וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המאבק הממושך באטימות הרשויות שהסתיים בעלייה מרגשת לישראל

9.10.2017 / 11:08

במשך תשע שנים ניסתה אספה להעלות מאתיופיה את אחייניתה מסקרם, לאחר שאביה נספה בשריפה בביתו בבאר שבע. בקשותיה נדחו על ידי משרד הפנים - עד שבג"ץ קיבל את העתירה ואפשר את הגעתה. "זה היה סבל, עכשיו אני שמחה"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תשע שנות מאבק ממושך. אספה ומסקרם/מערכת וואלה!, צילום מסך

אחרי מאבק ממושך מול משרד הפנים, בשבוע שעבר עלתה מסקרם מאתיופיה לישראל. לטענת בני משפחתה, במשך שנים מנע משרד הפנים בניגוד לחוק את עלייתה לארץ של מסקרם, זכאית שבות, בטענה כי אביה היה נוצרי. לאחרונה הורה בית המשפט העליון למשרד הפנים לאפשר להעלותה לישראל.

סבה של מסקרם, אגניהו איקס, עלה לארץ לבדו במבצע שלמה, והחל גם לטפל בהעלאת משפחתו לישראל. במהלך השנים עלו לישראל שבעה מילדיו יחד עם משפחותיהם, ביניהם אמרו, אביה של מסקרם. בארץ החל אמרו בהליך גיור, משום שאמו לא הייתה יהודייה, וביקש להביא לכאן גם את בתו. אך בטרם השלים את התהליך, ב-2007 הוא נספה בשריפה שפרצה בביתו בבאר שבע.

לאחר מותו פנתה דודתה של מסקרם, אספה, לבית המשפט לענייני משפחה בכפר סבא בבקשה להתמנות לאפוטרופוסית על רכושו לטובת ילדיו ובקשתה אושרה. הדודה המשיכה גם בהליך העלאת הילדים לארץ, ופנתה למשרד הפנים בבקשה לאשר למסקרם לעלות לישראל, אך בקשתה נדחתה. לפני שנתיים הגישה הדודה למשרד הפנים מסמכים המעידים כי אחיה היה יהודי ומכאן שמסקרם זכאית לעלות מכוח זכות השבות, אך גם בקשה זו נדחתה.

עוד בוואלה! NEWS:
רבבות הפגינו במדריד למען אחדות ספרד: "קטלוניה, אנחנו אוהבים אותך"
בעומק שטח האויב או על ספינת חיל הים: תיעוד מיוחד של לוחמי צה"ל
בגיבוי רוסיה וטורקיה: החל המבצע לשחרור אידליב שבסוריה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
למרות קביעת הרב, משרד הפנים לא שינה את עמדתו/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשנה שעברה נשלח מכתב מצד הרב מיכאל הרט, הרב ליהודי אתיופיה באשדוד, המורשה להנפיק אישורי יהדות על פי החלטת הרבנות הראשית ובו העיד כי סב המשפחה נולד לאם ולאב יהודים, ומכוח יהדותו עלו לישראל שבעת ילדיו, לרבות אספה ואמרו. גם מכתב זה לא הועיל ומשרד הפנים לא שינה את עמדתו.

הדודה לא ויתרה וערערה לבג"ץ. בדיון אמר עורך דינה תומר ורשה, "אנחנו במקום בו לא אמורה להיות מחלוקת על כך שהסבא של העותרת הוא יהודי מצד שני הוריו. משרד הפנים מאשר זאת בכתובים וציינו זאת בתגובה שהגשנו. אם אתם מודעים לכך שאמו יהודייה כפי שציינו אז אין מחלוקת שהוא יהודי, ובתו זכאית שבות".

עורך הדין ורשה הוסיף כי "לא ברור על מה המדינה מנהלת תיק. משרד הפנים לא החליט מה הוא אומר. מצד אחד הוא לא יהודי ומצד שני היא אומרת שאולי התנצר. רב העדה באשדוד קרוב של המשפחה וצירף מכתב למשרד הפנים בו הוא מציין כי הוא יהודי. הוא מכיר ויודע שהסבא הגיע לישראל, הוא ידע שהוא יהודי, ולמרות זאת משרד הפנים התעלם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

"הם פשוט שיקרו, זה היה כל כך קשה"

עו"ד גורט המייצג את משרד הפנים, אמר כי הוא מאשר שאמו של אמרו הייתה יהודייה. "מדובר בתרשומת מ-95' ונערכו תחקירים מהמשפחה המורחבת והתברר שאמו יהודייה בשל ראיות נוספות שהתגבשו שיש בידינו ממוסמך".

ב-10 ביולי הורה בג"ץ למשרד הפנים לאפשר למסקרם לעלות לארץ. בית המשפט העיר על כך שלאור הראיות בתיק היא זכאית שבות, ודרש ממשרד הפנים לבצע בדיקה חדשה על סמך כל הנתונים העדכניים, כולל כל ההוכחות שהוגשו לזכאותה.

"האחיינית שלי סוף-סוף הגיעה לארץ", אמרה הדודה לוואלה! NEWS. "תשע שנים הייתי במאבק מול משרד הפנים, זה היה סבל, שנים של מאבק. אחי בא לבד לארץ בלי הילדים, גרנו כולנו בבאר שבע, אני עליתי עם הילדים שלי והוא לא הביא אף ילד אחד. הוא רצה להעלות את הילדה שלו ובמשך שנים משרד הפנים מנע זאת ממנו. בסוף הוא לא זכה לראות אותה בארץ. אני עכשיו שמחה אבל זה היה כל כך קשה, לקח כל כך הרבה שנים עד שהביאו אותה. עכשיו אמרו לי שאימא שלו גויה, אבל אבא שלי יהודי, הם פשוט שיקרו, זה היה כל כך קשה".

"למרבה הצער אפליית הקהילה האתיופית במשרד הפנים בולטת במלוא כיעורה כשמדובר בעלייה לישראל ואני אומר זאת לאור ייצוג מאות רבות מהעדה האתיופית", אמר עו"ד ורשה המייצג את המשפחה. "בתיק זה הייתה הילדה זכאית שבות מאז ומעולם, כנכדה לסב יהודי, והצגנו ראיות ברורות לכך, כולל תעודה ממרשם האוכלוסין בישראל, שהוצאה על ידי משרד הפנים עצמו".

"במשך שנים, ניסתה המשפחה להעלות את הילדה לארץ, לאחר הטרגדיה של מות אביה, ומשרד הפנים דחה זאת בניגוד גמור לדין", הוסיף. "אני שמח שהמשפחה לא ויתרה וביקשה לעתור לבית המשפט העליון, שכבר בדיון הראשון בתיק הבין את העוול והורה להכניס ארצה מידית את מסקרם. אני קורא לכל מי שנפגע מהחלטות משרד הפנים, שיידע שיש בית משפט בישראל ואין שום סיבה להמתין שנים ולחכות, משום שפעמים רבות משרד הפנים שוגה ומעכב שלא לצורך את איחוד המשפחות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully