וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ נגד המפכ"ל: "התעלם מנתונים, פעל בניגוד להנחיות היועמ"ש"

20.11.2017 / 22:44

שופטי העליון יצאו נגד התנהלות המפכ"ל בפרשת השארתו של ניצב רוני ריטמן בתפקידו כמפקד יחידה להב 433, וקבעו כי לא נתן משקל מספק לראיות נגדו - אך הסתמך על בדיקת פוליגרף פרטית. על דברי ריטמן במח"ש: "התבטאויותיו פסולות וחורגות מסטנדרט תקין וראוי"

צילום: מור שאולי, עריכה: טל רזניק

שופטי בג"ץ שקבעו היום (שני) כי יש לשקול מחדש את ההחלטה להשאיר את ניצב רוני ריטמן בתפקיד מפקד יחידת להב 433 ביקרו בחריפות את התנהלותו של מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך בנושא. הם קבעו שאלשיך, שהוביל את הטיפול בפרשה, לא נתן משקל מספיק לראיות נגד ריטמן ולאמירות סקסיסטיות שלו בזמן חקירתו במחלקה לחקירות שוטרים, ומנגד נתן משקל מופרז לבדיקת פוליגרף פרטית שערך.

הנימוק העיקרי לפסק הדין, בלשונו של השופט עוזי פוגלמן, קבע כי "ההחלטה בדבר הימנעות מנקיטת צעדים מנהליים נגד ריטמן איננה מתייחסת לנתונים ענייניים מהותיים שנכללים בתשתית העובדתית בעניין שלפנינו, מן העבר האחד, ונותנת משקל לא ראוי לשיקולים אחרים, מן העבר השני". לפוגלמן הצטרפו השופטים ג'ורג' קרא ויצחק עמית.

ניצב רוני ריטמן נחקר במח"ש, דצמבר 08 2015. מור שאולי
"חש בנוח להעיר הערות בעלות אופי שוביניסטי". ריטמן/מור שאולי

מי שעתרה נגד מינויו של ריטמן היא צ', קצינה בחטיבת המודיעין של המשטרה. צ' העידה במח"ש כי בשנים 2011-2010 אירעו מספר מקרים שבהם הפנה אליה ריטמן אמירות מיניות. בנוסף, היא העידה כי ב-2011, כשיצאה מאירוע חברתי שערכה המשטרה בהר חוצבים, רדף אחריה ריטמן, אחז בה, קירב אותה אליו וניסה לנשק אותה, אולם היא הדפה אותו והצליחה להימלט.

האמצעי הפיקודי נגד ריטמן - "לא רלוונטי"

עם סיום החקירה המליצה מח"ש לפרקליט המדינה שי ניצן וליועץ המשפטי לממשלה דאז, יהודה וינשטיין, להעמיד את ריטמן לדין פלילי. וינשטיין דחה את ההמלצה, והמליץ להסתפק בצעדים מנהליים נגד ריטמן. בדצמבר 2015 החליט המפכ"ל אלשיך להסתפק בעריכת ראיון לריטמן, שבסיכומו גם קבע כי "לא נמצאה תשתית לחשדות" נגדו.

שופטי בג"ץ ביקרו גם את החלטתו של אלשיך, וגם את קביעתו העובדתית. באשר להחלטה להסתפק בריאיון, נקבע כי אמצעי פיקודי כזה אינו רלוונטי לעניין. אולם הביקורת החריפה יותר נמתחה נגד הקביעה שלא נמצאה תשתית ראייתי לחשדות נגד ריטמן.

"לאחר בחינה לגבי חלק מהאירועים המתוארים בתלונתה של העותרת, ובפרט בנוגע לאירוע הר חוצבים", כתב השופט פוגלמן, "מצאתי כי החלטת המפכ"ל שלא לנקוט צעד כלשהו נגד ריטמן, לצד קיום הריאיון, שבו צוין כאמור כי 'לא נמצאה תשתית לחשדות' שבהם הוא נחקר, אינה נותנת ביטוי הולם למכלול הנתונים הרלוונטיים, לרבות נתונים משמעותיים בחומר החקירה, שלא זכו להתייחסות מספקת".

המפכ"ל רוני אלשיך והשר ארדן היום בטקס טקס חנוכת השיטור הרגלי של חוף הים 6 ביולי 2017. ראובן קסטרו
"לא נתן ביטוי הולם למכלול הנתונים". אלשיך/ראובן קסטרו

השופטים מציינים עדויות במחלקה לחקירות שוטרים של שני שוטרים שראו את האירוע בהר חוצבים, ומסרו גרסה דומה מאוד לזו של המתלוננת. כך, למשל, שוטרת נוספת בחטיבת המודיעין העידה בחקירתה במח"ש כי ראתה את ריטמן רץ אחרי העותרת וכי היה נראה שהוא קורא לה, אך היא לא שמעה את תוכן הדברים. אותה שוטרת העידה כי ריטמן משך את צ' אליו וקירב את פיו אליה וכי צ' לא נענתה לו, והדפה אותו. גם בעימות שנערך לה מול ריטמן עמדה אותה שוטרת מאחורי עדותה.

למרות העדויות, מתצהיר שהגיש המפכ"ל אלשיך עולה כי קביעתו שלא נמצאו ראיות נגד ריטמן הסתמכה בעיקר על בדיקת פוליגרף פרטית שנערכה לקצין. אותה בדיקה סתרה, לפחות באופן חלקי, בדיקת פוליגרף שנערכה למתלוננת במח"ש, שכן שניהם נמצאו דוברי אמת. השופט פוגלמן כותב כי אלשיך לא פעל בהתאם להנחיות היועמ"ש, שקובעות כי יש לייחס משקל נמוך יותר לבדיקות פוליגרף פרטיות. לדברי אלשיך, בתצהירו, הוא עשה זאת משום ששני הבודקים - של מח"ש ושל המכון הפרטי - נראו לו רציניים ומקצועיים.

"הערות בעלות אופי שוביניסטי או סקסיסטי"

פוגלמן השיב גם לטענת המפכ"ל לפיה "גם אם היה אירוע של אחיזת יד ומשיכת צ' כלפי ריטמן, יכולות להיות לאירוע פרשנויות לגיטימיות". "כשלעצמי", כתב השופט, "ובהינתן ההקשר הכולל של הדברים, אני מתקשה לחשוב על פרשנות לגיטימית לאחיזה בידה של העותרת ומשיכתה כלפי מי שכיהן כמפקד החטיבה שבה שירתה באותה העת במידה שזו נאלצה להדוף אותו ממנה בכוח".

פסק הדין מתייחס בהרחבה גם לאמירות סקסיסטיות של ריטמן במהלך חקירתו במח"ש, ומותח ביקורת על המפכ"ל, שלפי השופטים לא נתן לאמירות את המשקל הראוי. כך, אמר ריטמן בחקירתו כי "מעולם לא פניתי לא לאף פקודה שלי באופן מיני שיש בו לבזות, להשפיל או לגרום לאי נוחות. ציינתי גם בעדותי הקודמת שאני יכול לעתים, גם מול פקודות שאני חש בנוח לידן ושהן ידידות להעיר בבדיחות הדעת הערות בעלות אופי שוביניסטי או סקסיסטי כמו כל אדם נורמלי שבריא בנפשו או ברוחו".

פוגלמן דחה את הדברים מכל וכל. "ראיתי לנכון לציין כי להערות בעלות אופי שוביניסטי או סקסיסטי במערכת של יחסי מרות, אין מקום במסגרת מקום עבודה בכלל, ובשורות המשטרה בפרט", נכתב בפסק הדין. "יש לומר בבירור כי התבטאויות מעין אלו פסולות הן וחורגות מסטנדרט התנהגות תקין וראוי. יש בהן כדי להפלות נשים, לפגוע בכבודן ולהקשות עליהן בהשתלבותן כחברות שוות בעולם העבודה".

לגבי אלשיך נכתב כי "קביעתו המסויגת של המפכ"ל בתצהיר המשלים כי קיימות ראיות לכך שריטמן התבטא לעתים 'בצורה שיכולה להתפרש ולו סובייקטיבית כלא ראויה' - מוקשית בנסיבות אלו". לבסוף קבעו השופטים כי החלטת המפכ"ל "לא יכולה לעמוד". הם דחו את העתירה להדיח את ריטמן מהמשטרה או להעבירו מתפקידו, אך קבעו כי על אלשיך ועל השר לביטחון הפנים גלעד ארדן לדון בהחלטה מחדש במהירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully