וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח של האו"ם ביקר את ישראל בשל יחס הרבנות לנשים בדיני משפחה

22.11.2017 / 12:30

ועדה בינלאומית למאבק באפליה כלפי נשים ציינה בדוח שסקר את מצבן בישראל את הדרתן של נשים ממפלגות חרדיות כגורם מדאיג וקראה למצוא פתרון לבעיית סרבני הגט. הוועדה שיבחה את הארכת חופשת הלידה ואת העלאת גיל הנישואים ל-18

נשים חרדיות. AP
ביקורת על דיני המשפחה. אילוסטרציה/AP

הוועדה לביעור אפליית נשים באו"ם (CEDAW) הגישה לאחרונה דוח הסוקר את מצבן של נשים בישראל, הוועדה מונה כמה תחומים שבהם חל שיפור ניכר ביחס לנשים במדינה, זאת לצד המלצות לשיפור נרחב בתחומים אחרים. כך למשל, הוועדה מביעה שביעות רצון מכמה חוקים חדשים, בהם: העלאת גיל הנישואים המותר בחוק מ-17 ל-18; הארכת חופשת הלידה מ-14 שבועות ל-15; אימוץ נהלים ותקנות מחמירות למלחמה בהטרדות מיניות במוסדות להשכלה גבוהה; וכן הקביעה שבהליך מינוי שופטים לבית הדין הרבני, מכל גוף ממשלתי ששולח נציגים לוועדה למינוי שופטים, אחד מכל שניים תהיה אישה.

לצד התשבחות שלהן זכתה ישראל מופיעה בדוח גם ביקורת על תופעת הדרת הנשים במדינה, וכן ביקורת על הנעשה בתחום דיני המשפחה. הוועדה בחרה להתמקד בשני נושאים אלה באופן מיוחד, ולבקש דיווח לגביהם תוך שנתיים. הוועדה קוראת לישראל לאפשר גירושים אזרחיים לכל מי שנישאו בחו"ל ועומדת על הצורך הדחוף במציאת פתרון לבעיית סרבנות הגט. בנוסף לכך, מביעה הוועדה דאגה נוכח מניעה מנשים להיבחר למפלגות החרדיות, ש"ס ויהדות התורה, וקוראת לישראל לאמץ חקיקה אשר תמנע ממפלגות מדירות נשים מלהשתתף בבחירות לכנסת או לרשויות המקומיות.

הוועדה ציינה כי החקיקה בישראל עדיין לא מכילה הגדרה מקיפה לאפליה נגד נשים באופן עקיף וישיר. היא מביעה גם את דאגתה מהאפליה השיטתית שבאה לידי ביטוי במיעוטים לאומיים, על פי הדוח, בעיקר בקרב נשים ונערות בציבור הערבי והבדואי.

עוד בנושא:
הנתונים חושפים: פערי ענק בין המשטרה – לקורבנות עבירות המין
חצי מהנשים שנרצחו ב-3 השנים האחרונות היו קורבנות של בן משפחה
לשכת עורכי הדין ערכה כנס על סרבנות גט - בהפרדה בין נשים וגברים

בית הדין הרבני בת"א. שרון בוקוב
הדוח התייחס גם להדרת נשים במרחב הציבורי. בית הדין הרבני בתל אביב/שרון בוקוב

בדוח שפרסמה הוועדה צוינו גם הגבלות על חופש התנועה של נשים במרחב הציבורי, בייחוד בתחבורה הציבורית. כמו כן הוזכרה החרגתן של נשים על ידי תנועות חרדיות ממערכת החינוך וכן מפרסומות. הוועדה אף ציינה לרעה את ההחלטה האחרונה של המועצה להשכלה גבוהה להרחיב את ההפרדה בקמפוסים ולהכיר בהפרדה מלאה בכיתות באוניברסיטאות.

ישראל חתומה על "האמנה לביעור האפליה כנגד נשים"- אמנה בינלאומית שנתקבלה על ידי האו"ם ואומצה על ידי שורת מדינות המגדירה את הצורות השונות של אפליית נשים ומתווה עקרונות פעולה לשינוי המצב. ישראל הצטרפה לאמנה תוך הסתייגות משני סעיפים מרכזיים המתייחסים לכהונת נשים במערכת בתי המשפט בישראל - שכן החוק בישראל אינו מאפשר לנשים לכהן כדיינות בבתי-הדין הרבניים - ולזכויות האישה בדיני המשפחה.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

עשרה ארגוני חברה אזרחית מישראל הגישו דוחות לוועדה

באוקטובר יצאה משלחת מישראל לז'נבה בראשותה של מנכ"לית משרד המשפטים אמי פלמור, יחד עם שגרירת ישראל למוסדות האו"ם אביבה רז-שכטר. המשרד יצא בפנייה אל ארגוני מגזר שלישי, בהם מרכז רקמן לקידום מעמד האישה באוניברסיטת בר אילן, וארגון "לא נבחרות לא בוחרות", כדי שיגישו דוחות על הנעשה במדינת ישראל בנושא זכויות נשים ומניעת אפליה. כל ארגון הציג בפני הוועדה את הדוח שחיבר על הנעשה במדינת ישראל מזוויות שונות.

לוועדה הוגשו בסך הכול עשרה דוחות מטעם ארגוני חברה אזרחית ישראליים. זאת, לצד המידע הרשמי ששלחה המדינה והתשובות שמסרה המשלחת בראשותן של רז-שכטר ופלמור. הוועדה הסתמכה בנוסף לכך על הדוחות של הארגונים השונים, שהציגו תמונה רחבה ואובייקטיבית על הנעשה בישראל בהיבטים שונים.

מנכ"לית מרכז רקמן ד"ר גלית שאול בירכה על "הדיון הענייני והפורה שהתקיים בוועדה". לדבריה, "העובדה שהוועדה התמקדה בבעיות אמיתיות של נשים במדינת ישראל באשר הן, המשותפות לכלל המגזרים, הדתות והרלוונטיות לכל אישה ואישה היא משמעותית וחשובה ועשויה להביא לשיפור המצב. אנו קוראות למדינת ישראל לאמץ את מסקנות הוועדה כפי שעשתה בנוגע להעלאת גיל הנישואין בעקבות ההמלצות הקודמות ולפעול לשינוי מידי בנושאים הבוערים שעל סדר היום".

הוועדה של האום שמעבירה ביקורת על אפליית נשים בישראל. מרכז רקמן, מערכת וואלה! NEWS
"דיון ענייני ופורה". גלית שאול מופיעה בפני הוועדה, בחודש שעבר/מערכת וואלה! NEWS, מרכז רקמן
  • עוד באותו נושא:
  • נשים
  • האו"ם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully