וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהתקיפה בסוריה ועד האיומים על קים: שנה לניצחון טראמפ בבחירות

4.11.2017 / 0:22

מאז היבחרו, הצליח הנשיא האמריקני להפתיע פעם אחר פעם בהחלטות ובאמירות שחלקן עוררו סערה - וחלקן נרשמו כהישגים. בין המחלוקות בבית והניסיון למחוק את מורשת אובמה, רכש טראמפ גם אויבים מעבר לים, בעולם הבידור ובתקשורת

צילום: רויטרס

מאז בחירתו לתפקיד בשנה שעברה של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, נרשמו עשרות צעדים שנויים במחלוקת שעוררו הדים ותגובות ברחבי ארצו ובעולם. בין ההחלטות שקיבל היו כאלה שנרשמו כהישגים, חלקם חסרי תקדים, ואחרות יזכרו בעיקר בשל גורם ההפתעה או הקיצוניות שבהן. בין הרגעים בולטים ניתן למצוא גם אמירות שעוררו סערה, ואף איומים ששיגר כלפי יריביו.

עוד בוואלה! NEWS
ביומו האחרון בחברה: עובד בטוויטר השבית את חשבונו של טראמפ
שנה לבחירות בארצות הברית: דונלד טראמפ מבסס אחיזה
"אמת, שקרים ומנהיגות": העקיצה של ראש ה-FBI המודח נגד טראמפ

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לפני המראתו לביקור במדינות באסיה. 3 בנובמבר 2017. GettyImages
אחד מצעדיו הראשונים - צו המונע כניסת תושבי מדינות מוסלמיות. טראמפ, השבוע/GettyImages

חתימה על הצו המונע כניסת מוסלמים לארה"ב

אחד הצעדים הראשונים שביצע טראמפ עם כניסתו לתפקיד, ב-25 בינואר, היה חתימה על צו שמנע את כניסתם של תושבים משבע מדינות בעלי רוב מוסלמי לארצות הברית. צעד זה התכתב ישירות עם הבטחת הבחירות שלו "לעצור באופן מוחלט את כניסתם של מוסלמים לארצות הברית עד שהמנהיגים שלנו יבינו מה לכל הרוחות קורה כאן". ההנחיה לא כללה מידע מפורט ולכן נוצר כאוס בשדות התעופה, זאת לצד הפגנות סוערות בציבור. בית המשפט ביטל את ההנחיה, ומאז טראמפ פרסם עוד שני נוסחים מעט יותר מרוככים שלה – שנפסלו גם הם.

עוד באותו נושא

עשרות ויזות בשנה בסכנה: תגובת טראמפ לפיגוע עלולה להשפיע גם על ישראל

לכתבה המלאה

מינוי שופט חדש לבית המשפט העליון

זה ככל הנראה ההישג המשמעותי ביותר בכהונתו של טראמפ עד כה. מינויו המהיר של ניל גורסץ' התאפשר אחרי שמנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט מיטש מקונל הפעיל סעיף תקנוני שאפשר באופן חריג להסתפק ברוב של 51 חברים לאישור המינוי במקום 60 כמקובל. כך או אחרת, מדובר בהישג משמעותי לטראמפ כיוון שלשופטי העליון ישנו משקל רב בשאלות כמו הפלות, נשיאת נשק והגירה, ואחרי תקופה ארוכה של שוויון של ארבעה ליברלים מול ארבעה שמרנים, נוטה כעת שוב הכף לטובת השמרנים עם חמישה שופטים.

מתקפה בסוריה בעקבות השימוש בנשק כימי

ליל ה-6 באפריל היה דרמטי מיוחד, אחד הלילות המכוננים ללא ספק בכהונתו של טראמפ. בשעת לילה מאוחרת נורו 59 טילי טומהוק ממשחתות אמריקניות לעבר בסיסי צבא סוריים. מדובר היה בפעולה סמלית שנועדה להבהיר לנשיא הסורי, בשאר אסד, כי ארצות הברית לא תקבל שימוש בנשק כימי כלפי אזרחים. עם זאת, מאז נמנע טראמפ מלהתערב שוב בצורה דומה בנעשה בסוריה. מאוחר יותר סיפר על ההתרחשות באותו הערב, ואמר כי אישר את הפעולה בעודו אוכל "את עוגת השוקולד היפה ביותר בעולם כולו" יחד עם נשיא סין, שי ג'יפינג.

החלטה על איסור על שירות טרנסג'נדרים בצבא

החלטה על איסור טרנסג'נדרים לשרת בצבא
את הבשורה הזו העולם קיבל העולם ב-26 ביולי דרך הטוויטר. בשעות הבוקר של אותו יום רביעי הודיע הנשיא ברשת החברתית החביבה עליו כי "אחרי שהתייעצתי עם הגנרלים, החלטתי שלא לאפשר לטרנסג'נדרים לשרת בצבא ארצות הברית בשום תפקיד". הוא אמר כי "על הצבא להתמקד בניצחון", וייחס את ההחלטה ל"עלויות הטיפול הרפואי הגבוהות". גם הדבר הזה עורר לא מעט בלאגן כיוון שלא היה ברור מה לגבי מי שכבר משרת בצבא ארצות הברית. בשבוע שעבר, בית המשפט חסם באופן חלקי גם את ההחלטה הזו.

החרמת הארוחה השנתית של כתבי הבית הלבן

ב-25 בפברואר החליט הנשיא להעלות עוד הילוך במלחמתו בכלי התקשורת המסקרים את הבית הלבן והודיע כי לא ישתתף בארוחה המסורתית המתקיימת מאז שנת 1920. ברובם המוחלט של האירועים נהגו בעבר הנשיאים להשתתף, וטראמפ עצמו הגיע לאירוע בימי הנשיא אובמה, כאשר הנשיא דאז התבדח על הטענות שלו כי לא נולד בארצות הברית. האירוע התקיים בסופו של דבר בלעדיו.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בישיבת קבינט בוושינגטון לאחר פיגוע הדריסה בניו יורק. 1 בנובמבר 2017. GettyImages
"נבחרתי לייצג את פיטסבורג, לא את פריז". טראמפ בישיבת קבינט, השבוע/GettyImages

נסיגה מהסכם פריז

זה היה באוויר זמן רב, וב-1 ביוני טראמפ הודיע על כך רשמית: ארצות הברית פורשת מהסכם האקלים, ומצטרפת לסוריה וניקרגואה, שתי המדינות היחידות שלא חתמו עליו (מדינות אחרות חתמו עליו וטרם אשררו – ע"נ). "פרישה היא האינטרס האמריקני, וזה לא ישנה הרבה לאקלים", אמר אז טראמפ. "נמשיך להיות המדינה הכי נקייה וידידותית לסביבה. אבל לא נגרום לעסקים שלנו לפשוט רגל. נבחרתי לייצג את פיטסבורג ולא את פריז". זה היה צעד נוסף כחלק מהניסיונות של טראמפ למחוק את מורשת אובמה בתחום איכות הסביבה - בחודש מרץ הוא ביטל את התכנית נגד התחממות גלובלית, ובחודש אוקטובר הוסרו המגבלות על ייצור פחם.

אסטרטגיה חדשה בנוגע לאפגניסטן

ב-22 באוגוסט הודיע טראמפ על אסטרטגיה חדשה בנוגע למלחמה באפגניסטן. הוא אמר כי על העם האפגני יהיה לפעול בעצמו כדי להשיג שלום באזור, שכן ארצות הברית לא תכתיב לו איך לחיות. בנאום שנשא בפני לוחמות ולוחמים בבסיס פורט מאייר שבווירג'יניה, אמר הנשיא: "אנחנו לא עוסקים יותר בבניית מדינות, אנחנו הורגים טרוריסטים". הוא הוסיף כי מגבלות שהוטלו על מפקדי השדה בתקופת קודמיו בתפקיד יוסרו במטרה להביא להכרעת המלחמה. "הממשל שלי יוודא שיש לכם את הכלים לפעול בצורה אפקטיבית", ציין.

פצועים בדריסה בהפגנה נגד צעדת ימין קיצוני בשרלוטסוויל, וירג'יניה, ארה"ב, אוגוסט 2017. רויטרס
"האשמה מוטלת על שני הצדדים". אירוע הדריסה בשרלוטסוויל, אוגוסט/רויטרס

העברת ההכרעה לגבי הסכם הגרעין לקונגרס

ב-13 באוקטובר הודיע הנשיא כי אינו מאשרר את הסכם הגרעין עם איראן, והעביר את ההכרעה בנושא לקונגרס, שיצטרך להחליט תוך 60 יום אם להטיל סנקציות חדשות על הרפובליקה האסלאמית. הוא הודיע על סנקציות נוספות על משמרות המהפכה והודיע כי ללא שיפורים שיתנו מענה לתכנית הטילים הבליסטיים ולתמיכה של איראן בטרור, ההסכם יבוטל.

גינוי שני הצדדים בשרלוטסוויל

זו הייתה אחת האמירות הכי שנויות במחלוקת של הנשיא. אחרי ההפגנה הניאו נאצית בשרלוטסוויל, במהלכה נדרסה למוות הת'ר הייר בידי פעיל ימין קיצוני מאוהיו, אמר הנשיא כי "האשמה מוטלת על שני הצדדים", וכי בין מפגיני הימין הקיצוני היו גם "אנשים טובים מאוד". כשנשאל על תנועת אלט רייט והניאו נאצים שנכחו בהפגנה, טען כי מדברים על האלט רייט, אך לא על התנהגות "האלט לפט" ("שמאל קיצוני" - ע"נ). לדבריו, "היו גם אנשים נחמדים בצד המפגין, הם בסך הכול הגיעו לשם כדי למחות נגד הורדת הפסל של גנרל לי. מי הבא בתור? ג'ורג' וושינגטון? גם לו היו עבדים. לא כל מי שהיה שם בהפגנה היה ניאו נאצי". הדבר הקים עליו ביקורת מקיר לקיר במערכת הפוליטית בארצות הברית, כולל בתוך מפלגתו שלו.

טראמפ והשריף ג'ו ארפאיו, בעצרת בחירות באיווה, ינואר 2016. רויטרס
העניק חנינה ל"שריף הקשוח באמריקה". טראמפ וארפאיו בעצרת בחירות באייווה, ינואר 2016/רויטרס

חנינת ג'ו ארפאיו

ב-26 באוגוסט הודיע טראמפ כי החליט לחנון את ג'ו ארפאיו, השריף בן ה-85 מאריזונה שהורשע בביזוי בית המשפט והיה אמור להישלח לחצי שנת מאסר. השריף הואשם במדיניות גזענית ובהתנכלות לקהילה ההיספאנית. "אני שמח להודיע שכרגע הענקתי חנינה מלאה לפטריוט האמריקני בן 85, שריף ג'ו ארפאיו. הוא שמר על אריזונה מוגנת", הוא צייץ בחשבון הטוויטר שלו. ארפאיו שימש שריף מחוז מאריקופה במשך 24 שנים ומיתג את עצמו בתור "השריף הקשוח ביותר באמריקה".

הוא נודע כמתנגד חריף ביותר להגירה בלתי חוקית, ובית המשפט מתח בעבר בכמה מקרים ביקורת חריפה על מדיניות המעצרים שלו, אשר כללה מעצרים של היספאנים גם כשלא היו חשודים בפשע ספציפי. במקרים אחרים, מתח בית המשפט ביקורת על תנאי המחיה הקשים של העצירים במתקני הכליאה במחוז, לרבות מניעה של טיפול רפואי, צפיפות יתר ותנאים סניטריים ירודים. לאחר שהמשיך את מעצרי היתר בקרב האוכלוסייה ההיספאנית בניגוד לאזהרות חוזרות ונשנות מצד בית הדין הורשע ארפאיו בביזוי בית המשפט.

איום "הזעם והלהבות"

מאז נכנס טראמפ לתפקידו, השליט קוריאה הצפונית קים ג'ונג און לא חדל מפרובוקציות צבאיות, ניסויים גרעיניים וניסויים בטילים בליסטיים. ב-9 באוגוסט סבלנותו של טראמפ פקעה והוא הודיע כי אם הדיקטטורה המבודדת לא תשנה את דרכיה היא תפגוש "זעם ולהבות שהעולם לא ראה כמותם". בהמשך הוא אף החריף את הטון, ולאחר שגם זה לא גרם לקים להתמתן, עבר לעלבונות אישיים והחל לכנות אותו "איש הטילים הקטן". בין לבין, אישרה מועצת הביטחון של האו"ם בצעד נדיר פה אחד סיבוב נוסף של סנקציות נגד המדינה.

יציאה נגד התקשורת וכינויה "אויב העם"

קשה לבחור אירוע אחד או ציוץ אחד של טראמפ נגד התקשורת. מאות אם לא אלפי פעמים התבטא הנשיא נגד התקשורת וכינה אותה "פייק ניוז". הוא התעמת עם עיתונאים באופן פרטני והדביק להם כינויים כמו "הניו יורק טיימס הכושל". ב-18 בפברואר הוא החריף את המתקפה וכתב כי "החדשות המזויפות - הניו יורק טיימס, CNN, CBS, NBC, ABC - הן לא האויבות שלי, אלא האויבות של העם האמריקני".

סדרת פיטורי הבכירים בחודש אוגוסט

בחודש אוגוסט סגרה הדחתו של היועץ האסטרטגי הבכיר סטיב באנון חודש צפוף במיוחד של עזיבות כפויות בבית הלבן. באותה תקופה פוטרו גם הדובר לשעבר שון ספייסר וראש הסגל לשעבר ריינס פריבוס, שסיימו את תפקידם ביולי, וכן יו"ר מערך התקשורת אנתוני סקרמוצ'י שפוטר לאחר עשרה ימים בתפקידו בתחילת אוגוסט.

עדותו של ראש האף בי איי לשעבר ג'יימס קומי בפניי הסנאט, וושינגטון, 8 ביוני 2017. רויטרס
טען שפוטר כי לא הסכים להיות נאמן לנשיא. קומי בעדותו בפני ה-FBI, יוני/רויטרס

פיטורי מייקל פלין

כבר בתחילת כהונתו הדיח טראמפ את היועץ לביטחון לאומי לשעבר מייקל פלין, שהיה אחד ממקורביו בתקופת קמפיין הבחירות והתמנה לאחר הניצחון לתפקיד הרגיש והבכיר. 24 ימים בלבד לאחר שהחל לשמש כיועץ, פלין סולק לאחר שהתברר כי לא דיווח על שיחות טלפון שקיים עם השגריר הרוסי בארצות הברית, שבהן דנו השניים לכאורה על הסרת הסנקציות של ממשל אובמה על מוסקבה. הוא אף שיקר בנושא לסגן הנשיא מייק פנס, שהביע את אכזבתו ממנו.

פיטורי ג'יימס קומי ותחילת חקירת הקשר עם רוסיה

ה-9 במאי היה האירוע שאותו הגדיר סטיב באנון, היועץ האסטרטגי לשעבר בבית הלבן, כ"טעות הגדולה ביותר בהיסטוריה הפוליטית המודרנית". טראמפ החליט לפטר את ראש ה-FBI ג'יימס קומי אחרי שאיבד בו אמון. קומי, מצדו, טען כי הסיבה האמיתית היא שסירב להתחייב להיות נאמן לנשיא, וסירב להפצרותיו להפסיק את החקירה נגד היועץ המודח פלין. הצעד הזה גרם לכך שכמה ימים מאוחר יותר החליט סגן שר המשפטים, רוד רוזנשטיין, למנות את רוברט מולר לשמש כחוקר המיוחד בפרשת ההתערבות הרוסית בבחירות.

האשמת אובמה בציתות במגדלי טראמפ

ב-4 במרץ בשעות הבוקר צייץ הנשיא כי גילה שקודמו בתפקיד, ברק אובמה, צותת לו במגדלי טראמפ. "עד כמה נמוך אובמה הלך כדי לצותת לטלפון שלי במהלך תקופת הבחירות. זה ניקסון/ווטרגייט. בנאדם חולה או רע!", האשים הנשיא. אלא שהוכחות לקיומו של ציתות שכזה לא נמצאו מעולם. ב-20 במרץ דיווח ראש הבולשת הפדרלית (FBI) דאז, ג'יימס קומי, כי לא נמצאו ראיות לקיומן של האזנות במגדלי טראמפ.

המלחמה עם כוכבי ה-NBA וה-NFL

הקרבות בין תעשיית הבידור ההוליוודית לנשיא אינם דבר חדש, אבל מלחמה חזיתית עם כוכבי הספורט נחשבה להפתעה. בסוף חודש ספטמבר הודיע הנשיא כי הוא מבטל את הביקור של אלופת ה-NBA גולדן סטייט ווריורס בבית הלבן לכבוד זכייתה בתואר כיוון שהם "מתלבטים אם להגיע" (הקבוצה נטתה שלא להגיע כדי להימנע ממפגש עם טראמפ – ע"נ). במקביל, הנשיא יצא בכל הכוח נגד תופעת כריעת הברך של שחקנים בעת השמעת ההמנון.

מדובר במחאה שהתחיל בשנה שעברה קולין קאפרניק נגד אלימות שוטרים כלפי שחורים בארצות הברית. הדבר הצית סערה של ממש בארצות הברית, ועורר דיונים שהתקיימו במקביל גם באולפני החדשות וגם באולפני הספורט על הגבול בין חופש הביטוי לפגיעה בדגל ובהמנון, וכן על השאלה אם על ספורטאים לערבב מחאה פוליטית במשחקים של קבוצתם. בימים הראשונים שלאחר המתקפה של טראמפ, המחאה רק התגברה, ושחקנים רבים החלו לכרוע ברך, אך זה דעך במהרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully