וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ למשטרה: שקלו מחדש את השארת ניצב ריטמן כמפקד להב 433

בית המשפט פסל את החלטת המפכ"ל אלשיך בנוגע לניצב שקצינה התלוננה נגדו על הטרדה מינית - אך הותיר פתח להשארתו בתפקיד: "ההחלטה איננה מתייחסת לנתונים מהותיים ונותנת משקל לא ראוי לשיקולים אחרים". המשטרה: "מרוצים שלא הוחלט להדיחו"

צילום: מור שאולי, עריכה: טל רזניק

בג"ץ פסל היום (שני) את החלטת המפכ"ל רוני אלשיך שלא להדיח את ניצב רוני ריטמן מתפקידו כמפקד יחידת להב 433, שקצינה תחת פיקודו התלוננה נגדו על הטרדה מינית - אך הותיר פתח להשארתו בתפקיד. היועץ המשפטי לממשלה לשעבר יהודה וינשטיין סגר את התיק נגד ריטמן, חרף המלצת המחלקה לחקירות שוטרים להעמידו לדין.

השופטים דחו את בקשת המתלוננת, שעתרה בדרישה להדיח את ריטמן מהמשטרה או להעביר אותו מתפקידו, וקבעו כי על אלשיך ועל השר גלעד ארדן לדון בה מחדש, "במהירות הראויה". אחד הצעדים שהוצעו על ידי בית המשפט הוא "הדרכת מפקד", המתקיימת כצעד משמעתי במקרים שבהם לא הוגש הליך משמעתי ושחומרתו פחותה מפיטורין או העברה מתפקיד.

מהמשטרה נמסר: "במשטרת ישראל מביעים שביעות רצון על כך שבית המשפט בחר שלא להתערב בהחלטת המפכ"ל להחזיר את ניצב רוני ריטמן לתפקידו ובכך דחה הלכה למעשה את עתירתה לפיטורי או הדחת הקצין. משטרת ישראל תלמד לעומק את החלטת בית המשפט, המשתרעת על פני עשרות עמודים, ותבחן את נושא הדרכת המפקד, כפי שצויין בפסק הדין".

רוני ריטמן מפקד להב בטקס החלפת מפקדי מג"ב. ניב אהרונסון
בג"ץ: "יש לשקול את ההחלטה מחדש". ניצב ריטמן/ניב אהרונסון

השופטים יצחק עמית, עוזי פוגלמן וג'ורג' קרא מתחו ביקורת על שיקול הדעת של אלשיך, וקבעו כי נפלו פגמים בתשתית העובדתית שנשקלה על ידיו. "ההחלטה בדבר הימנעות מנקיטת צעדים מנהליים נגד ריטמן איננה מתייחסת לנתונים ענייניים מהותיים שנכללים בתשתית העובדתית בעניין שלפנינו, ונותנת משקל לא ראוי לשיקולים אחרים מן העבר השני.

"החלטת המפכ"ל, במתכונתה הנוכחית, אינה יכולה לעמוד", נכתב בהחלטת בית המשפט, "יש להחזיר את ההחלטה בעניינו לפתחם של המפכ"ל והשר, לצורך קבלת החלטה חדשה בדבר הצעדים המינהליים הפיקודיים הנדרשים".

המפכ"ל רוני אלשיך והשר ארדן היום בטקס טקס חנוכת השיטור הרגלי של חוף הים 6 ביולי 2017. ראובן קסטרו
החלטה "במהירות הראויה". ארדן ואלשיך/ראובן קסטרו

בתשובה שהגיש ריטמן לעתירה, נטען כי הודעותיו לקצינה היו "אמירות המחמיאות על מראה טוב, מבלי להשפיל אדם מסוים או להתייחס בצורה בוטה לאיברים ספציפיים". לדבריו, העובדה שאישר בחקירתו את העובדה שהחמיא למתלוננת על המראה החיצוני הגיעה מתוך "גילוי לב ורצון כן ואמיתי לשתף פעולה באופן מלא".

הקצינה שהתלוננה נגד ריטמן הגישה לפני כחצי שנה תביעת לשון הרע נגד אלשיך, על סך 138 אלף שקל, לאחר שכינה אותה "עבריינית". "מדובר בשקר גס ודיבה חמורה, כיוון שצ' מעולם לא הועמדה לדין או הואשמה בעבירה פלילית כלשהי", נכתב בכתב התביעה, בו מוזכר מקרה נוסף, בו אלשיך טען כי תביעה של צ' להדחת ריטמן מומנה "בידי גורמים פוליטיים שניסו לפגוע באגף החקירות".

"סתירת לחי מצלצלת למפכ"ל אלשיך ולשיקול דעתו"

עו"ד חי בר-אל, שייצג את המתלוננת נגד ריטמן יחד עם עורכי הדין אילן יונש, אפרת גלר וקרן שאול, מסר בתגובה כי "ההחלטה היא סתירת לחי מצלצלת למפכ"ל אלשיך ולשיקול דעתו. לא זכור לי מקרה שבו בג"ץ קבע ששיקול דעתו של המפכ"ל לקוי. היום ברור שכל ההכפשות והרדיפה שהוא העביר את הקצינה האמיצה, שהעזה להתלונן נגד ניצב בכיר, היוו מסע נקמנות שמתיישב עם אמירתו האומללה לפיה תלונות כבושות ואנונימיות חמורות לא פחות מהטרדות מיניות".

הוא הוסיף כי "אני שמח שיש שופטים בירושלים ומקווה שהם הצליחו לרסן את הפעולות הכוחניות של המפכ"ל, שהחזיר אותנו שנות דור אחורה בטיפול בהטרדות מיניות. עכשיו הכדור במגרש של השר ארדן, שלא יכול להרשות לעצמו ולנו, לא רק ראש להב שפעל כפי שפעל, אלא גם מפכ"ל שגיבה אותו".

מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית אורית סוליציאנו בירכה על ההחלטה, "שקבעה כי החלטת המפכ"ל להשאיר את ריטמן בתפקידו הייתה שגויה. זו סטירת לחי מצלצלת המעידה על הכשל הערכי והניהולי של המפכ"ל אלשייך. לא יעלה על הדעת כי מפקד כה בכיר שהטריד מינית ימשיך לכהן בתפקיד כה רם. מעבר לכך אנו קוראות למפכ"ל לפעול לאלתר למציאת תפקיד הולם וראוי לצ' שמשלמת מחיר כבד וקשה על תביעתה לצדק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully