וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן: "שגריר ארה"ב אחראי למשבר - הפסקנו להכיר בו"

נשיא טורקיה האשים את השגריר היוצא באנקרה ג'ון באס בעצירה חד-צדדית של שירותי הוויזה לתושבי ארצו: "מוזר ששגריר מחליט כך, לא רואים בו יותר נציג של הממשל בארצות הברית". ראש הממשלה יילדרים: "אנחנו לא מדינה שבטית"

צילום: רויטרס, עריכה: אריאל תמרין

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן האשים היום (שלישי) את שגריר ארצות הברית באנקרה ג'ון באס במשבר הדיפלומטי שפרץ בין שתי המדינות, ואמר כי ארצו אינה מכירה בו יותר כשגריר האמריקני בטורקיה.

במתקפה אישית נגד באס, טען ארדואן כי השגריר השעה באופן חד צדדי את שירותי הוויזה לטורקיה לאחר מעצרו של עובד הקונסוליה האמריקנית באיסטנבול, ואמר כי "סוכנים", כהגדרתו, חדרו למתחם השגרירות האמריקניות. באס הודיע השבוע על ההשעייה על רקע בחינה של "מחויבות טורקיה לביטחון השגרירות והצוות". בתגובה, הודיעו הטורקים על צעד דומה.

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בביקור בסרביה. רויטרס
"שגריר שמחליט כך זה דבר מוזר". ארדואן, היום/רויטרס

"שגריר באנקרה שמחליט כך ואומר כי הוא עושה זאת בשם ממשלתו זה דבר מוזר", אמר ארדואן במהלך ביקור בסרביה, "אם שגריר שלנו (במדינה זרה) היה עושה זאת, לא היינו משאירים אותו שם אפילו דקה". לדבריו, בס – שממילא אמור לעזוב את אנקרה בימים הקרובים ולעבור לשרת באפגניסטן – ביקש לקיים פגישות פרידה עם בכירי הממשל הטורקי, "אך השרים שלנו, יו"ר הפרלמנט ואני לא קיבלנו ולא נקבל את בקשתו כיוון שאנחנו לא רואים בו נציג של ארצות הברית".

בשגרירות האמריקנית דחו את האשמות השלטונות בטורקיה כי העובד שנעצר עמד בקשר עם פתהוללה גולן, מתנגד משטרו של ארדואן המואשם כי עמד מאחורי נסיון ההפיכה הכושל ב-2016, וכינו אותן "חסרות בסיס". ארדואן טען כי המעצר והבקשה לחקור עובד נוסף בקונסוליה מלמדים כי "משהו מתבשל שם. איך הסוכנים הסתננו לקונסוליה?".

ראש ממשלת טורקיה בינאלי ילדרים אמר כי השעיית הוויזות הענישה את אזרחי שתי המדינות, והאשים את וושינגטון בנקיטת "צעדים רגשניים ובלתי הולמים נגד בעלת ברית". בפנייה לארצות הברית, אמר ילדרים: "אתם גורמים לאזרחים שלכם ושלנו לשלם את המחיר. אנחנו קוראים לארצות הברית להיות הגיונית יותר. הנושא חייב להיפתר במהירות האפשרית".

שגרירות ארצות הברית באנקרה. רויטרס
ראש ממשלת טורקיה: "אזרחי שתי המדינות נענשו". השגרירות האמריקנית באנקרה/רויטרס

ילדרים כינה את התנהגותו של באס "בלתי הולמת", והגן על ההחלטה להשיב לארצות הברית באותו המטבע: "אנחנו לא מדינה שבטית, נשיב על מה שנעשה". בעקבות הקפאת הוויזות, חוותה הבורסה הטורקית ירידות שערים חדות, שהתאזנו בהמשך.

משבר הוויזות מגיע על רקע שורה של עימותים בין אנקרה לוושינגטון, סביב המשבר בסוריה, נסיון ההפיכה בשנה שעברה והדרישה הטורקית להסגיר את גולן, ותביעות הנידונות בבתי משפט אמריקניים נגד בכירים טורקיים, בגין הפרה של הסנקציות על איראן. במהלך ביקורו של ארדואן בארצות הברית, הכו מאבטחיו מפגינים נגדו ברחובות הבירה האמריקנית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully