וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מצפים שירקוד הורה?": הטרטור האינסופי שנאלץ לעבור הנכה המשותק

30.10.2017 / 17:00

אורי בהט, חולה בטרשת נפוצה, משותק בצדו הימני. אף שמגבלתו ניכרת לעין, הוא מועבר בין ועדות רפואיות שמסרבות לאשר התאמה לרכבו – כך שהסוויץ' יועתק לצד שמאל של ההגה. "במקום לפתור את הבעיה - מערימים קשיים", אמר

עריכה: שניר דבוש

אורי בהט, בן 72 מהרצליה, סובל משיתוק בפלג גופו הימני ומוגדר כבעל 100% נכות. בהט מעוניין לנהוג במכוניתו, אך הוא אינו יכול לעשות משום שמתג ההתנעה (סוויץ') ממוקם בצד הימני. למרות הצורך הברור להתאים את רכבו ולמקם את המתג בצד שמאל, הוא טוען כי משרד הבריאות והביטוח הלאומי אינם מאשרים זאת ומתנים את ההתאמה בהסכמת ועדות רפואיות הנאלצות להתמודד עם עומס רב. בשל כך, מאז חודש מאי האחרון טורטר בהט על ידי המשרדים בין הוועדות, רק בשל הסירוב להתקין מתג בצדו השמאלי של ההגה. כל זאת למרות שבחודש שעבר הכריז שר הרווחה חיים כץ בכנס לשכת עורכי הדין על רפורמה בקיצור מספר הוועדות שבעלי מוגבלויות צריכים לעבור כדי לקבל אישורים.

בהט אובחן ב-2009 כסובל מטרשת נפוצה, ומאז מצבו רק הידרדר לחוסר יכולת להניע את פלג גופו הימני. הוא מתנייד ברכב מסחרי המיועד לנכים אותו הוא מחליף מדי חמש שנים באישור הביטוח הלאומי. החברה הזכיינית א.צ.מ. התקינה ברכבו הקודם מפסק בצד שמאל, אולם בחודש מאי האחרון ביקש להחליף רכב. הוא ביקש לבצע את ההתאמה גם בכלי הרכב החדש שקיבל, אך אז נאמר לו כי עליו לגשת לוועדת "גודל רכב" של משרד הבריאות הקובעות אילו התאמות יוכל לקבל בהתאם למצבו.

עוד בוואלה! NEWS:
חקירת המעורבות הרוסית: מנהל הקמפיין של טראמפ לשעבר יועמד לדין
"דניה סיבוס" מתחמקת מאחריות לאסון החניון בת"א: "זו תאונת דרכים"
משבר "נגב קרמיקה": השופט קרא להנהלה והעובדים להמשיך במגעים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נדרש לפנות לוועדת "גודל רכב". אורי בהט ברכבו/מערכת וואלה!, צילום מסך

"פניתי לוועדה והגשתי את הטפסים כדי שיעתיקו לי את מפסק ההתנעה מיד ימין ליד שמאל", סיפר בהט. "אלא שאז קיבלתי מהם את התשובה שהם לא יאשרו לי את זה. אמרתי להם: 'תראו את ידי הימנית, היא לא מתפקדת'. זה היה בנוכחות רופא של הוועדה והנציג טכני, רון גולדשטיין. הסברתי להם שברכב הקודם התקינו לי את המפסק הזה, ולמרות זאת הם אמרו שהם לא מאשרים זאת. הם לא הסבירו יותר מדי".

בפעם השלישית שבהט נדרש להופיע בפני הוועדה, הוא נשלח לביטוח הלאומי, והוא פנה לסניף בכפר סבא. "פגשתי את מי שאחראית על רכבי נכים והיא השיבה כי הם לא יתנו לכך אישור", טען. "היא אמרה: 'אתה צריך ללכת ולעמוד בפני ועדה'. אמרתי לה שיזמנו אותי אך עד היום לא שמעתי מהם".

עוד בוואלה!

פרסום ראשון: כמאה תלונות על הטרדה מינית התקבלו השנה באוניברסיטאות

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"יד ימין לא מתפקדת". בהט במכוניתו/מערכת וואלה!, צילום מסך

בהט, ששימש בעברו כראש מנהל מטוסי מנהלים בתעשייה האווירית, מתנייד כיום בקושי רב. אם אין אדם נוסף שיתלווה אליו לנסיעה, הוא נאלץ לבקש מעוברי אורח שיתניעו את רכבו. "כשאני לבד קשה לי מאד ואז אני צריך לבקש מאנשים ברחוב, ואז הם מסתכלים עליי כאילו אני משוגע. זה מאוד לא נוח. עצם העובדה שאני כבר יושב על כיסא גלגלים מתסכלת ממילא, זאת משום שכל חיי הייתי איש בריא".

הוועדה לגודל רכב שייכת למשרד הבריאות אך היא זאת שמעניקה אישורים לביטוח הלאומי להתאמת רכבם של נכים. "אני נמצא בין הפטיש לסדן, בין הוועדה לביטוח הלאומי", אמר. "בסוף גם לא פותרים לי את הבעיה וגם יוצרים קשיים רבים ביכולת שלי להיות אדם חופשי ולא תלוי. אי אפשר לטעות: אני משותק, תלוי ב-100% בסביבה, מרותק לגמרי, כדי לצאת מהמיטה לכיסא הגלגלים המטפלת צריכה לסחוב אותי. אני אמנם יכול לנהוג עם רגל שמאל ויד שמאל, בזמן שצד ימין שלי גם רגל וגם יד מנוטרלים לגמרי, לא משהו שאפשר להתבלבל בו".

הקלטה: שירות טלפוני למייצגים בביטוח הלאומי מסרב לתת מידע לעו"ד. מערכת וואלה! NEWS
"ההחלטה בידי ועדת גודל הרכב". המוסד לביטוח לאומי/מערכת וואלה! NEWS

שני ילדיו של בהט מלווים אותו במאבק לקבל אישור בסיסי להניע את רכבו ולמרות זאת הם נתקלים בחומה בצורה. "המצב של אבי בשנים האחרונות רק הולך ומידרדר, וכשסובלים מטרשת נפוצה – אין סיכוי שהוא ישתפר", אמרה בתו יפעת בן שמש. "זה מביש ומגוחך שאדם כמוהו צריך כל פעם מחדש לעמוד בפני אנשים ולהוכיח להם שהוא צריך שיקלחו אותו או שהוא לא יכול לתפקד בצורה מסוימת. האם מצפים בביטוח הלאומי לראות אותו רוקד הורה או עומד על הרגליים? לא ייתכן שפעם בשנה יבוא מישהו הביתה ויצפו לשיפור, זה מביך. אתה מרגיש שאתה צריך להוכיח שאין לך אחות. הם אפילו לא ניגשו איתו לרכב לראות אם הוא מצליח להתניע או לא".

גם בנו של בהט, יניב, מתח ביקורת על התנהלות משרד הבריאות והביטוח לאומי בנושא. "מה הם רוצים? שהוא ישב 24 שעות בביתו ולא ינהג?" זעם. "זו הדרך היחידה שלו לראות את הילדים, לראות את הנכדים, לצאת עם אשתו ולהתאוורר מעט. ברגע שלוקחים לו את הדבר הבסיסי הזה לוקחים לו את העצמאות. איזה אינטרס יש לאבי להזיז את המתג מצד ימין לצד שמאל? הכסף הזה לא מגיע לכיס שלו והוא לא גוזר על זה קופון".

מהמוסד לביטוח לאומי נמסר: "הוועדה לגודל רכב של משרד הבריאות היא שקובעת אילו אביזרים יותקנו ברכב למוגבל בניידות. המימון לאביזרים מביטוח לאומי הוא בהתאם להחלטת הוועדה".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "מבירור שערכנו, הפונה החליף את רכבו ולכן אם הוא צריך אביזרים נוספים, הוא חייב לקבל הפניה מהמוסד לביטוח לאומי ולהגיע לוועדה להתאמת רכב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully