וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרקליט המדינה: הימנעות מחקירת מנהיג מכהן תפגע במדינה

בצל חקירות נתניהו והסערה בקואליציה סביב החוק שנועד לסכל חקירת רה"מ מכהן, התייחס שי ניצן במרומז לסוגיה בפרויקט 929: "מתן אפשרות למנהיג להמשיך בכהונתו תוך התעלמות מחשדות פליליים יפגע במדינה". ח"כ אמסלם: "הוא רק פקיד", היועמ"ש: "הסדר קשה שפוגע בשלטון החוק"

צלמים זמניים מורשים

"מתן אפשרות למנהיג להמשיך בכהונתו תוך התעלמות מחשדות פליליים ממשיים שעלו נגדו, יפגע במדינה, בכבודה ובמעמדה", כך כותב פרקליט המדינה, שי ניצן, במאמר פרי עטו שמתפרסם היום (שני). דבריו של ניצן מתפרסמים כאשר ברקע החשדות הפליליים סביב ראש הממשלה, בנימין נתניהו, והעימות בין חברי הקואליציה סביב הצעת החוק שתאסור לחקור ראש ממשלה מכהן.

ניצן כתב את הדברים כחלק מפרויקט 929, המעודד לקרוא בכל יום פרק אחד בתנ"ך. כחלק מהפרויקט, אנשי רוח ואישי ציבור מתייחסים לפרק היומי מנקודת מבטם האישית. ניצן מתייחס לפרק כ"ה בספר משלי, ובפרט לפסוק: "כבוד אלקים הסתר דבר וכבוד מלכים חקור דבר". לדבריו, הפרשנות הנכונה לפסוק היא כי "ראוי שמעשי המלכים עצמם ייחקרו". גישה זו, לדבריו, "מגלמת עקרון שלטוני ראוי וחיוני, בוודאי בדורנו, בו יאה השקיפות למעשי השלטון ובמיוחד, עת מדובר בחשדות לפלילים אשר עולים נגד השליטים".

בגל"צ פורסם הבוקר כי היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט יצא נגד הצעת החוק בחוות דעת שכתב, וכינה אותו "הסדר קשה שפוגע בשלטון החוק ושאין לאמצו". לדברי מנדלבליט, "ההצעה משקפת לכאורה עמדה לפיה אין לסמוך על רשויות החקירה ועל היועמ"ש שיימנעו מפתיחה בחקירה נגד ראש ממשלה בעניין לא משמעותי. חסימה מוחלטת של חקירה לא מאזנת בין האינטרסים הציבורים ומתעלמת מהמנגנון הקבוע בחוק היסוד. התוצאה אליה מוביל החוק קשה ביותר ואין לקבלה".

עוד בוואלה! NEWS:
בג"ץ דחה את בקשת תושבי נתיב האבות: "יש להרוס את כל הבתים"
מחדל הגדר בלכיש: "התחושה היא שאורבים לי, הבית מחורר מיריות"
ארגוני הנכים מאיימים: "אם נתניהו לא יתערב - נחסום את נתב"ג"

שי ניצן במהלך ועידת משפט 29.8.17. מגד גוזני, מערכת וואלה! NEWS
"ללא חקירה המשך הכהונה יהא תחת 'חשרת עננים'". שי ניצן/מערכת וואלה! NEWS, מגד גוזני

פרקליט המדינה לא מתייחס ישירות לחקירות נתניהו, ומביא כדוגמה לדבריו דווקא את הנשיא לשעבר משה קצב שהורשע באונס. "ישנה גישה הגורסת, כי מפאת 'כבודם' של מלכים ומנהיגים אחרים (שרים, ח"כ, רבנים, וכדומה), אל לנו לחקור יותר מדי אם עולה חשד נגדם, כדי שלא ייפגע אמון הציבור בהם", אומר ניצן. "טענה זו עלתה למשל בפרשת הנשיא קצב, עת נטען מפי גורמים שונים, כי חקירתו של הנשיא בחשדות לביצוע עבירות מין, תבזה לא רק אותו אלא גם את המדינה שאותה הוא מייצג... בעיני, מדובר בגישה מוטעית לחלוטין. מתן אפשרות לנשיא מכהן, או לכל מנהיג אחר, להמשיך בכהונתו תוך התעלמות מחשדות פליליים ממשיים שעלו נגדו, הוא הוא שיפגע במדינה, בכבודה ובמעמדה - והוא גם שיפגע בכבודו ובמעמדו של איש הציבור".

עוד מוסיף ניצן כי ללא חקירה, "המשך הכהונה יהא תחת 'חשרת עננים'. אמון הציבור במנהיג כזה יתערער וילך והשמועות לגביו תלכנה ותגברנה. את התקשורת אי אפשר יהיה לחסום, ולפיכך ילכו ויתפרסמו בה עדויות מחשידות נגדו, שאותן איש לא יברר, כביכול, כדי לא לפגוע בכבודו, אך ללא ספק, הדבר דווקא יפגע בכבודו, במעמדו ובאמון הציבור בו". ניצן סבר כי לפגיעה זו עשויה להתווסף גם פגיעה בעקרון השוויון בפני החוק. "מן העבר השני, חקירה יעילה של חשדות, מביאה לעתים להפרכתם (כפי שקרה לא אחת בשנים האחרונות). ואילו אם יימצא כי המנהיג חטא, בוודאי אין הוא ראוי להמשיך להנהיג את הציבור. לפיכך, בעיני, המסקנה ברורה. כבוד מלכים – חקור דבר!", כתב.

ח"כ דודי אמסלם (הליכוד), יוזם הצעת החוק, אמר בתגובה לוואלה! NEWS: "גם אם הוא פרקליט המדינה, בסוף הוא רק פקיד. אם יש לו השגות על החוק, שיבוא לוועדה בכנסת שתדון בהצעה ויציג שם את עמדתו. לשאול את שי ניצן זה כמו לשאול את החתול ששומר על השמנת. הוא אחראי על כל החקירות. כמו שאני לא אומר לשי ניצן מהי דעתי על חקירות שהוא מנהל, שלא יגיד לי מה דעתו על חוקים שאני מקדם. זה לא התפקיד שלו. יש פה ערבוב תחומים. זו לא הדרך ועל התוכן וודאי שאני לא מסכים איתו. למצב הנוכחי בישראל אין אח ורע בעולם כולו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה. רויטרס, רויטרס
הדיון בהצעת החוק שתאסור לחקור ראש ממשלה מכהן נדחה. נתניהו/רויטרס, רויטרס

אתמול הייתה אמורה לעלות לדיון בוועדת השרים לחקיקה הצעת החוק שתאסור לחקור ראש ממשלה מכהן – אך לבסוף הדיון נדחה בשל עימות חריף בין שרת המשפטים איילת שקד (הבית היהודי) ליו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן (הליכוד). שקד, שאמרה כי תתמוך בחוק אם במקביל תקודם הגבלת כהונה של ראש ממשלה לשתי קדנציות או לשמונה שנים, התנגדה להעלאת החוק אתמול אף שנוסף לו סעיף כזה. לדבריה, הסיבה היא כי מדובר בשינוי חוק יסוד. "איך אתה רוצה להעלות חוק כזה היום? צריך ללמוד אותו", אמרה לח"כ ביטן בשיחה שנערכה במשרד ראש הממשלה.

במהלך הוויכוח אמר ביטן לשקד: "לא מוכן שתשימו לי מקלות בגלגלים. איך אפשר לעבוד ככה? אנחנו מעבירים כל הזמן חוקים שלכם". שקד השיבה: "ממש, אתם לא מעבירים אף חוק. מצדי שיבטל את כל ועדת השרים". לבסוף הוחלט לדחות את הדיון לשבע הבא.

בישיבת ראשי הקואליציה התעמת ביטן גם עם שר האוצר משה כחלון, על רקע התנגדותה של סיעת כולנו להצעה. "נותנים לכם את כל ההצעות והתוכניות שאתם רוצים, זה לא יכול להימשך כך", אמר ביטן לכחלון, שהשיב: "הכל לפי ההסכמים הקואליציוניים. אתה רוצה שאקום ואעזוב את החדר ולא אבוא לפה יותר כמו ליברמן? (שלא מגיע לישיבות ראשי קואליציה מזה כמה חודשים). אתם מחפשים אסלקציות מכוונות". נתניהו אמר לשניהם כי הוא לא מתכוון להתערב בחוק הצרפתי ושינהלו את הדיון לא לידו.

(עדכון ראשון: 6:37)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully