וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ אישר: מותר לסגור חנויות במזרח ירושלים לאחר פיגועים

19.10.2017 / 21:24

השופטים דחו את עתירת האגודה לזכויות האזרח נגד המדיניות של נוקטת המשטרה לאחר הפרות סדר וקיבלו את עמדתה לפיה הדבר נעשה משיקולים מבצעיים. האגודה לזכויות האזרח: "החלטת השופטים מצערת"

מהומות מחוץ לעיר העתיקה בירושלים. רוני כנפו, מערכת וואלה! NEWS
שוטרי מג"ב בעיר העתיקה בעקבות מהומות שפרצו באזור, לפני כחודשיים/מערכת וואלה! NEWS, רוני כנפו

שלושה שופטי בג"ץ דחו היום (חמישי) עתירה של האגודה לזכויות האזרח נגד מדיניות המשטרה לסגור חנויות ובתי עסק במזרח ירושלים לאחר הפרות סדר בעיר. השופטים יצחק עמית, מני מזוז וענת ברון קבעו כי לא מדובר בענישה קולקטיבית, וקיבלו את עמדת המשטרה לפיה סגירת בתי העסק נעשית משיקולים מבצעיים טהורים.

העתירה הוגשה בחודש מאי האחרון על ידי האגודה, בשם חמישה בעלי חנויות במזרח ירושלים. בעתירה תוארו כמה מקרים בהם נסגרו חנויות באזור בשל פיגועים או הפרות סדר, לעתים תוך שימוש בכוח והרס סחורה, לצד סגירת כבישים ועריכת חיפושים על תושבים. "ניצניה הראשונים של מדיניות זו החלו בעקבות רצח הנער מוחמד אבו חד'יר בקיץ 2014, בתגובה לזריקות אבנים והפרות סדר בירושלים המזרחית", נכתב. "עם זריקת האבנים הראשונות המשטרה הגיעה (לשכונת א-טור – ד"ד) והורתה לכולם לסגור את החנויות. בנוסף שוטרים ירו גז מדמיע ורימוני הלם לתוך בתי העסק של מי שסירבו לסגור".

עוד בוואלה! NEWS:
"יום זעם" של החרדים: 120 עצורים במהומות ברחבי הארץ נגד הגיוס
אזריה הגיש בקשת חנינה לריבלין: "מבקש חמלה, לא זכיתי למשפט צדק"
"רק רוצים שקט ושלום": בתל שבע חוששים מנקמת דם לאחר הרצח

היערכות ביטחונית בשער שכם 18 ביוני 2017. נועם מושקוביץ
כוחות הביטחון בסיור ביטחוני בין בתי העסק סמוך לשער שכם/נועם מושקוביץ

מקרה נוסף אירע לאחר פיגוע הדקירה בשער הפרחים ב-19 בספטמבר 2016, בו נפצעו שוטרת ושוטר באורח קשה ובינוני. השוטר הצליח לירות למוות במחבל, ובתוך כ-45 דקות פונו הפצועים וגופת המחבל מהזירה. זמן קצר לאחר מכן החלו קבוצות שוטרים לנוע לאורך שלושת הרחובות הראשיים של מזרח ירושלים, בהם הנביאים, סולטן סולימאן וסלאח א-דין. הם הורו לכ-150 בעלי העסקים לסגור אותם, בלי לומר מתי יוכלו לפתוח שוב. עאיד אל-איובי, בעל מסעדה ברחוב הנביאים שנמנה עם העותרים, סירב סגור את המסעדה. בתגובה נעמדו השוטרים בפתח העסק ולא אפשרו לאנשים להתקרב. ברחוב סלאח א-דין, נכתב בעתירה, השתמשו השוטרים ברימוני הלם, גז מדמיע ופרשים. חלק מהעסקים שנסגרו היו במרחק של כחצי קילומטר ממקום הפיגוע.

לטענת העותרים, מדיניות זו של המשטרה היא בגדר ענישה קולקטיבית, שנעשית על ידי המשטרה בחוסר סמכות, וכי היא פוגעת בזכויות יסוד ובהן חופש העיסוק. "סגירת עשרות בתי עסק ללא הצדקה, כעניין של מדיניות שמטרתה שיבוש שגרת החיים כמענה לפיגוע דקירה או הפרות סדר – אינה חוקית", נכתב. כדי להוכיח את טענתם, צורפה לעתירה התבטאות של מפקד מחוז י"ם, ניצב יורם הלוי, לאחר הפיגוע בשאר הפרחים. הלוי אמר אז כי "לא יכול להיות שיש אירוע כזה והחיים מתנהלים כאילו לא קרה כלום. ככה ננהג בהמשך, גם במזרח וגם במערב ירושלים".

עוד בוואלה!

אחרי אימוץ עמדת ישראל: גרינבלט המריא למצרים לדון בפיוס הפלסטיני

לכתבה המלאה
העיר העתיקה בירושלים לאחר הפיגוע בעשר האריות והירי בהר הבית, 14 ביולי 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
עמדת המשטרה התקבלה/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

מנגד, במשטרה טענו כי מטרת הפעולות אינה לשבש את שגרת החיים, וכי הם "עושים שימוש בסמכויות באופן מדוד, בשים לב לנסיבות האירועים המדוברים ולשיקול דעתו של המפקד בשטח. והכל, לשם שמירה על שלום הציבור וביטחונו, לאחר פיגועים, בזירות אירוע מורכבות במיוחד". המשטרה אף התייחסה לאירועים הספציפיים שמוזכרים בעתירה, ואישרה למשל כי לאחר הפיגוע בשער הפרחים נסגרו חנויות באזור. הדבר נעשה לדבריהם, לצורך "וידוא כי מדובר במפגע יחיד, וכן נקיטת שורת פעולות מבצעיות אשר נועדו לחקור את נסיבות קרות הפיגוע, וכן למנוע הישנותם של מקרים כאלה בעתיד". שופטי בג"ץ קיבלו את עמדתם ודחו את העתירה.

עו"ד נסרין עליאן מהאגודה לזכויות האזרח מסרה בתגובה להחלטת בג"ץ: "אנחנו מצרים על החלטת השופטים, שמאפשרת למשטרה להמשיך ללא הפרעה לדרוש מבעלי חנויות בירושלים המזרחית - ורק מהם - לסגור את עסקיהם לאחר פיגוע משך שעות ואף משך ימים שלמים. מצער שהשופטים לא נתנו משקל להתבטאות החמורה של מפקד מחוז ירושלים בתקשורת, ממנה משתמע שמבחינת מפקד המחוז המדובר באוכלוסייה עוינת שיש להעניש אותה אחרי כל פיגוע, וזו התכלית העיקרית של מדיניות סגירת החנויות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully