחות הביטחון להישאר נטרליים בסכסוך.

עבד אל-מלכ אל-חות'י, מנהיג המורדים השיעים, אמר כי הקואליציה הסעודית היא היחידה שתרוויח מה"מרד" וקרא לסלאח לשוב למשא ומתן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully