וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא קטלוניה: מבקש להשעות את הכרזת העצמאות למען משא ומתן

אחרי האיומים של מדריד לעצור אותו ולבטל את האוטונומיה של החבל, פודג'מון אמר בפני הפרלמנט בברצלונה כי "מיליונים הצביעו בעד עצמאות" - אך ביקש כמה שבועות למו"מ. "אנחנו לא פושעים, הרווחנו זכות למדינה"

צילום: רויטרס, עריכה ליר שפיגלר

לאחר שבועות של עימותים והפגנות שהוציאו מאות אלפים מתושבי ספרד וקטלוניה לרחובות, כינס הערב (שלישי) נשיא קטלוניה קרלס פוג'דמון מסיבת עיתונאים שבה הודיע על כוונתו להשעות בכמה שבועות את הכרזת העצמאות - למען דיאלוג עם הממשל במדריד. עם זאת, הממשלה המרכזית דחתה את דבריו וכינה אותן הצהרה "מרומזת על עצמאות".

"אני רוצה לשלוח מסר של הסכמה פוליטית ושל רוגע", אמר פוג'דימון, "אנחנו לא פושעים, אנחנו לא משוגעים, אנחנו לא עושים הפיכה. אנחנו אנשים רגילים שרוצים להצביע. אנחנו פתוחים לדיאלוג. אין לנו דבר נגד ספרד והעם הספרדי. קטלוניה הרוויחה את הזכות להיות מדינה עצמאית, זה הנתיב שאני הולך בו".

פוג'דמון ויתר ראשי החבל חתמו לאחר הנאום על הכרזת העצמאות, שכניסתה לתוקף תעוכב. "קטלוניה משיבה לעצמה היום את ריבונותה המלאה", נכתב במסמך שקיבל את הכותרת "הכרזת הנציגים של קטלוניה".

נשיא חבל קטלוניה קרלס פוג'דמון בנאום בפרלמנט בברצלונה. אימג'בנק - GettyImages, GettyImages
פוג'דמון נואם בפרלמנט בברצלונה/GettyImages, אימג'בנק - GettyImages

"זהו רגע היסטורי, אנחנו אחראים לגורלנו ולגורל תושבינו", אמר פוג'דמון בפתח דבריו. "אנחנו לא רוצים לגרום להגברת המתיחות. אנחנו מבינים שהדרך היחידה קדימה היא דמוקרטיה בקטלוניה, וזה אומר כבוד כלפי אלה שחושבים אחרת. הרוב נשמע, אבל מתקיים דיאלוג מתמיד".

לדבריו, "הרבה אנשים הציעו לי מה לעשות ומה לא לעשות. זו לא החלטה אישית שלי. לקחנו על עצמנו התחייבות לקראת המשאל – אנחנו כאן משום שלמעלה משני מיליון הצביעו ולא פחדו. למרות המאמצים להילחם במשאל העם וכל מה שנעשה כדי למנוע אותו, האזרחים שלנו הגיעו להצביע".

קרלס פוג'דמון בנאום על תוצאות משאל העם בברצלונה 10 באוקטובר 2017. רויטרס
פוג'דמון נואם בפרלמנט בברצלונה/רויטרס
שוטרים קטלנים מאבטחים את מבנה הפרלמנט בברצלונה. רויטרס
מאבטחים בכניסה לפרלמנט בקטלוניה, היום/רויטרס

הנאום שהיה אמור להתחיל בשעה 19:00 (שעון ישראל) נדחה בשעה, על רקע איומי הממשלה במדריד. שעות לפני ההצבעה, הגבירה המשטרה הלאומית של ספרד את האבטחה בנמלי התעופה ובתחנות הרכבת בקטלוניה.

סביב הפרלמנט הקטלוני תוגברה האבטחה המקומית במהלך היום, ובמהלך הבוקר כינס פוג'דמון את הקבינט על מנת להכריע לגבי שאלת ההכרזה והשלכותיה. גורמים בכירים ברשויות ספרד אמרו לסוכנות הידיעות בלומברג כי אם יכריז על עצמאות, הם נערכים לעצור את הנשיא, שלראיית מדריד עבר על החוק בעצם קיום משאל העם בנושא.

נשיא קטלוניה קרלס פוג'דמון נכנס לבניין הפרלמנט, אוקטובר 2017. רויטרס
פוג'דמון נכנס לבניין פרלמנט, היום/רויטרס

נציבות האיחוד האירופי קראה היום, שוב, להידברות בין הצדדים והביע את חששה מהכרזת העצמאות האפשרית. "קראנו לכל הנוגעים בדבר למנוע את העימות הזה במהירות האפשרית ולפתוח בשיח", אמר נציג האיחוד האירופי במסיבת עיתונאים.

מהלך של היפרדות מקטלוניה צפוי להביא לאובדן של 20% מהתל"ג של ספרד ויותר מ-25% מהייצוא ובמדריד מתנגדים לכך בכל תוקף. בימים האחרונים התקיימו הפגנות ענק נגד עצמאות החבל, כולל בבירתו ברצלונה. גם ראשת העיר הפצירה במנהיגי הממשל האוטונומי שלא להכריז על עצמאות חד-צדדית.

אתמול טען ראש ממשלת ספרד מריאנו ראחוי כי ארצו תישאר מאוחדת. "ספרד לא תחולק, נשמור על אחדותנו בכל אמצעי חוקתי העומד לרשותנו", אמר בראיון לעיתון גרמני. ראחוי לא שולל גם שימוש בסעיף מיוחד בחוקה, המאפשר לבטל את האוטונומיה של קטלוניה. החוקה שהתקבלה לאחר נפילת הדיקטטורה ב-1975, קובעת כי ספרד אינה ניתנת לחלוקה.

הפגנת חקלאים למען העצמאות של קטלוניה בברצלונה 10 באוקטובר 2017. רויטרס
הפגנת חלקאים למען עצמאות קטלוניה, היום בברצלונה/רויטרס
ישיבת ממשלת קטלוניה 10 באוקטובר 2017. רויטרס
ישיבת ממשלה בקטלוניה, היום/רויטרס
הפגנה למען אחדות ספרד ונגד עצמאות קטלוניה בברצלונה, 8 באוקטובר 2017. רויטרס
מפגינים במדריד למען אחדות ספרד/רויטרס
מפגינים בברצלונה בעד תוצאות משאל העם ומשא ומתן עם ספרד, אוקטובר 2017. רויטרס
מפגינים קוראים בברצלונה להידברות עם ספרד/רויטרס

לפי התוצאות הרשמיות במשאל העם בנושא, כ-90% מהמצביעים תמכו בעצמאות - אך אחוז ההצבעה ביום ראשון שעבר היה נמוך, כשרק 43% מבעלי זכות הבחירה ניצלו את זכותם. כמו כן, נרשמו תלונות על שורת אי-סדרים בהצבעה, ומשטרת ספרד אף החרימה תיבות הצבעה.

(עדכון ראשון: 13:56)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully