וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליברמן: אסד הכריע את המערכה ושולט ב-90% מהשטח המאוכלס בסוריה

20.11.2017 / 17:38

שר הביטחון אמר כי יבקש במסגרת דיוני התקציב תוספת של כ-4.8 מיליארד שקל, עקב ההתפתחויות בסוריה והמעורבות האיראנית באזור - ושינוי הגישה האמריקנית במזרח התיכון. "אסד בונה דיביזיות ואוגדות, האיראנים מנסים להחזיר את ההשקעה"

צילום: משרד הבטחון, עריכה: תום זואילי

בתוכנית הרב שנתית של משרד הביטחון ומשרד האוצר נכתב כי "הסכם זה לא ייפתח למו"מ נוסף אלא במידה שיהיה שינוי כלכלי או ביטחוני שיוגדר על ידי המשרדים כמז'ורי". לפי הגדרתו של שר הביטחון אביגדור ליברמן הגיע רגע שכזה, ובקרוב הוא יגיש לממשלה לקראת הדיונים על התקציב בקשה על סך 4.8 מיליארד שקלים למשך שלוש שנים, החל משנת 2018.

לפי הערכות במערכת הפוליטית, הממשלה אמורה להתחיל את דיוני התקציב כבר בינואר הקרוב ולסיים אותם עד מרץ. לדברי ליברמן, השינוי העיקרי בעקבותיו מבקש משרד הביטחון תקציב נוסף לצה"ל נובע בעיקר מההתנהלות הצבאית של איראן במרחב והיא כורכת בתוכה את תהליך ההתבססות האיראנית בסוריה, ההתקדמות בפיתוח הטילים ועוד. בעקבות השינויים הללו נדרש צה"ל לפעול יותר בצורה אקטיבית במערכה שבין המלחמות (מב"מ).

בנוסף לכך, ציין שר הביטחון ליברמן בתדרוך כתבים את שינוי הגישה האמריקנית ואת תעדוף האזורים אחרים על פני המזרח התיכון, התבססות מליציות שיעיות בפיקוד איראני בסוריה, הרצון להשיג כלי נשק מדויקים של גורמים עוינים במרחב ביניהם חיזבאללה, איראן ואף חמאס. ארגון המדינה האסלאמית (דאעש) מחליף צורה ולא בהכרח נעלם. לפי הערכות במערכת הביטחון הוא עשוי לעבור לפעילות של תאים קטנים ולא מסות גדולות כבעבר וייתכן מאוד והוא יעביר חלק מהפעילות שלו לאזורים אחרים כמו סיני.

שר הבטחון סייר בגבול הצפון: "לא נאפשר הפיכת סוריה למוצב קדמי של איראן". צילום: משרד הבטחון, עריכה: שניר דבוש, מערכת וואלה! NEWS
שר הביטחון ליברמן בסיור בצפון, השבוע/מערכת וואלה! NEWS, צילום: משרד הבטחון, עריכה: שניר דבוש

קצין בכיר במטה הכללי אמר בתדרוך כי חלק מהנתונים הללו הוצגו הבוקר לפורום מטכ"ל במסגרת ההכנות לסדנה המטכ"לית שתדון בעתיד צה"ל במסגרת התכנית הרב שנתית המתגבשת. בתדריך העיתונאים הועלו נתונים אודות נתוני התעצמות של מדינות ערביות סוניות מתונות כמו סעודיה, ירדן ומצרים שעשויות לסייע למאמץ הכללי להרתיע את איראן.

שר הביטחון ציין כי למרות החלטת הממשלה על תקציב של 12 מיליארד שקלים לקידום מוכנות העורף, הועברו עד כה רק חצי מיליארד שקלים. בנושא חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה הוחלט על ידי הממשלה להעביר 3.5 מיליארד שקלים, מתוכם הועברו רק 250 מיליון שקלים. "מדובר באי מימוש החלטות הממשלה והמועצה לביטחון לאומי למוכנות העורף והחירום", אמר ליברמן, "לשליש מאוכלוסיית הצפון אין פתרונות מיגון - מקו טבריה ועד חיפה".

קצין בכיר בצה"ל התייחס לדבריו של שר הביטחון ולבקשה לתוספת תקציב וציין כי החל משנת 2019 יתקשה צה"ל להמיר שקלים מתקציב הסיוע האמריקני שניתן לישראל מדי שנה, כיוון שבוושינגטון מתעקשים שיש לממש את תקציב הסיוע על אדמת ארה"ב. בשנת 2019 יצטרך צה"ל לתקציב בשקל ולא באמצעות המרת דולרים רכש של דלק בעלות 1.2 מיליארד שקלים - מהלך שיבוא לידי ביטוי גם בייצוא עבודות לארה"ב, כמו פרויקט הנמר, שבשלב זה נבדקת אפשרות להעביר חלק מפס הייצור שלו לארה"ב. בסוף התהליך מדבר ליברמן על האפשרות לקבל 3% נוספים מהתוצר הלאומי הגולמי הישראלי, שנמצא במגמת צמיחה. כיום נאמד תקציב צה"ל בכ-31 מיליארד שקלים.

הריסות בעיר א-רקה, סוריה, 18 באוקטובר 2017. רויטרס
הריסות בא-רקה לאחר כיבוש העיר/רויטרס

שר הביטחון התייחס גם לאיומים במזרח התיכון ולאתגר במרחב הסורי: "לא נוכל להשלים עם נמל ימי איראני בסוריה ולא עם נמל אווירי. הבהרנו את זה כמה פעמים ברמות הכי גבוהות". על הבסיס האיראני בסוריה שנחשף ברשת BBC אמר ליברמן: "בשלב הזה מדובר בבסיס סורי שעובר שיפוצים והוא לא מאוכלס". על הנפיצות ברצועת עזה אמר ליברמן, "תהליך הפיוס לא הסתיים, יש מחר כינוס לפלגים. מעבר רפיח עדיין לא הועבר לידי הרשות הפלסטינית ואבו מאזן לא העביר כספים לחמאס. מה שמשפיע על רצועת עזה זה מה שיקרה בפיוס".

ליברמן התייחס גם למשטר אסד ואמר שבסוריה התרחשו שתי הכרעות חשובות - האחת הכללית והשנייה של המדינה האסלמית. הוא הוסיף כי הנשיא בשאר אסד שולט כיום בכ-90 אחוז מהשטח המאוכלס בסוריה. "הוא מתחיל לבנות דיביזיות ואוגדות כולל מערכי הגנה אוויריים. אני לוקח את זה בחשבון", אמר ליברמן והוסיף, "יש יותר אימונים (של צבא סוריה, א"ב). יותר היערכות ויותר ניסיונות לאותת לנו שם בהיכון. בשנים הבאות הם ישקיעו במערכות הגנה אוויריות. יש להם SA-22 , זה נשק מאוד אפקטיבי, אבל הם לא יודעים להשתמש בו".

על האיראנים במרחב הסורי אמר ליברמן: "הם מנסים לשדוד את סוריה ולהחזיר את ההשקעה שלהם". על פרויקט הטילים המדויקים של איראן וחיזבאללה אמר ליברמן: "חיזבאללה מנסה באמצעות איראן לשפר יכולות מדויקות. ייצור הנשק על אדמת לבנון על ידי חיזבאללה הוא מערכה חשובה שלנו במב"מ".

שר הביטחון התייחס לסבב המינויים במטה והכללי, שיבח את הקצינים הנבחרים ואת אלו שלא בשלב זה, ביניהם אלוף פיקוד מרכז רוני נומה - אך הוסיף כי יש לשדרג את זרוע היבשה ולא בהכרח נכון לאחד אליה את אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה. הוא הציע לאחד בין מפקדת זרוע היבשה למפקדת העומק: "אני מדבר על להביא יכולות אש משלימה, יכולת רקטית לחיל התותחנים שלא הייתה עד היום. במעגל הראשון (רצועת עזה, דרום לבנון, א"ב) אפשר לטפל בלי להביא את חיל האוויר". על הסיכוי למלחמה בצפון ובדרום אמר ליברמן: "הכול שברירי. כל טעות יכולה להפעיל את כל האזור. רוב הדברים לא קשורים אלינו המצב שברירי ונפיץ".

גורמים במשרד האוצר מסרו בתגובה: "יש תכנית רב שנתית, ושר הביטחון אביגדור ליברמן לא מעוניין לפתוח אותה. לא נדון על נושאים אחרים בכלי התקשורת". הגורמים ציינו כי גם צה"ל והרמטכ"ל לא מעוניינים לפתוח את התר"ש.

גורם אחר הוסיף: "אנחנו נדאג שמשרד הביטחון יכבד את התוכנית הרב שנתית. אם לא, יהיו לכך השלכות. עשינו את התוכנית הזאת לפני שלוש שנים, לא כדי לריב על תוספות. לא יכול להיות שהם יגידו עכשיו שהם רוצים עוד כחמישה מיליארד שקלים". הגורם ציין כי לתקציב 2019 יש מסגרות ברורות, "ולא נפרוץ אותן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully