וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

110 חיילים חשודים בשנה: נתוני ההטרדות המיניות בצה"ל נחשפים

20.11.2017 / 8:02

מנתונים שנחשפים לראשונה לבקשת וואלה! NEWS עולה כי בשנים 2012 ו-2016 נרשמה כמות דומה של הרשעות חיילים בעבירות מין, וכי גם מספר הנאשמים דומה. השבוע נחשף כי סא"ל הושעה מתפקידו הרגיש בעקבות כמה תלונות

צילום: אבי כהן, עריכה: שניר דבוש

מספר עברייני המין בצה"ל נותר בחמש השנים האחרונות ללא שינוי של ממש - כך עולה מנתונים שנחשפים היום (שני) לראשונה לבקשת וואלה! NEWS. מהנתונים שסופקו על ידי צה"ל עולה כי בשנת 2012 ובשנת 2016 נרשמה כמות דומה של חיילים שהורשעו בעבירות מין, וכי בנוסף, לא נרשם שינוי של ממש במספר החיילים שנחקרים כחשודים בביצוע עבירות מין.

161 חיילים נחקרו בשנת 2012 בחשד לביצוע עבירות מין בצה"ל. זוהי הכמות הגבוהה ביותר מאז ועד היום, מבלי לכלול את נתוני שנת 2017, שעוד לא סוכמה. באותה השנה הוגשו רק 28 כתבי אישום נגד חיילים בגין ביצוע עבירות מין. בשנים שלאחר מכן ניתן להבחין במגמת ירידה מסוימת: בשנת 2013 נחקרו 156 חיילים ובשנת 2014 – 116 חיילים. בשנת 2015 חלה עליה נוספת – 142 חיילים, ובשנת 2016 נרשמה הכמות הנמוכה ביותר מאז שנת 2012 – 110 חיילים.

עוד בוואלה! NEWS:
יומיים ברציפות: צה"ל ירה על עמדת צבא אסד בשל פעילות באזור המפורז
הרשות תפצה בעשרות מיליונים קרובי הרוגים בפיגוע מ-2001
אחרי ההכרעה במלחמה בסוריה: איראן תגביר את קצב הקמת הבסיסים

שוטר צבאי בכלא צבאי. דובר צה"ל
השנה נחקרו 110 חיילים בחשד לעבירות מין/דובר צה"ל
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

במקביל למגמה זו, לא חל שינוי של ממש בכמות החיילים שהואשמו בביצוע עבירות מין בצה"ל, הנמוכה משמעותית מכמות החשודים שנחקרו בגין עבירות אלו. היחס בין כמות התיקים הגבוהה שנפתחת במצ"ח לבין כמות כתבי האישום הנמוכה יחסית שמוגשת בסופו של דבר מוכרת גם בעולם הפלילי שמחוץ לצבא. כך למשל, בשנת 2012 הוגשו 28 כתבי אישום נגד חיילים, בשנת 2013 הוגשו 16, ב-2014 הוגשו 31 כתבי אישום, בשנת 2015 - 21 כתבי אישום, ובשנת 2016 הוגשו 25 כתבי אישום.

בצה"ל עדיין לא השלימו את מלאכת הרכבת הנתונים לשנת 2017. כזכור, השנה נפתחה בגזר הדין שניתן בתיק בעניינו של אל"מ (בדימוס, לאחר הורדת דרגה) אופק בוכריס – שהואשם בתחילה בביצוע מספר מעשי אונס בפקודתו ובסופו של דבר הורשע בביצוע עבירות של בעילה אסורה בהסכמה ובעבירה של התנהגות שאינה הולמת. מאז תחילת השנה פורסמו מספר מקרים נוספים של עבירות מין בצה"ל, כשרק אתמול פורסם בגלי צה"ל כי סא"ל המשרת בתפקיד רגיש הושעה מתפקידו בעקבות כמה תלונות על הטרדה מינית נגדו. בשנה שעברה דווח ב"הארץ" כי צה"ל מקים גוף לסיוע משפטי לחיילות וחיילים נפגעי עבירות מין – גוף שסיפק תמיכה וליווי משפטי לאחת המתלוננות בתיק בוכריס.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
תא"ל אופק בוכריס במתן גזר הדין שלו בבית הדין הצבאי בקריה, 2 בפברואר 2017. מגד גוזני
הואשם באונס, הורשע בבעילה אסורה. בוכריס/מגד גוזני

"מהנתונים עולה בבירור כי ישנו פער משמעותי בין כמות התלונות שמוגשות לבין כתבי האישום שמוגשים - פער שאנחנו מכירות מהנתונים שיש בידינו לגבי ההליך הפלילי", אומרת ד"ר כרמית קלר חלמיש, היועצת המשפטית של איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית. "הפער הזה משקף את אחד החסמים להשגת צדק. בפועל, מעט מאוד נפגעות בוחרות להתלונן, ובמרבית המקרים שבהן יש מתלוננות, התיק נסגר. כך יוצא שדרכן של רוב הנפגעות להשגת צדק באפיק הקונבנציונלי חסומה למעשה. זוהי דוגמה נוספת לכך שגם בתקופה של הצפת המודעות לפגיעות והטרדות מיניות, עדיין קיים חוסר יכולת לתת לתופעה מענה בהיבט המשפטי-ציבורי-חברתי".

עוד עולה מהנתונים כי ישנה התאמה יחסית בין מספר כתבי האישום לכמות ההרשעות שהשיגה הפרקליטות הצבאית. כך למשל, בשנים 2012-2014 מספר הנאשמים שווה בדיוק למספר המורשעים (28, 16 ו-31 לפי סדר כרונולוגי). בשנת 2015 הורשעו 23 חיילים בעבירות מין ובשנת 2016 הורשעו 28 נאשמים. כמות הנאשמים בעבירות מין נמוכה ביחס לכמות כתבי האישום המוגשים בגין עבירות אחרות בצה"ל – קרוב לאלף בשנה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully