וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרום סודאן לא מצליחה לנצח בשדה קרב, ועוברת להרעיב את אזרחיה

11.11.2017 / 19:00

בדוח שחיברו משקיפים ונשלח למועצת הביטחון של האו"ם נחשף כי כוחות הממשלה מונעים מזון וסיוע הומינטרי מחלקים נרחבים במדינה השסועה, בניסיון להכריע את המורדים

פליטים מדרום סודאן אוכלים במחנה פליטים באוגנדה באוקטובר 2017. רויטרס, רויטרס
פליטים מדרום סודאן אוכלים ארוחה במחנה פליטים באוגנדה באוקטובר האחרון/רויטרס, רויטרס

שלטונות דרום סודאן משתמשים במזון כנשק נגד האזרחים, כשהם חוסמים סיוע מציל חיים בחלק מהאזורים במדינה השסועה - כך עולה מדוח חשאי שהוגש למועצת הביטחון של האו"ם והגיע לידי רויטרס. משקיפי האו"ם אמרו כי במהלך השנתיים האחרונות, כוחות הצבא הנאמנים לנשיא סלבה קיר פגעו על רקע אתני בתושבים החיים בעיר וואו שצפון-מערב המדינה ובפאתי בהר אל-גזל וגרמו לכמה אלף איש להימלט מבתיהם.

"לאורך רוב שנת 2017, הממשלה מנעה במכוון מזון מציל חיים מאזרחים מסוימים", כתבו המשקיפים. "הפעולות הללו הן למעשה שימוש במזון ככלי נשק, במטרה לגרום לסבל בקרב אזרחים שבעיני הממשלה מתנגדים לאג'נדה שלה". בדוח שהוגש לוועדה האחראית ליישום הסנקציות בדרום סודאן, נכתב כי "מניעת הסיוע גרמה למחסור חמור במזון בקרב חלקים נרחבים באוכלוסייה, שהוביל לתת-תזונה ולמוות מרעב, במיוחד באזור בגרי רבתי במחוז וואו".

שגרירות דרום סודאן באו"ם טרם הגיבה לדוח של האו"ם.

עוד בוואלה! NEWS:
בצל התעצמות הציר הרדיקלי בסוריה: ישראל ממשיכה לסמן קווים אדומים
נבל או קורבן: החייל שערק ונפל בשבי האויב מבקש דבר אחד - מחילה
קוריאה הצפונית: "ביקור טראמפ באסיה הוכיח שהוא מתחנן למלחמה"

נשיא דרום סודאן סלבה קיר. ג'ובה, דצמבר 2013. רויטרס
השגרירה היילי הבהירה כי ארצות הברית איבדה את האמון בממשלתו. נשיא דרום סודאן, סלבה קיר/רויטרס

מלחמת האזרחים בדרום סודאן החלה בסוף 2013, שנתיים לאחר העצמאות מסודאן, וכשליש מ-12 מיליון התושבים נמלטו מתיהם. המלחמה פרצה כתוצאה מקרע בין הנשיא קיר, בן לשבט הדינקה, לבין סגנו לשעבר ריק מצ'אר, בן לשבט הנואר, שנמלט לדרום אפריקה. האו"ם הזהיר כי האלימות בדרום סודאן היא "קרקע פוריה" לרצח עם.

שגרירת ארצות הברית לאו"ם ניקי היילי ביקר בבירה ג'ובה בחודש שעבר, והבהירה לנשיא כי ארצות הברית איבדה את אמונה בממשלתו וכי הוא מסתכן באיבוד תמיכת וושינגטון אם הוא לא יפעל לקידום השלום.

פקחי האו"ם דיווחו כי הממשלה מונעת באופן קבוע סיוע הומניטרי לחלקים באוכלוסייה, במיוחד באזורים שמחוץ לעיירה וואו, שבה ביקרו שגרירי המדינות החברות במועצת הביטחון בספטמבר שעבר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
חלוקת מזון על ידי האו"ם, מדינת לר, דרום סודאן, פברואר 2017. רויטרס
לפי האו"ם "ללא שינוי הסבל יימשך בעונת הבצורת". חלוקת מזון על ידי האו"ם בחודש פברואר/רויטרס

"אחד האזורים הללו, בגארי רבתי, ראוי לציון בשל הפעולות המתמשכות והשיטתיות של הממשלה למניעת גישה אליו", כתבו המשקיפים. באוגוסט, הממשלה הקלה את המגבלות, ואפשרה לארגוני סיוע לחלק מזון וסיוע מציל חיים ליותר מ-12 אלף איש. הכפרים באזור נבזזו ונשרפו, והיבולים נהרסו.

לפי ההערכה 164 ילדים וקשישים מתו מרעב וממחלות בין ינואר לבין ספטמבר השנה. דוח של האו"ם מצא כי על אף התנאים הקטסטרופליים השוררים בדרום סודאן, הכוחות המזוינים, במיוחד אלה המזוהים עם הנשיא קיר ועם סגנו הנוכחי טבאן דנג גאי, המשיכו "לעכב באופן פעיל" משימות הומניטריות ומשימות שמירת שלום. כוחות שמירת השלום של האו"ם פרוסים בדרום סודאן מאז שנת 2011.

ילד פליט מדרום סודאן בוכה בתור לטיפול רפואי במחנה פליטים באוגנדה. אוקטובר 2017. רויטרס, רויטרס
164 ילדים וקשישים מתו מרעב השנה במדינה השסועה. ילד מדרום סודאן מחכה לטיפול רפואי במחנה פליטים של האו"ם/רויטרס, רויטרס

גוש מדינות מזרח-אפריקה הוביל שני סבבים של שיחות שלום במשך שנתיים, שהגיעו לשיאן בהסכם שנחתם בין הנשיא קיר לבין מצ'אר בשנת 2015. אך על אף ניסיונו של הגוש לדחוק בצדדים הלוחמים להגיע להפסקת אש, לפי שעה הם מתכוננים ללחימה נוספת.

פקחי האו"ם כתבו כי "ללא שינוי בדינמיקה הנוכחית של הסכסוך, בעונת הבצורת הקרבה בדרום סודאן תימשך הלחימה ויימשך סבלם של האזרחים כשהממשלה ממשיכה לרדוף אחר ניצחון צבאי במקום אחרי פשרה פוליטית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully