וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הומו שעונה בצ'צ'ניה נחשף: "חטפו אותי בלילה ואיימו להרוג אותי"

מקסים לפונוב בן ה-30 הוא הגבר הראשון שמדבר בגלוי על הרדיפה השיטתית של הרפובליקה המוסלמית השמרנית. "הם הכו אותי ברגליים, בגב ובצלעות", סיפר בכינוס במוסקבה. "כשהתחלתי ליפול, הם משכו אותי והמשיכו"

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

צעיר מצ'צ'ניה חשף ביום שני את העינויים שעבר על ידי השלטונות ברפובליקה האוטונומית הרוסית, הראשון שעושה זאת מאז החלו הדיווחים על רדיפה שיטתית אחרי הומואים על ידי הממשל.

מקסים לפונוב תיאר את 12 הימים שבהם הוחזק בתא ספוג דם, כשהוא הוכה במקלות ואוים והושפל על ידי המשטרה. לפונוב, בן 30 מאזור סיביר, עבד וחי בצ'צ'ניה במשך שתיים. לדבריו, יום אחד במרץ האחרון, הוא נחטף ונגרר לתוך מכונית במהלך הלילה, על ידי שני אנשים שלא הכיר. במהלך חקירותיו במתקן משטרתי, הוא הוכח לומר את שמו של אדם אחר והוכה.

"הם התפרצו בכל עשר או 15 דקות וצעקו שאני הומו ושהם יהרגו אותי", הוא נזכר במהלך כינוס מצומצם במוסקבה של פעילי זכויות אדם. "בהמשך הם הכו אותי עם מקל למשך זמן רב. ברגליים, בצלעות ובגב. כשהתחלתי ליפול, הם משכו אותי והמשיכו. בכל יום הם אמרו לי שהם יהרגו אותי, וסיפרו לי איך הם יעשו זאת".

הומו שנמלט מרדיפת שלטונות צ'צ'ניה בכינוס במוסקבה, רוסיה, 16 באוקטובר 2017. AP
דרשו ממנו למסור שם של אדם נוסף. לפונוב בכינוס במוסקבה/AP

הרדיפה השיטתית נחשפה על ידי עיתון האופוזיציה נובייה גזטה במהלך האביב האחרון ומאז נמלטו 27 גברים עם סיפורים דומים מהרפובליקה שבקווקז. הם פונו למקומות מסתור בסיוע ארגון ששמו "LBGT נטוורק", יחד עם 52 מבני משפחותיהם ובני זוגם.

במאי, הורה נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לרשויות אכיפת החוק לבחון את הדיווחים על מה שכינה "שמועות" על הנעשה בצ'צ'ניה, אחרי שבמערב הביעו דאגה מהמתרחש. עם זאת, ארגוני זכויות אדם טוענים כי לא התקיימה חקירה אמיתית מצד הממשל המרכזי במוסקבה.

שליט צ'צ'ניה, רמזדן קדירוב, אמר מצדו כי אין "הומואים בצ'צ'ניה". לדבריו, הטענות הללו "הן שטויות שהומצאו על ידי אנשים מרושעים". אחרי שתי מלחמות עקובות מדם בצ'צ'ניה, שבסופן הכריע פוטין את הבדלנים שניסו להקים מדינת הלכה אסלאמית, קיבל קדירוב יד נרחבת להשליט סדר.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
נשיא צ'צ'ניה רמזן קדירוב. AP
עושה ברפובליקה השמרנית כרצונו. שליט צ'צ'ניה/AP

לפונוב שוחרר לבסוף על ידי המשטרה, אחרי שחבריו פרסמו את תמונותיו בגרוזני, בירת צ'צ'ניה, והמשפחה דיווחה על היעלמותו. לדבריו, אמו ציפתה לקבל שיחת טלפון על כך שעליה לאסוף את גופתו. "בקושי יכולתי לזחול כשעזבתי", אמר. הוא הוסיף כי הזעקות והצרחות של יתר העצורים עדיין רודפות אותו בסיוטים.

עוד הוא אמר כי הוא קיבל הודעות מאיימות, שבהן נאמר לו לחזור בו מדבריו. ואולם, לפונוב אמר כי הוא רוצה שהאחראים למה שקרה ייענשו. "זה לא צריך להיות ככה, כולנו בני אדם, לכולנו יש זכויות", אמר. "אם אפשר להפר את הזכויות האלו בצ'צ'ניה, זה יכול לקרות בכל מחוז אחר. אף אחד לא יודע אם הבן או הבת שלו הם הבאים בתור".

(עודכן לראשונה: 19:49)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully