וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם השכולה נגד משרד הביטחון: אל תכירו באב הביולוגי של בני כאב שכול

5.11.2017 / 10:23

עדן חדד נהרג לפני שנה בתאונת דרכים ומשרד הביטחון משלם תגמולים לאביו הביולוגי. אמו הגישה תביעה בטענה שלא היה מעורב בגידולו, מאז היה תינוק. "מי שלא היה אבא שלו בחיים יהיה אבא שלו במוות?"

הדר ברונשטיין אם שכולה אשר יוצאת למאבק מול משרד הביטחון. -, מערכת וואלה! NEWS
משפחת ברונשטיין בתמונה משפחתית. בשורה הקדמית: עדן, יניב, משי ויאיר. מאחור: עופר והדר/מערכת וואלה! NEWS, -

כשהדר ברונשטיין מספרת על היום שבו איבדה את בנה החייל עדן בתאונת דרכים, בדיוק השבוע לפני שנה, קולה נותר רגוע. "כשיניב (בנה הבכור, ד"ד) התקשר ואמר לי שקרה מה שקרה, שאני אלך מהר לבית חולים, לא ידעתי שעדן נהרג", סיפרה. "אמרתי 'אלוהים אפילו תשאיר לי אותו צמח', אבל כשהגעתי וראיתי את כל הקצינים שם הבנתי שקרה לי הגרוע מכל". רק כאשר היא מספרת על המאבק המשפטי שהיא מנהלת מאז מול המדינה, היא מאבדת את שלוות רוחה. "אני אגיע עד לבית המשפט העליון, ואני עד הטיפה האחרונה אלחם", אמרה בלהט, כמעט צועקת. "עד הרגע האחרון, אני לא ארגע עד שאני אדע שעדן שלי נח בשקט".

לאחר מותו של עדן הכיר משרד הביטחון באביו הביולוגי, ארז חדד, כאב שכול, והחל לשלם לו תגמולים. אלא שחדד, לטענת האם, ניתק את הקשר עם עדן ואחיו יניב כאשר היו תינוקות. כעת דורשת ברונשטיין לשלם את התגמולים למי שהיה בן זוגה במשך שנים – עופר. "אבא שלא היה בחיים של הבן שלי, הוא רוצה להיות במוות?", תהתה בכעס. "זה לא יקרה. אני החלטתי שאני יוצאת למסע הזה ונלחמת, ולא מוותרת למשרד הביטחון. אני רוצה שהכסף הזה יעבור לעופר, כי עופר הוא האבא שמגיע לו. ואתה רואה, אני גרושה ממנו והכול – הוא האבא שגידל, שטיפח, שנתן, שהיה בבר מצוות ובבתי חולים".

עוד בוואלה! NEWS:
פרשת הצוללות: עו"ד שמרון ומקורב מאוד לנתניהו עוכבו לחקירה
עשרות שרים לשעבר וחברי בית המלוכה נעצרו בחשד לשחיתות בערב הסעודית
חיזבאללה לא מתחבא: כך התפטרות ר"מ לבנון עשויה לשחק לידי ישראל

הדר ברונשטיין אם שכולה אשר יוצאת למאבק מול משרד הביטחון. -, מערכת וואלה! NEWS
מימין: עדן, משי/מערכת וואלה! NEWS, -

ברונשטיין, בת 44, מעידה על עצמה שחיה חיים "לא פשוטים", כהגדרתה. היא התחתנה עם חדד בגיל צעיר, וכשהייתה בת 21 כבר הייתה אם לשני ילדיו - יניב ועדן. אז, היא אומרת, החליטה להתגרש מחדד שעד מהרה ניתק את הקשר גם עם ילדיו. "ארז לא היה בנוכחות של הילדים בכלל", סיפרה. "עם השנים היה מדי פעם קשר עם ההורים שלו, אחת לשנה בערך, הסבתא הייתה מתקשרת לשאול מה שלומם. אבל אף אחד שם לא תמך בילדים האלה. אני תמיד גידלתי אותם לבד".

אחרי הגירושים הכירה ברונשטיין את עופר. לשניים נולדו שלושה ילדים נוספים, ועם השנים מצבם הכלכלי השתפר והם עברו לגור במודיעין. לדבריה, עופר תמיד התייחס לעדן ויניב כילדיו לכל דבר, והמשיך בכך גם כשהתגרשו, ב-2014. "לילדים שלי אין שום תמונה עם ארז. כלום", סיפרה. "עופר זה אבא שתמך, שדאג, שהיה מסור, אבא שהלך עם עדן לצבא, שעשה בר מצוות לילדים שלי, לקח את עדן לחו"ל, היה איתו בטקסים, בהכול. האנשים פה במודיעין, כשקרה הבלגאן, הם הזדעזעו. הם לא האמינו שעופר הוא לא אבא של יניב ועדן. אין פה את השם 'אבא ארז'. מבחינתנו הוא לא קיים בחיים שלנו".

לדברי עופר הקשר שלו ושל עדן היה מאוד חזק. "קשה להסביר את זה במילים, אבל היינו מאוד קשורים אחד לשני. הוא היה מדבר איתי על הכול - אם זה על הזוגיות שלו, על היחסים שלו עם אמא שלו, כל הזמן מתייעץ איתי, כל מה שהיה קורה איתו בבסיס. הכול".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

לטענת אביו הביולוגי של עדן אמו היא שניתקה את הקשר

חדד, מנגד, טוען כי דווקא ברונשטיין היא זו שניתקה את הקשר עמו ואף מנעה ממנו להתקרב לילדיו, בין היתר באמצעות צווי הרחקה. לדבריו, לאורך השנים שמר על קשר רעוע עם ילדיו והיה מתראה איתם: "היו תקופות שכן, היו תקופות שלא. היו תקופות שהם היו באים בשבת, ותקופות שהיא לא נתנה להם. זה שלא באתי ולא ראיתי ולא גידלתי, יש לזה סיבה - שהיא מנעה. הגידול שלהם היה רוב רובו אצלה, בגלל שהיא מנעה, אבל זה לא אומר שאני לא האבא. אין לטענות שלה שום שחר". ברונשטיין מכחישה לחלוטין כי היא זו שהרחיקה את חדד.

יניב, בנם הבכור של ארז והדר, מחזק את טענותיה של אמו. "לא היה לנו שום קשר עם ארז", הוא אומר. "אין לי אפילו תמונה איתו. ראיתי אותו פעם אחרונה בשבעה של אחי, ולפני זה לא היה לי קשר איתו. אפילו ראיתי אותו ברחוב והתעלמתי ממנו. זה כאילו שאני רואה אדם זר. מגיל ארבע לא ראיתי אותו". חדד מאשים את יניב כי "בחר צד", אך יניב דוחה זאת: "אני לא בחרתי צד ואני גם לא מתערב. זה לא עניין שלי, זה בין ההורים שלי. אבל אם יש צדק בעולם, הצדק הולך כלפי אמא שלי וכלפי האח שלי, שהוא לא גידל אותנו 20 שנה והתעלם מאיתנו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עדן חדד במהלך שירותו הצבאי/מערכת וואלה!, צילום מסך

חדד מאשר כי אין לו אף תמונה עם עדן ויניב, ומתקשה להציג ראיה כלשהי כי שמר על קשר איתם. ברונשטיין, לעומת זאת, מציגה תמונות רבות של עופר עם ילדיהם. בנוסף, בחוות דעת פסיכולוגית שעבר עדן כשהיה בן תשע, מציינת הפסיכולוגית הקלינית דנה אסף כי "לעדן אין קשר לאביו הביולוגי".

קטי שגיא, פקידת סעד במחלקה לשירותים חברתיים של עיריית מודיעין, כתבה בחוות דעת על המשפחה כך: "האב ארז חדד, אביהם הביולוגי של עדן ויניב. לדבריו אינו בקשר עמם... הוא לא מחובר לילדים, ולא כל כך הבין את סיבת פנייתי אליו בעבר. הוא לא מסוגל לטפל בילדיו ולא מעוניין להעביר מסר לילדים או לשקם את הקשר עמם".

במשרד הביטחון סירבו לדון בפנייה מטעמי צנעת הפרט

חדד מדגיש בדבריו שהוא אביו הביולוגי של עדן. "מה היא רוצה להוכיח, שאני לא האבא? היא לא יכולה להוכיח שאני לא האבא", הוא אומר בתקיפות. "זה דם, זה לא מים. אי אפשר לשנות את זה. היא רוצה לשנות סדרי בראשית". אלא שהעובדה הזו אינה שנויה כלל במחלוקת. מה שברונשטיין מבקשת ממשרד הביטחון הוא להכיר בכך שקיימת גם הורות מסוג אחר – זו שזכתה לכינוי "הורות פסיכולוגית".

כשלושה שבועות לאחר מותו של עדן, שלחה ברונשטיין מכתב לקצין התגמולים של משרד הביטחון. היא גוללה במכתב את סיפור חייה וסיפרה באריכות על יחסיו עם אביו הביולוגי, ועם מי שהיה בן זוגה, עופר. "הדמויות המבוגרות מעדן והמשמעותיות ביותר בחייו היו אני, יניב ועופר", כתבה ברונשטיין. "אני מבינה שלשני הורים יש זכות אוטומטית לקבל מכם משכורת בגלל האובדן שחווים. במקרה כזה אני מתנגדת בתוקף לכך שארז יקבל כסף... הצדק חייב להיעשות ורק אם תדעו את הדברים כמו שהם תוכלו לקבל החלטה צודקת, החלטה שתכבד את עדן".

למרות המכתב המפורט ששלחה קיבלה ברונשטיין תשובה קצרה ולקונית. "קראתי בעיון את מכתבך שבנידון", כתב איתמר הכהן, ראש היחידה להכרה וקביעת זכאות במשרד הביטחון. "אבקש להבהיר כי משרדנו פועל מכוח 'חוק משפחות חיילים שנספו במערכה', הקובע זכאותו של 'בן משפחה' של חלל. מפאת צנעת הפרט אין באפשרותנו להתייחס לסוגיית ההכרה במר ארז חדד. מי ייתן ולא תוסיפי לדאבה עוד".

הדר בורנשטיין אם שכולה שתובעת מצה"ל להכיר בגרוש שלה כאביו של בנה עופר 29 באוקטובר 2017. טל אנגלנדר
"לעדן אין קשר לאביו הביולוגי". בית משפחת ברונשטיין/טל אנגלנדר

ברונשטיין לא נואשה והגישה תביעה שנידונה בימים אלה בדלתיים סגורות בבית המשפט לענייני משפחה. היא מיוצגת על ידי עורכי הדין ארתור שני, אבי בנבנישתי ונועם פלוינסקי. עו"ד שני, ראש משרד 'ארתור שני, עריכת דין וגישור משפחות וירושה', מסר כי "התביעה מבקשת להשיג הכרזה של בית המשפט לענייני משפחה לפיה ההורה הפסיכולוגי, זה שהיה ההורה האפקטיבי כל השנים, והסכים מרצון לשאת בכל החובות כלפי המנוח - הוא שכעת, מטעמים של צדק ויושר, יזכה בזכויות בעיזבון במקום האב הביולוגי שלא היה הורה אפקטיבי".

מטרה נוספת של התביעה, לדברי שני, היא להבהיר כי "מרגע שהכנסת החליטה שענייני משפחה, הורות, אבהות ואמהות יידונו בערכאה ייעודית - אין היגיון שקצין התגמולים של צה"ל יחלק את התגמולים בצורה אוטומטית לפי רישום ההורות הפורמלי. בשנת 2017 הגיע הזמן שבתי המשפט יתנו מענה לסוגיית ההורות הפסיכולוגית, בין אם זה במקרה של הורה שממלא מקום של הורה ביולוגי קיים, ובין אם מדובר במסגרת של רב הורות".

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "אנו משתתפים בצערה העמוק של משפחת החלל עדן חדד ז"ל. משרד הביטחון מטפל בנושא ברגישות מול בני המשפחה, ומטבע הדברים לא נוכל לעשות זאת באמצעות התקשורת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully