וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עולה חדשה נדחתה ע"י בית הספר: "סובלת מנטיות אובדניות"

6.11.2017 / 9:13

הוריה של התלמידה, עולים מרוסיה, טוענים כי שוכנעו ע"י נציגת הסוכנות היהודית להתגורר בדרום, כדי שבתם תשתלב בכפר הנוער ע"ש יוענה ז'בוטינסקי. אלא שאז לדבריהם, היא נדחתה ע"י ביה"ס מאחר שהיא סובלת מנטייה אובדנית. משרד החינוך: "המסגרת לא התאימה לתלמידה"

הורים מביאים את ילדיהם לגנים ובתי הספר לאחר ביטול השביתה של הסתדרות המורים הבוקר, 3 בינואר 2017. טליה קדוש, מערכת וואלה!
התלמידה נדחתה ע"י בית הספר/מערכת וואלה!, טליה קדוש

בחודש אוגוסט האחרון שוחח גרגורי, עולה חדש ממוסקבה בן 44, באמצעות תוכנת "סקייפ" עם נציגת הסוכנות היהודית מתוכנית "בית ראשון במולדת". בשיחה דיברו השניים באריכות על עלייה לישראל. משפחתו של גרגורי הייתה מעוניינת להשתכן באזור חיפה, אולם לטענתו, נציגת הסוכנות שכנעה אותם לעבור דווקא לקיבוץ גבולות שבמועצה האזורית אשכול, כך שד', בתו בת ה-14, תלמד בכפר הנוער ע"ש "יוענה ז'בוטינסקי". "היא אמרה לנו שזה הבית הספר הכי טוב ואנחנו הסכמנו לכך", סיפר גרגורי בשיחה עם וואלה! News.

כך, ב-24 באוגוסט עלתה המשפחה לישראל. גרגורי ציין כי הם הזדרזו להגיע ארצה כדי שבתו תוכל להתחיל בלימודים ב-1 בספטמבר. "לא רצינו שהילדה תפספס את תחילת הלימודים", הסביר. אלא שלמרות ההבטחות הגדולות, בפועל, הנחיתה וההתאקלמות לוו בחריקות. "ב-30 באוגוסט נסענו לבית הספר יוענה ז'בוטינסקי", שחזר. "בתי הייתה צריכה לעבור ריאיון בכתב ובעל פה. הייתה שם גם שיחה עם עובדת סוציאלית ופסיכולוגית, שבקושי דיברה רוסית. אחרי המפגש חזרנו הביתה, במשך שבוע ימים לא קיבלנו לא טלפון, מענה או תשובה איך ממשיכים מכאן ומתי הבת שלנו תחילה ללמוד".

עוד בוואלה! NEWS:
"המידע על הכוונה לחסל את אל-חרירי הגיע מסוכנויות ביון מערביות"
ליברמן ביקש מריבלין להעניק חנינה לאזריה: "שילם מחיר כבד"
חרף התנגדות הצמרת המשפטית: השרים אישרו את חוק ההמלצות

בניין הסוכנות היהודית תל אביב. -, מערכת וואלה! NEWS
המשפחה עלתה לאחר שיחה עם הנציגה. בית הסוכנות היהודית בת"א/מערכת וואלה! NEWS, -

אחרי ניסיונות רבים לקבל תשובות, גרגורי יצר קשר אנשי המועצה אזורית אשכול. "היא אמרה לי שמחפשים לבת שלי אלטרנטיבה לבית הספר", טען. "לא הסבירו למה היא לא יכולה ללמוד בכפר הנוער ז'בוטינסקי, לא אמרו כלום. אני לא ויתרתי וביקשתי להיפגש עם הנציגה של הסוכנות היהודית ב-17 בספטמבר להבין למה לא מקבלים את הבת שלי לבית ספר". עד לאותה פגישה, נשארה בתו ד' בבית ולא החלה את לימודיה במוסד חינוכי כלשהו. "הנציגה נפגשה איתי וסיפרה שמחפשים כעת מוסד חינוכי אלטרנטיבי לבתי", אמר. "היא אמרה שתדאג שנקבל את המסמך ובו ההסבר לכך שהיא לא התקבלה לכפר הנוער." רק אחרי זמן מה, לטענת גרגורי, הסבירה הנציגה בשיחת טלפון כי המקרה של בתו מורכב, מאחר שהיא סובלת מנטייה אובדנית.

"היינו בשוק, אני מכיר את הילדה שלי", אמר גרגורי. "היא ילדה פתוחה, חייכנית עם שמחת חיים. כששמעתי את הדבר הזה הייתי בהלם. לא ידעתי איך להתמודד עם זה ומה לעשות עם זה. בן אדם לא מקצועי מעביר לי את המידע הזה, וזה נאמר ללא שום אבחון רשמי. למען השם, אנחנו לא ברוסיה – אנחנו במדינת ישראל, מה זאת ההתנהלות הזאת?".

בהמשך תהה גרגורי כיצד בית הספר קבע כי בתו סובלת מהבעיה. "ממתי בית ספר מקבל כזאת החלטה לא לקבל ילדים בגלל נטיות אובדניות", שאל. "אני עולה חדש בארץ, במשך שבועיים הבת שלי הייתה בבית ואף אחד לא התקשר להסביר, ככה מקבלים אותנו?".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
כיתה ריקה בגמנסיה הרצליה. שרון בוקוב
משרד החינוך: המוסד לא התאים לצרכי התלמידה/שרון בוקוב

גרגורי פנה לקרובי משפחתו בארץ וסיפר להם את הסיפור, הם פנו לח"כ לשעבר רוברט טיבייב מקדימה הנמצא בימים אלה ברשימת המחנה הציוני. יחד הם מצאו לבתו של גרגורי בית ספר חלופי בירושלים. "כשסיפרו לי את הסיפור לא האמנתי", הסביר טיבייב. "יש הרבה סיפורים של עולים, רובם לא מבינים נכון את הדברים, לא הסבירו להם נכון. בהתחלה לא האמנתי, אז ביקשתי לדבר עם האבא וגם עם הילדה. שאלתי את עצמי אם אני לא נכנס לסיפור שאני לא צריך להיות מעורב בו, בכל אופן מדובר בדבר מקצועי".

ח"כ לשעבר טיבייב שוחח בטלפון עם נציגת הסוכנות היהודית, שלדבריו הודתה בנסיבות המקרה. "היא אמרה לי שהם יחפשו עבורם מקום אחר. ביקשתי הסבר מדוע הובטח להם שהם יגיעו לבית הספר הספציפי הזה, משום שהם עברו לאזור הדרום רק בשל אותה הבטחה. מדובר באנשים משכילים ממוסקבה שלמדו בבתי ספר טובים, ועכשיו אומרים להם שהילדה שלהם לא יכולה ללמוד שם".

טיבייב סיפר כי שאל את נציגת הסוכנות מהו המקור לאותו "אבחון" בדבר הנטייה האובדנית, אולם אז לדבריו, הנציגה הגיבה בכעס וניתקה את השיחה. הוא אף ציין כי היא יצרה מאוחר יותר קשר עם גרגורי ואיימה "או שאתם עובדים עם טבייב, או שאתם עובדים איתי".

"להפיל על ילדה ניסיון התאבדות זה חמור מאוד", הוסיף טיבייב. "לבטח כשזה לא נאמר בידי גורם מקצועי אלא על ידי נציג של הסוכנות. או שבית הספר מעביר מידע שהוא לא צריך להעביר וזו עבירה על החוק או שהנציגה אמרה את הדברים על דעת עצמה, במשך חודש ימים יושבת ילדה בבית ולא הולכת לבית ספר ואף אחד לא מטפל בה. ובכלל, מדוע לא מקבלים ילדה כי יש לה נטיות אובדניות? אם עשיתם את האבחנה הזאת, אדרבא אתם צריכים לטפל בילדה הזאת, זאת האחריות שלכם. חשבתם גם על כך שההורים הללו מתקשרים לחבריהם ברוסיה ועל איך אנחנו נראים כלפי חוץ?".

"המוסד לא התאים לצרכי התלמידה"

טבייב הפעיל את קשריו ופנה למספר גורמים ביניהם חברים במפלגת ישראל ביתנו שיסייעו למשפחה, ובימים אלו היא לומדת בבית ספר בירושלים. "צריכים להבין איפה הבעיה, מדובר בנציגים שמשחקים בחולשה של אנשים שלא יודעים עברית, לא מכירים את החוקים, אין להם לאן לפנות", הוסיף טיבייב. "לא לכולם יש את קרובים בארץ שיכולים לעזור להם להתערב ולהבין".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "התלמידה משובצת במסגרת חינוכית שתואמת את צרכיה, בתנאי פנימייה, ובמימון מלא של משרד החינוך. למרבה הצער, ובלי ידיעת גורמי המקצוע במשרד החינוך, התלמידה הופנתה תחילה למוסד חינוכי שאינו התאים לצרכיה. אנו מלווים את התלמידה ואת משפחתה, ונמשיך ללוות ככל שיידרש. כמו כן, נפעל מול הסוכנות היהודית כדי לוודא שבעתיד מקרים כגון אלו יבוצעו בתיאום מלא עם משרד החינוך".

מהסוכנות היהודית נמסר בתגובה: "תוכנית 'בית ראשון במולדת' מאפשרת לעולים חדשים להיקלט בקיבוצים במועצות האזוריות בצפון הארץ ובדרומה. הסוכנות היהודית פורשת בפניהם את אפשרויות הקליטה במועצות האזוריות השונות ואת מוסדות החינוך הקיימים בהם, אך אינה משכנעת את העולים להיקלט באזור ספציפי או מבטיחה להם שילוב במוסד חינוכי כלשהו. העולים בלבד הם אלה הבוחרים היכן להיקלט וכל תהליך קליטתם - מרגע הגעתם ארצה - מתבצע על ידי המועצה האזורית, לרבות שילוב הילדים במוסדות החינוך באזור, בהתאם לקריטריונים של משרד החינוך.

עוד מסרו בסוכנות כי "בני המשפחה קיבלו מנציגי הסוכנות היהודית מידע מפורט על כל המועצות האזוריות המשתתפות בתוכנית ומידע על מוסדות החינוך הקיימים בהן (כולל מסגרות של המנהל לחינוך התיישבותי שבהם תוכל בתם ללמוד בתנאי פנימייה) ולאחר שבחנו את כל האפשרויות שעמדו בפניהם, בחרו להיקלט במועצה האזורית אשכול. מרגע הגעתם ארצה לוו בני המשפחה על ידי רכזת הקליטה באשכול, שאמונה על תהליך הקליטה של העולים במועצה על כל היבטיו ואשר עמדה בקשר רציף עם המשפחה והייתה מעורבת בתהליך שילובה של הבת במוסדות החינוך באזור. נציגת הסוכנות היהודית כלל לא הייתה מעורבת בתהליך שילובה של הבת במערכת החינוך ולכן אין לה ולא היו בידיה פרטים מלאים או פרטים חסויים הנוגעים לנערה, שיש בידי אנשי המקצוע האמונים על התחום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully