וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השופטת אסתר חיות הושבעה כנשיאה: "יש נסיונות מדאיגים לפגוע ברשות השופטת"

26.10.2017 / 17:36

בטקס השבעת אסתר חיות כנשיאה ה-12 של בית המשפט העליון, אמר ראש הממשלה כי "קיים מתח בריא בין הרשויות, השאלה היא איך ליצור דו שיח לגיטימי ביניהן". הנשיא ריבלין: "זוהי שעת מבחן, יש הזדמנות נדירה לעשות תיקון לדורות ביחסים בין הרשות המבצעת לשופטת"

טקס פרישת נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור/צילום:לע"מ

השופטת אסתר חיות הושבעה כנשיאת בית המשפט העליון - כל העדכונים:

- השופטת אסתר חיות הושבעה כנשיאה ה-12 של בית המשפט העליון, במקום מרים נאור שפרשה לגמלאות בגיל 70
- חיות נשבעה אמונים בטקס בבית הנשיא, הנשיא ראובן ריבלין ושרת המשפטים איילת שקד חתמו על כתב מינויה
- הנשיאה הנכנסת אמרה בנאומה: "ישנם ניסיונות מדאיגים לפגוע ברשות השופטת"
- ראש הממשלה בנימין נתניהו: "רק במשטרי עריצות אין ויכוחים על התיחום בין הרשויות. השאלה היא איך יוצרים דו שיח לגיטימי בין הרשויות"
- הנשיאה היוצאת נאור: "תמיד דגלנו בחוק יסוד: החקיקה, רוצים שהוויכוח על סמכותנו יעזוב את חיינו"

בבית המשפט העליון נערך היום (חמישי) טקס השבעתה של השופטת אסתר חיות לנשיאה. בטקס הצהירה חיות אמונים, ולאחר מכן חתמו על כתב מינויה נשיא המדינה ראובן ריבלין ושרת המשפטים איילת שקד. חיות אמרה במהלך נאומה בטקס: "ישנם ניסיונות מדאיגים לפגוע ברשות השופטת".

במהלך הטקס ביצעו המוזיקאים דורית ראובני, אורי הרפז ואסי מנדל, חבריה של חיות ללהקת פיקוד המרכז, שני קטעים מוזיקליים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בטקס: "היחסים בין שלוש הרשויות הם היסוד לכל משטר דמוקרטי. בין הרשויות קיים מתח בריא - שמתקיים בכל הדמוקרטיות כל הזמן. צריך להסתכל מסביב, בערך 200 שנה, בכל הדמוקרטיות ניטש ויכוח סוער בדבר סימון הקו בין הרשויות. זו מהות הדמוקרטיה, והתיחום משתנה כל הזמן. כי החיים משתנים.

אם יש דבר שלא משתנה הוא הצורך בבית משפט ישר, עצמאי וחסר פניות. רק במשטרי עריצות אין ויכוחים על התיחום בין הרשויות. השאלה היא איך יוצרים דו שיח לגיטימי בין הרשויות, בלי גידופים ובלי נאצות. לכן אני דוגל בהידברות. במקום לפתוח תהום נבנה גשרים".

הנשיאה היוצאת מרים נאור אמרה בטקס: "שמעתי כאן את ראשי הרשויות ואני רוצה לומר לכם על חוק יסוד: החקיקה - אנחנו רוצים להשתית את העבודה שלנו על חוק חרוט. שהוויכוח האינסופי הזה, מוסמכים או לא מוסמכים, יעזוב את חיינו. ואני בטוחה שתחת הנהגתכם תשכילו ותשבו על זה ותעבדו על זה תמצאו את הדרך, את שביל הזהב".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
נשיא המדינה משביע את נשיאת בית המשפט העליון הנכנסת אסתר חיות  בטקס חגיגי בבית הנשיא 26 באוקטובר 2017. נועם מושקוביץ', מערכת וואלה! NEWS
הנשיאה הנכנסת חיות בעת השבעתה, אחר הצהריים/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ'

שרת המשפטים איילת שקד אמרה בטקס: "אני שואפת להשיב את אמון הציבור בבית המשפט לגבהים שהיו בימי הזוהר שלו. הדרך להשלמת משימה חשובה מאין כמותה זו, עוברת דרך העם ודרך נציגיו, בהשלמת החוקה המציבה גבולות ברורים לכל אחת מהרשויות. גבול סמכויותיהן של הכנסת והממשלה קבוע כיום בחוקי יסוד ייחודיים, אך מהלך חקיקה נוסף נדרש כיום כדי להגדיר באופן מדוייק גם את סמכויות בית המשפט העליון.

כפי שהצהרתי לאחרונה, בכוונתי לקדם תכנית חוקתית, שתכלול את עיגון פסקת ההתגברות בחוק יסוד החקיקה. על פי עדותו של הנשיא בדימוס, השופט אהרן ברק, בספר 'עושה הכובעים', הוא זה שיזם את פסקת ההתגברות בחוק יסוד 'חופש העיסוק' בהשראת הדגם הקנדי, והוא אף הציע להוסיפה לכלל חוקי היסוד. אני מודיעה כאן כי אפעל בכל כוחי להרים את הכפפה".

נשיא המדינה משביע את נשיאת בית המשפט העליון הנכנסת אסתר חיות  בטקס חגיגי בבית הנשיא 26 באוקטובר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
ראש הממשלה נתניהו והנשיאה היוצאת נאור/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

הנשיא ריבלין אמר בטקס: "שיטת הסניוריטי הביאה גם הפעם לבכיר שבכסאות המשפט את הראויה מכל שופטת שהינה סמל ומופת למשרת ציבור. הנשיאה היוצאת והנשיאה הנכנסת הינן משרתות ציבור בכל מאודן, מן הטובות והמשובחות שידעה המדינה.

"בעת האחרונה רבו החששות כי השופטים והשופטות עוסקים בהכרעות שיפוטיות החורגות מפרשנותו של החוק ועולות לכדי התערבות במעשה החקיקה, או לכדי פלישה שאינה כדין לתחום פעולות הממשלה. יותר משמצב זה מעיד על מגמה חדשה ופסולה, הוא מעיד על המנהג ארוך השנים לגלגל סוגיות העומדות בלב המחלוקת הציבורית הישראלית לפתחו של בית המשפט.

ההתנגשות הידועה מראש בין הרשות המבצעת לשופטת, הביאו אותנו לשעת מבחן. בידי היושבים כאן, יש הזדמנות נדירה לעשות תיקון גדול, תיקון לדורות. בכוחכם לפעול יחד ולהביא להסדרת היחסים בין הרשויות ולעיגונם בחקיקה. מתוך הידיינות, מתוך גישור, מתוך פשרה. כך, ורק כך, נוכל לחדול מן הנוהג הנפסד של גלגול תפוחי אדמה לוהטים והכרזה על אולטימטומים ואיומים בין רשות אחת לרעותה".

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין אמר: "אנחנו הולכים ומתקרבים ליום בו אזרחי ישראל יבואו מתוך הרגל לבחור את נציגיהם לכנסת, אך ירגישו שלבחירתם אין משמעות; שגם כאשר ההחלטות הגדולות מתקבלות לטובתם – הן עוברות מעל לראשם. אנחנו הולכים ומתקרבים ליו?ם בו חברי הכנסת עצמם יפקפקו במידת היכולת שלהם לייצג את בוחריהם, או ירגישו שמעשיהם לא מעלים ולא מורידים".

נשיא המדינה משביע את נשיאת בית המשפט העליון הנכנסת אסתר חיות  בטקס חגיגי בבית הנשיא 26 באוקטובר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
הנשיא ריבלין, הנשיאה חיות והשרה שקד/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

מוקדם יותר היום נשאה חיות דברים בטקס הפרידה מהנשיאה הנוכחית מרים נאור. חיות אמרה כי "עוד ידובר רבות" על פועלה המשפטי של נאור ועל פסקי הדין הרבים שכתבה.

"בעבודה המשותפת איתך למדתי פרק מכונן על יושרה משפטית ללא פשרות ועל העקרון המנחה אותנו, שוויון בפני החוק ללא פשרות", אמרה חיות. "למרבה הצער, ההתקפות נגד בית המשפט הפכו חזון נפרץ, וגם התקפות אישיות לא נחסכו ממך. ראיתי אותך נושכת שפתיים ולא מתנצחת עם התוקפים".

עוד אמרה חיות כי התנהלותה של נאור כשופטת וכנשיאה היא "דוגמה ומופת להתנהגות ראויה של משרת ציבור". לדבריה, "אין לנו כמשרתי ציבור כוח או שררה. לנגד עינינו השמירה על שלטון החוק ועקרונות היסוד של דמוקרטיה פרלמנטרית. נמלא אותה ללא מורא וללא משוא פנים".

(עדכון ראשון: 16:03)

תמונה קבוצית של סגל בית המשפט העליון במהלך הטקס החיגיגי לנשיאת בית המשפט הנכנסת מרים נאור. נועם מושקוביץ', מערכת וואלה! NEWS
שופטי בית המשפט העליון עם הנשיא ריבלין והשרה שקד, היום/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ'
ראש הממשלה בנימין נתניהו והנשיא ריבלין במהלך הטקס לנשיאת בית המשפט העליון הנכנסת אסתר חיות. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
נתניהו וריבלין בטקס, היום/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ
נשיאת בג"צ היוצאת מרים נאור והנשיאה הנכסת אסתר חיות בטקס החלפת השרביט בבית המשפט העליון, בית משפט עליון 26 באוקטובר 2017. אורן בן חקון, מערכת וואלה! NEWS
נאור וחיות, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, אורן בן חקון
איילת שקד טקס פרישת נשיאת בית המשפט העליון, מרים נאור, בית המשפט העליון, ירושלים. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
אולם בית המשפט בעת הקראת פסק הדין האחרון של הנשיאה נאור, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully