וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרף התנגדות הצמרת המשפטית: השרים אישרו את חוק ההמלצות

5.11.2017 / 12:36

השרים סיכמו כי החוק יקודם בכפוף להסכמת משרד המשפטים והמשרד לביטחון פנים. פרקליט המדינה שב על התנגדותו לחוק במהלך הדיון בוועדה: "ישראל היא לא רוסיה הקומוניסטית, אי אפשר לסתום פיות ולהכריח אנשים מה לחשוב". גם השר ארדן הביע התנגדות

צילום: רוני כנפו

חברי ועדת השרים לענייני חקיקה אישרו הבוקר (ראשון)
את החוק שאוסר על המשטרה להגיש את המלצותיה או לסכם את החקירה בסיומה. חברי הוועדה סיכמו כי החוק יקודם בכפוף להסכמת משרד המשפטים והמשרד לביטחון פנים.

במהלך הדיון בוועדה שב פרקליט המדינה שי ניצן על התנגדותו לחוק, כפי שהוגש במתכונתו הנוכחית. "אנחנו חושבים שהוא מזיק ממש", אמר. "אי אפשר לסתום פיות או להכריח אנשים במשטרה מה לחשוב כמו ברוסיה הקומוניסטית. צריך להפריד בין שאלת סיכום החקירה, לבין פרסום הסיכום".

לקריאה נוספת:
היועמ"ש ופרקליט המדינה נגד חוק ההמלצות: "העיתוי לא נכון"
הקרב על חוק ההמלצות: "שוקלים האפשרות שיחול רק על נבחרי ציבור"
בכיר במשטרה על חוק ההמלצות: "ניסיון להלך אימים על המפכ"ל"

טקס פתיחת תחנת שיטור עירונית בקריית שמונה בנוכחות השר לביטחון פנים גלעד ארדן, 22 ביוני 2017. אדריאן הרבשטיין
מתנגד לחוק ההמלצות במתכונתו הנוכחית. השר לביטחון פנים גלעד ארדן/אדריאן הרבשטיין

ניצן הגיע לוועדה לבקשת שרת המשפטים איילת שקד והסביר כי "כתב אישום מוגש בהתקיים שני תנאים: תשתית ראייתית ועניין ציבורי. המשטרה אמורה להגיד אם לדעתה יש תשתית ראייתית מספקת, זאת לעומת העניין הציבור שהוא פחות מעניינה. בשל כך, הנוהל היום לגבי הגשה זה שבתוך התיק כתוב אם יש מספיק ראיות או אין".

"כ-40% מהתיקים המשטרה ממליצה לגנוז", המשיך ניצן. "כמעט תמיד התיק ייגנז כי אין מספיק ראיות. כשהמשטרה מחליטה להגיש המלצה, היא פעמים רבות לא מתקבלת. אם לא תהיה המלצה המשמעות מבחינת הפרקליטות היא שצריך לקרוא אותו ביסודיות, ושאצטרך עוד 100 תקנים לכך, ואי אפשר לחסוך את זה. ברגע שאין להם את האחריות, משתנה כל הגישה. מבחינתי יש משמעות חשובה מאוד להמלצת המשטרה - אני רוצה לשמוע אותם כי הם היו מעורבים. אני לא רואה תועלת בסתימת פיות למשטרה".

עוד בוואלה!

סקר וואלה! NEWS: מחצית מהציבור מתנגד למתקפת נתניהו על המשטרה

לכתבה המלאה
שי ניצן במהלך ועידת משפט 29.8.17. מגד גוזני, מערכת וואלה! NEWS
"לא רואה תועלת בסתימת פיות". פרקליט המדינה שי ניצן/מערכת וואלה! NEWS, מגד גוזני

גם השר לביטחון פנים גלעד ארדן טען הבוקר כי הוא מתנגד לחוק במתכונתו הנוכחית. הוא הסביר את דבריו בסעיף החוק הנוגע להגשת סיכומי חקירה, והבהיר כי מהנוסח שהוגש משתמע כי הם יאסרו.

לטענת ארדן, איסור הגשת סיכומי חקירה מנוגדת למהות עבודת המשטרה והחוקרים ויש להתנגד לכך. הוא ציין כי אין דרך לסיים חקירת תיק ולהעביר להחלטת הפרקליטות מבלי שהחוקרים יצרפו אליו את עמדתם המקצועית והערכתם לגבי הראיות שנאספו על ידם. בעניין זה, השר ארדן מקבל לחלוטין את עמדת היועץ המשפטי לממשלה כפי שפורטה ונומקה בחוות דעתו לקראת הישיבה היום.

עם זאת, השר ארדן ציין כי יש למנוע פרסום פומבי של סיכומי חקירה, משום שהוא עלול לדבר ליצור דימוי מטעה לחשודים עוד לפני שהגורם המוסמך קבע אם יש להגיש כתב אישום בעניינם. מלבד זאת, ארדן טען בשנים האחרונות המשטרה אינה מגישה המלצות בדבר העמדה אפשרית לדין של נחקר.

אביחי מנדלבליט במהלך ועידת משפט 29.8.17. מגד גוזני, מערכת וואלה! NEWS
"תנו לעבוד בשקט". היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט/מערכת וואלה! NEWS, מגד גוזני

בשבוע שעבר נודע לוואלה! NEWS כי אחרי אישורה בקריאה טרומית היא צפויה הצעת החוק לעבור שינויים משמעותיים. בין ההצעות שהעלו גורמים במשרד המשפטים, כדי לרכך מעט את ההצעה, היא האפשרות שהחוק יחול רק על תיקים שבהם קיים פרקליט מלווה, בהם נבחרי ציבור ותיקי פשע חמורים.

לפני כשלושה ימים יצאו בכירי מערכת המשפט יצאו נגד הצעת החוק של חבר הכנסת דודי אמסלם. היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הודיע כי הוא מתנגד, "גם מבחינת התוכן, וגם מבחינת העיתוי – זה לא נכון. תנו לנו לעבוד בשקט".

מנדלבליט אמר את הדברים בפתח כנס במלון אוריינט בירושלים, לצד פרקליט המדינה שי ניצן שהתנגד גם הוא ואמר כי "הציבור חייב להבין שהמשטרה והפרקליטות עובדות יד ביד. יש חשיבות עצומה לשמוע את דעתו של החוקר בתיק".

(עדכון ראשון 07:45)

  • עוד באותו נושא:
  • גלעד ארדן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully