וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפלגים הפלסטיניים יתכנסו בקהיר: הג'יהאד יבקש הישג - בתמורה לשקט

20.11.2017 / 15:11

השתיקה הרועמת של הארגון על תקיפת המנהרה עלולה להסתיים בטרור, לאחר הכינוס של הארגונים מחר סביב תהליך הפיוס. בג'יהאד, הממומן על ידי איראן, עשויים "לגזור קופון" מאיפוקם הזמני

צילום: בני בן סימון, עריכה: יוסי אלטר

ניידות המשטרה הצבאית המשיכו אתמול (ראשון) בשעות הבוקר לסגור צירי תנועה המובילים לאתרי התיירות הסמוכים לגדר המערכת בגבול עזה. זאת, בשל החשש שעדיין קיים במערכת הביטחון מירי צלפים או נ"ט על רקע המתיחות סביב פיצוץ המנהרה בגבול עזה לפני שלושה שבועות, שבו נהרגו 14מחבלים של הג'יהאד האסלאמי וחמאס. בצה"ל עדיין שומרים על רמת דריכות גבוהה באמצעות תגבור כוחות ביבשה ובאוויר, ומעריכים כי הסכנה מפני פעולת נקמה טרם חלפה.

במערכת הביטחון מעריכים כי הג'יהאד האסלאמי מביא בחשבון כמה שיקולים – כמו הלחץ שמפעיל עליו חמאס באופן ישיר, מאחר שהארגון מעוניין בהמשך תהליך הפיוס עם הרשות הפלסטינית ללא הפרעות. גם איומי צה"ל להגיב בעוצמה לכל הפרה עושים את העבודה, ובמיוחד האיומים המוחשיים של מתאם פעולות הממשלה בשטחים יואב מרדכי, שהפך את מזכ"ל הג'יהאד רמדאן שלח למטרה לגיטימית. כך גם הלחץ המצרי, שנועד לחזק את תהליך הפיוס, למרות שיו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן לא ממהר להסיר סנקציות מעל רצועת עזה. כל פעולת טרור בשלב זה עשויה לגרור את ישראל לתגובה רחבה שתפגע בפיוס.

לקריאה נוספת:
בעוטף עזה התרגלו לשקט מאז "צוק איתן" - וחוששים מהתלקחות מחודשת
נתניהו מאיים: "נראה בחמאס אחראי לכל התקפה מרצועת עזה"
צה"ל פוצץ מנהרת טרור בשלבי בנייה שחדרה מעזה באזור כיסופים

כוחות צהל בגבול רצועת עזה 2 בנובמבר 2017. שי מכלוף
כוחות באזור גבול רצועת עזה, בשבוע שעבר/שי מכלוף

עוד מעריכים במערכת הביטחון כי הג'יהאד האסלאמי לא מעוניין לשבור את הכלים בפרק הזמן שנותר על לכינוס הפלגים הפלסטינים בקהיר מחר. בראש הנושאים שעל הפרק יעמוד תהליך הפיוס, אך יועלו גם נושאים נוספים, ונדמה כי הג'יהאד ינסה לדרוש הישגים לארגונו בתמורה לשקט.

אחרי מבצע צוק איתן בקיץ 2014, הצהיר הארגון כי הוא מחויב להסכם הפסקת האש עם ישראל. מאוחר יותר התברר כי בתמורה לשקט קיבל הג'יהאד מהנהגת חמאס שורה של הטבות, ובהן המשך תהליך בניין הכוח של הזרוע הצבאית בעזה, והקמת מוצבים לאורך גבול הרצועה עם ישראל - בין היתר כדי לאתר הזדמנויות מבצעיות לפיגועים.

עוד באותו נושא

לראשונה זה עשור: מעבר רפיח נפתח תחת אחריותה של הרשות הפלסטינית

לכתבה המלאה
מחסום של כוחות צהל באיזור כיסופים 30 באוקטובר 2017. שי מכלוף
היערכות הכוחות באזור הגבול זמן קצר לאחר פיצוץ המנהרה/שי מכלוף

ניתן להעריך כי חמאס כריבון במקום, התיר לג'יהאד האסלאמי לבנות מנהרות התקפיות לשטח מדינת ישראל תוך כדי תהליך הפיוס. כעת נשאלת השאלה – מה יקבל הג'יהאד האסלאמי במסגרת תהליך הפיוס ובתמורה לשקט שעליו שמר מאז הפצצת המנהרה? האם יאפשר לו חמאס דריסת רגל רחבה יותר לאורך הגבול הישראלי? עבור חמאס, יהיה הכינוס מעין מבחן לכוחו ולמשילותו ברצועה, למרות הפגנת הענק של אנשי פתח בעזה. חוסר ההסכמה בין הצדדים עלול להוביל לפיצוץ.

פיצוץ המנהרה - תיעוד מהצד הפלסטיני: חיפושים אחר הנעדרים במנהרה. /, מערכת וואלה! NEWS
תיעוד המנהרה מהצד הפלסטיני בחודש שעבר/מערכת וואלה! NEWS, /

שחקן נוסף שמרחף כצל מעל הפעולות שמבצעת הנהגת חמאס במסגרת תהליך הפיוס הם הכוחות האיראניים. בכיר חמאס סלאח ערורי, שעמד בראש משלחת הארגון, ביקר לאחרונה כמה פעמים באיראן במסגרת הבקשה לסיוע כלכלי לארגון. לא ניתן לפסול את האפשרות שבתמורה לסיוע של טהראן לזרוע הצבאית של חמאס, תדרוש איראן השפעה ברצועה ואת חיזוק מעמד הג'יהאד האסלאמי.

יש לציין כי במערכת הביטחון לא פוסלים את האפשרות הקלושה כי הג'יהאד הביא בחשבון את העובדה שפיצוץ המנהרה בשטח ישראלי ולכן אין ביכולתו להגיב צבאית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully