וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סגן השר מזוז חשף בדיון על בתי הזיקוק: "רעייתי חולה בלוקמיה"

21.11.2017 / 21:58

סגן השר לאיכות הסביבה, תושב קריית ביאליק, התנגד להפיכת המתחם במפרץ בחיפה למועצה מקומית תעשייתית, צעד שעלול לדעת חוקרים להגביר את הזיהום באזור. "הקמת המועצה היא גזר דין מוות, חיפה לא תהיה החצר האחורית", אמר

עריכה: שניר דבוש

סגן השר לאיכות הסביבה ירון מזוז (הליכוד) חשף שלשום (שני) רעייתו חלתה בלוקמיה לפני שמונה חודשים. הדברים נאמרו במסגרת ישיבת חירום בכנסת שנושאה היה הפיכת בתי הזיקוק במפרץ חיפה למועצה תעשייתית עצמאית. לדברי מזוז, תושב קריית ביאליק הגובלת במתחם בתי הזיקוק, קיים קשר בין מחלתה של אשתו לבין הפעילות במתחם.

מזוז שיתף את חברי השדולה למען תושבי מפרץ חיפה בכנסת בדבר מחלתה של רעייתו, והוסיף כי "המתכונת הנוכחית של המועצה התעשייתית היא גזר דין מוות למטרופולין תושבי חיפה והקריות". לדבריו, "חיפה לא תהיה החצר האחורית של המדינה בזמן שאנשים פה חולים במחלת הסרטן". גם יתר אנשי השדולה הביעו התנגדות נחרצת למהלך, משום שלטענתם זה יפחית את הפיקוח הקיים היום על התנהלות מפעילי המתחם, שנחשב לאחראי עיקרי לזיהום הסביבה.

עוד בוואלה! NEWS:
ברקע המתיחות סביב החקירות: נתניהו ואלשיך חנכו תחנת משטרה
אסד הגיע לביקור פתע אצל פוטין: "קרובים לנצח את הטרור"
חצי מהנשים שנרצחו ב-3 השנים האחרונות היו קורבנות של בן משפחה

ירון מזוז. פייסבוק, צילום מסך
"חיפה לא תהיה החצר האחורית של המדינה". סגן השר מזוז/צילום מסך, פייסבוק

"מי שינהל את מפרץ חיפה זה מי שנמצא בחיפה ולא מי שיושב בירושלים", קבע מזוז. "לא יעזור לאף אחד – אנו נכתיב את הקצב במפרץ חיפה, יחד עם הרשויות, הארגונים, התושבים וכמובן נבחרי הציבור".

מרבית חברי השדולה נכחו בדיון, ובהם ח"כ יעל כהן פארן (המחנה הציוני), שיזמה את הישיבה וח"כ יעל גרמן (יש עתיד). לצד זאת, בלט בהיעדרו ח"כ יצחק וקנין (ש"ס), שיו"ר סיעתו אריה דרעי, הוא ממובילי המהלך להקמת המועצה התעשייתית העצמאית במפרץ חיפה.

מועצה תעשייתית היא כזו המנהלת את עצמה, אינה כפופה לרגולציה כלשהי של השלטון המקומי ואינה משלמת ארנונה לרשויות הגובלות בה. בניגוד למצב הנוכחי היום, שבו המפעלים מחויבים לשלם ארנונה לעיריית חיפה, קריית אתא, נשר והמועצה האזורית זבולון ומפוקחים על ידיהן. מועצות מסוג זה מונות תשעה חברים, בהם נציגי משרד הפנים, נציג משרד התעשייה המסחר והתעסוקה ונציג משרד הבריאות. כמו כן, חברים בהן שלושה נציגים של הרשויות המקומיות הגובלות באתר התעשייתי ושלושה נציגים של המפעלים במועצה. כיום נציגי המפעלים אינם חלק מחברי המועצות המקומיות הגובלות בהם.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
בתי הזיקוק בחיפה, פברואר 2016. ערן גילווארג
הדיון בנושא החל בהוראת דרעי כבר בתחילת השבוע. בתי זיקוק נפט בחיפה/ערן גילווארג

הדיון בהפיכת מתחם בתי הזיקוק למועצה תעשייתית עצמאית החל ביום ראשון, אז התכנסה הוועדה הגיאוגרפית חיפה בהוראת דרעי. הוועדה עוסקת בשאלה אם להוציא את מתחם בתי הזיקוק מתחום השיפוט המוניציפאלי של הרשויות המקומיות הגובלות בו והפיכתו למועצה מקומית תעשייתית.
"לוועדה הגיאוגרפית הכלים המתאימים והראייה המרחבית המיטבית כדי לחזק את חוסנן הכלכלי של הרשויות הסמוכות, תוך ניהול מתחם בז"ן באופן מיטבי והפחתת זיהומי אוויר", הסביר השר דרעי.

חוקרים מאוניברסיטת חיפה נדרשו להגיש נייר עמדה לחברי הוועדה הגיאוגרפית ובו הם גיבו את עמדתו של סגן השר לאיכות הסביבה. לטענתם, הקמת מועצה תעשייתית היא צעד לא נכון, שיש למנוע אותו. על פי נייר העמדה, המהלך יפגע באיכות הסביבה, והעובדה שלמפעלים עצמם תהיה נציגות במועצה התעשייתית מעלה את החשש להתגברות התופעה של שבי רגולטורי – המתרחשת כאשר לחברות המפוקחות יש יכולת השפעה על המפקחים עליהן. "החשש הגדול הוא שלמועצה תעשייתית יהיה תמריץ קטן מדי להפחית את הזיהום, מכיוון שהזיהום פוגע בתושבי רשויות שכנות ולא בהכרח מפריע למקבלי ההחלטות במועצה התעשייתית", תיארו החוקרים.

אריה דרעי מסיבת עיתונאים במלון רמאדה. נועם מושקוביץ
חוקרים סבורים שהקמת מועצה תעשייתית תפגע באיכות הסביבה. דרעי/נועם מושקוביץ

מעבר להיבטים של איכות הסביבה, סבורים החוקרים כי הקמת מועצה תעשייתית תפגע במהותה של הדמוקרטיה המקומית והאמון של האזרח בממשל המקומי והפוליטיקה המקומית. כמו כן, לטענתם המהלך יחליש בצורה משמעותית את מעמדן הכלכלי של הרשויות, שיפסיקו לקבל את תשלומי הארנונה מבז"ן. "הסמכות באזור צריכה להישאר בידיו של השלטון המקומי, והרשויות המקומיות הנפגעות ממפעלי התעשייה צריכות להיות בעלות הסמכות לבצע פעולות רגולציה ואכיפה באזור תוך שיתוף פעולה אזורי. מתן אפשרות למפעלים באזור להביע את עמדתם יכול להיעשות על ידי מתן מעמד של משקיפים", סיכמו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully