וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פריצת דרך לשריון: מאחורי מינוי האלוף תמיר היימן לראש אמ"ן

13.11.2017 / 22:21

האלוף תמיר היימן לא צמח בציר המודיעין - אלא בחיל השריון, ובהמשך כיהן בשורת תפקידים תחת איזנקוט. סבב המינויים מסמן את החשיבות שמקנים בצה"ל לתחום הסייבר ולגזרת הדרום - ומותיר בעקבותיו גם קצינים מאוכזבים

צילום: אבי כהן עריכת וידאו:ניר חן

הרמטכ"ל גדי איזנקוט פרסם היום (שני) סבב מינויים במטה הכללי, כשהבולט בהם היה המינוי של מפקד המכללות הצבאיות והגיס הצפוני האלוף תמיר היימן לתפקיד ראש אגף המודיעין. בכך סומן היימן, שמועמדותו פורסמה לפני כשלושה חודשים בוואלה! NEWS, כמי שיתמודד בעתיד על התפקיד החשוב ביותר בצה"ל.

היימן גדל כשריונר, לא בציר המודיעין שיכשיר אותו לתפקיד ראש אמ"ן, אך כך גם רבים מקודמיו בתפקיד. למעט האלוף הרצי הלוי, שהיה בעבר מפקד סיירת מטכ"ל וראש חטיבת ההפעלה, גם ראשי אמ"ן הקודמים - האלוף אביב כוכבי והאלוף עמוס ידלין – צמחו מחוץ לאגף. לכוכבי, סגן הרמטכ"ל הנוכחי והמועמד המוביל לתפקיד הרמטכ"ל הבא, היה משקל בהחלטה על המינוי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עשוי להתמודד בעתיד על הרמטכ"לות. היימן/מערכת וואלה!, צילום מסך

את דרכו בצה"ל החל היימן בחטיבה 7. הוא צבר את ניסיונו המבצעי הראשון ברצועת הביטחון לפני הנסיגה מלבנון, ובשנת 2003 מונה למפקד החטיבה המרחבית אפרים באוגדת איו"ש, תחת פיקודו של איזנקוט, אז תת-אלוף. כמפקד אוגדה 36 כיהן תחת איזנקוט שהיה אלוף פיקוד הצפון, והניח את היסודות להתמודדות עם ארגוני המורדים בסוריה.

היימן מוגדר כקצין שקול ומעמיק בתהליכי חשיבה. תקופתו כראש חטיבת התורה וההדרכה באגף המבצעים הוגדרה במטכ"ל כ"מעצבת". מבחן משמעותי נוסף בעיני הרמטכ"ל היה תפקיד מפקד הגיס הצפוני במקביל לפיקוד על המכללות הצבאיות. בתפקידו הנוכחי פיקד על התרגיל הגיס הגדול ביותר זה 18 שנים.

אי אפשר להתעלם מעצם העובדה שמדובר בשריונר בתפקיד קריטי ורגיש למדינת ישראל, ויש בכך פריצת דרך לקצונה הבכירה בחיל השריון שבעת הזו סובל מבעיית מוטיבציה חריפה.

ראש אמ"ן הנוכחי האלוף הרצי הלוי מונה לתפקיד אלוף פיקוד הדרום במקומו של האלוף איל זמיר. ההחלטה למנות אותו לזירה הדרומית ולא לפיקוד המרכז מעידה על האתגרים המתהווים באזור, לא רק מרצועת עזה אלא גם בסיני. האלוף הלוי שמסומן כמי שיתמודד על תפקיד הרמטכ"ל בעתיד, רשם נקודת ציון משמעותית בניסיונו המבצעי במבצע עופרת יצוקה כשהוביל את חטיבת הצנחנים בצפון רצועת עזה.

אלוף אהרון חליוה - ראש אגף המבצעים הנכנס. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
ציפה לקבל פיקוד מרחבי. האלוף חליוה/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל

על הנייר היו לרמטכ"ל שתי אפשרויות בולטות לפני בחירת ראש אמ"ן: תא"ל ליאור כרמלי שצבר ניסיון רב במודיעין במיוחד כראש חטיבת המבצעים המיוחדים וראש חטיבת ההפעלה באמ"ן, אך עוד לא כיהן כאלוף במטה הכללי, ואלוף פיקוד המרכז רוני נומה שבחודשים הקרובים יתמודד על תפקיד מפקד זרוע היבשה לאחר שבעבר פיקד על המרכז לאימוני יבשה.

לפי החלטת הרמטכ"ל, יתמנה תת-אלוף כרמלי לראש אגף התקשוב והסייבר. מינוי של קצין בעל חשיבה יצירתית שגרף שבחים רבים על תפקודו כמפקד אוגדת איו"ש סביב אירועי "גודל השעה" -התפרצות גלי הטרור מדצמבר 2015 ועד אביב 2016, ולאחר מכן עם גלי הטרור סביב הר הבית. ההחלטה למנות את ראש האגף הנוכחי לאלוף פיקוד המרכז ואת כרמלי לראש האגף הבא מעידה על החשיבות שהרמטכ"ל הנוכחי מייחס לתפקיד ולאופי הפעילות בעתיד בתחום הסייבר.

מינוי בולט נוסף הוא האלוף אהרון חליוה שלבטח ציפה לקבל פיקוד מרחבי ובכך להתקרב בעוד צעד בעתיד לתפקיד המרכזי במטה הכללי, אך הרמטכ"ל החליט למקם אותו בתפקיד שמילא בעצמו בשנים 2005-2006. לפי המסלול של ראשי אגף המבצעים האחרונים בתפקיד לא מדובר בעמדת זינוק משמעותית, אך מהמקום בו נמצא חליוה ומציאות הפז"ם של אלופי הפיקודים המרחביים בצה"ל הוא יוכל להתמודד בביטחון בעתיד על תפקיד אלוף פיקוד צפון.

גם במינוי של תא"ל אמיר ברעם למפקד המכללות והגיס הצפוני יש אמירה: לא מדובר עוד בתפקיד שלאחריו פורשים מצה"ל. תא"ל ברעם סומן עוד בצעירותו כמי שיתמודד ביום מן הימים על תפקיד הרמטכ"ל, ולכן בחירתו מדברת בעד עצמה. כמו בכל תהליך יש גם קצינים מאוכזבים שמראים להם את הדלת החוצה וכאלה שמקווים לשינוי בעתיד הנראה לעין ויש כאלה שיעברו לעמדת המתנה. במהלך שנת 2018 ייבחר הרמטכ"ל ה-22, ולאחריו גם סגן רמטכ"ל, כשהמועמדים למספר 2 הם ניצן אלון ואיל זמיר. לפחות לפי הדי השיח במטה הכללי, לאלוף זמיר יתרון מובהק.

אלוף פיקוד דרום, אייל זמיר אוגוסט 2017. דובר צה"ל, דובר צה"ל
המועמד המוביל לתפקיד סגן הרמטכ"ל הבא. האלוף אייל זמיר/דובר צה"ל, דובר צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully