וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פעם נוספת: בית משפט פדרלי חסם את צו ההגירה החדש של טראמפ

18.10.2017 / 1:12

שופט בהוואי ביטל את הגרסה השלישית של הצו, שנועד לחסום את כניסתם של אזרחים משמונה מדינות ואמור היה להיכנס לתוקף הלילה - אך היה גורף פחות מקודמיו: "יוצר אפליה על בסיס לאום, חסר הוכחות מספקות"

צילום: רויטרס, עריכה: שמרית גולדשטיין

בית המשפט פדרלי במדינת הוואי חסם אמש (שלישי) את צו ההגירה החדש והמעודכן של הנשיא טראמפ, שאמור היה להיכנס לתוקפו הלילה בחצות. מדובר בגרסה השלישית של צו ההגירה שניסח טראמפ, לאחר ששתי הגרסאות הקודמות שלו נתקלו בקשיים משפטיים. הצו אמור להגביל את כניסתם לארצות הברית של מבקרים משמונה מדינות, שש מהן בעלות רוב מוסלמי. המדינות שאמורות להיות מושפעות מן הצו הן: צ'אד, איראן, סומליה, תימן, לוב, סוריה וכן ונצואלה וקוריאה הצפונית. ההערכות הן כי הממשל יערער על ההחלטה לערכאה גבוהה יותר.

השופט דריק ווטסון קבע בהחלטתו כי צו ההגירה החדש "יוצר אפליה על בסיס לאום". עוד כתב השופט, כי "הצו הנשיאותי החדש סובל מאותן הבעיות של קודמו: הוא חסר את ההוכחות המספקות כי כניסתם של יותר מ-150 מיליון תושבים מאותן המדינות תזיק לאינטרסים של ארצות הברית".

השופט, שמונה בימי הנשיא אובמה וחסם גם את צו ההגירה הקודם, כתב עוד כי הצו הנשיאותי החדש אינו מסביר מדוע החוקים הקיימים אינם מספיקים כדי להתמודד עם חששותיו של הנשיא בחום הביטחון הלאומי, ולדבריו מכיל "סתירות פנימיות המערערות במידה ניכרת את מדיניות הביטחון הלאומי המוצהרות".

דונלד טראמפ ורקס טילרסון במהלך פגישה עם מנהיגי מדינות המפרץ הפרסי, ריאד, 21 במאי 2017. AP
סירוב לספק מידע על זהות המבקשים ויזה. טראמפ וטילרסון/AP

לאחר שהנשיא חתם על הצו, ב-24 בספטמבר, הוא צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "שמירה על ביטחונם של תושבי ארצות הברית נמצאת בראש סדר העדיפויות שלי. לא אאשר את כניסתם של אלה שלא ניתן לבצע אודותיהם בדיקה ראויה מראש". הצעדים החדשים עליהם חתם טראמפ היו אמורים למנוע כניסה כמעט מוחלטת של תושבים מאותן המדינות.

עם זאת, להבדיל מן הצו המקורי, שהיה גורף וכלל את כל התושבים מאותן המדינות, ההנחיות בצו החדש משתנות במעט ממדינה למדינה. כך למשל יוסיפו להתקיים תכניות חילופי סטודנטים עם איראן, ותושבי סומליה יוכלו להמשיך להיכנס לארצות הברית כתיירים, אך לא להגר אליה. בשונה מן הצו הקודם, שתוקפו פג אמש, הצו החדש היה אמור להיות בתוקף באופן קבוע.

שר החוץ האמריקני רקס טילרסון בתדרוך לעיתונאים בנושא אפגניסטן ופקיסטן, 22 באוגוסט 2017. רויטרס, רויטרס
טען ביחד עם טראמפ כי הצו נובע מסירוב של מדינות לשתף פעולה. טילרסון/רויטרס, רויטרס

הנשיא טראמפ ושר החוץ רקס טילרסון התבטאו בחודש שעבר בנושא, והסבירו כי הצו נובע מחוסר היכולת, או במקרים מסויימים מן הסירוב של אותן המדינות לשתף פעולה עם הרשויות בארצות הברית על מנת לספק מידע מקיף על זהות המבקשים ויזה. השופט ווטסון התייחס לכך הערב בהחלטתו וכתב כי "מדינות רבות אינן ממלאות אחד או יותר מן הקריטריונים אשר מתוארים בצו הנשיאותי, ועדיין אינן כלולות בו".

מהמחלקה לביטחון המולדת נמסר כי "אנשינו עבדו ללא לאות עם שותפינו לביטחון לאומי לפיתוח הדרישות הבסיסיות שיוודאו כי תהליכי השיקוף והבדיקות שאנו עורכים לאזרחים זרים יבטיחו את ביטחונם של האמריקנים מאיומים ביטחוניים. הדרישות האלה חיוניות להבטחת ביטחון המולדת. נעמוד בכל צו שיפוטי".

(עודכן לראשונה: 23:17)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully