וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרסום ראשון: ישראל סירבה לארה"ב לאפשר לרשות לתכנן בנייה בשטחי C

29.9.2017 / 9:49

ארצות הברית ביקשה מישראל לאפשר לפלסטינים לתכנן את כביש הגישה לעיר החדשה רוואבי. הבקשה נדונה בישיבת הקבינט בתחילת השבוע, לקראת הגעת השליח המיוחד של טראמפ. משמעותה - הפקדת סמכות התכנון בשטחי C לפלסטינים לראשונה מאז הסכמי אוסלו

צילום: צלמי וואלה!NEWS ורויטרס, עריכה: ורד לידני

(בווידאו: פגישת נתניהו וטראמפ בשולי עצרת האו"ם)

ארצות הברית ביקשה לאחרונה מישראל להעביר לידי הפלסטינים את הסמכויות התכנוניות על כביש גישה לעיר רוואבי, הסמוכה לרמאללה. בכך למעשה התבקשה ישראל להפקיד בידי הפלסטינים – לראשונה מאז הסכמי אוסלו – סמכויות תכנון בשטחי C של הגדה המערבית, הנמצאים בשליטה אזרחית וביטחונית מלאה של ישראל.

הבקשה להרחבת הכביש הוצגה במהלך ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני בתחילת השבוע בה נידונו מחוות כלכליות לקראת הגעתו של השליח המיוחד של ארצות הברית למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט. אולם גורמים מדיניים בכירים אמרו לוואלה! NEWS כי היא נדחתה על הסף לאחר שהתברר כי היא כוללת העברת סמכויות תכנון לפלסטינים בשטחי C. "מדובר בניסיון של הפלסטינים לתחמן על שטחי C ולגנוב הישגים מדיניים בחסות של מחוות אזרחיות", אמר לוואלה! NEWS בכיר ישראלי המעורה בפרטים.

לקריאה נוספת:
מנהיג חמאס בעזה: "אשבור את הצוואר של מי שיתנגד לפיוס עם הרשות"
התקווה הישראלית לסיכול "הרשימה השחורה" של האו"ם: חקיקה אמריקנית
עוברים לזירה האמריקנית: הפגנה מול שגרירות קטאר להשבת גולדין ושאול

העיר הפלסטינית רוואבי שנמצאת בשלבי בנייה מתקדמים. נובמבר 2013. יותם רונן
רוואבי בשלבי האכלוס/יותם רונן

הכביש שעומד במרכז בקשת האמריקנים משמש ככביש הגישה המרכזי לרוואבי, העיר הפלסטינית המתוכננת הראשונה שבנייתה הסתיימה ב-2015 וממוקמת במרחק של כתשעה קילומטרים מרמאללה. הרחבת הכביש מתעכבת מזה כמה שנים, בין היתר על רקע עתירות של עמותת הימין "רגבים" נגד התוואי של הכביש, שעובר בשטחיה C ובצמוד ליישוב היהודי עטרת, וכן על אדמות פרטיות של פלסטינים.

היזם הפלסטיני שעומד מאחורי הקמת העיר, בשאר אל מסרי, לוחץ בעקביות על ישראל לאשר את הרחבת הכביש, והוא נפגש עם השליח גרינבלט מוקדם יותר השנה כבר בימיו הראשונים של הממשל. לקראת חזרתו של גרינבלט לסבב פגישות נוסף באזור, הבקשה הוצגה בפני שרי הקבינט.

פגישה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לשליח האמריקני ג'ייסון גרינבלט 20 ביוני 2017. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
ראש הממשלה נתניהו והשליח גרינבלט במהלך ביקורו הקודם בישראל/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

לדברי מספר גורמים שנכחו בישיבה, בה השתתף גם שליחו המיוחד של ראש הממשלה, יצחק מולכו, מרבית שרי הקבינט הסכימו על הצורך בהשלמת הכביש, אך סברו שאפשר לעשות זאת באמצעות הפקעת הקרקעות הפרטיות של הפלסטיניים. הפתרון האמריקאי שהוצג על ידי מולכו – שכלל העברה של הסמכויות התכנוניות על הכביש לידי הפלסטינים – עורר התנגדות נחרצת בקבינט, וגם מצדו של ראש הממשלה. "זו העברה מדינית של סמכויות תכנון לראשונה מאז אוסלו בכיסוי של קושי להפקיע", אמר שר שהשתתף בישיבה, בה התברר כי הפלסטינים אמרו לשליחי הממשל שאם ישראל תפקיע קרקעות של פלסטינים כדי לקדם את הכביש "אף אחד לא ייסע עליו". לדברי גורם שנכח בישיבה מולכו סיפר שראש הממשלה הטיל וטו על ההצעה.

בקבינט התגלתה התנגדות נרחבת לטענה הפלסטינית וגם ראש הממשלה שלל על הסף את העברת הסמכויות ואמר כי מדובר ב"תנאי של ייהרג ובל יעבור" והורה לחפש פתרון אחר. לוואלה! NEWS נודע כי נבחנת אפשרות להשלים את סלילת הכביש תוך מעורבות ומימון של ארצות הברית כגורם מבצע ומתכלל, מבלי לשנות את הסטטוס התכנוני שלו ולסטות מהסטטוס קוו שנקבע מאז הסכמי אוסלו.

בהקשר זה, פקיד בבית הלבן אמר לוואלה! NEWS כי "רוואבי היא מודל מצוין לעיר פלסטינית מודרנית. הכביש הקיים שמוביל אליו אינו מספק". הפקיד לא התייחס לבקשת הממשל להעביר סמכויות תכנוניות לפלסטינים אך אמר כי "אנחנו ממשיכים לעודד את הצדדים לעבוד יחדיו ולמצוא פתרון שיספק לרוואבי כביש גישה ראוי".

נתניהו נפגש השבוע שוב עם השליח גרינבלט, שמקיים השבוע סבב פגישות נוסף במסגרת מאמצי הממשל לקדם תהליך מדיני בין ישראל והפלסטינים, ומקדיש חלק ניכר מהפעילות שלו לקידום צעדים כלכליים ואזרחיים לטובת האוכלוסייה הפלסטינית. ברקע הפיגוע הקטלני בהר אדר וקבלת הפלסטינים לאינטרפול, נתניהו הקדיש חלק ניכר מהפגישה, בה השתתפו גם שגריר ישראל בארצות הברית רון דרמר, והשגריר האמריקני בישראל דיויד פרידמן, להחרפת המתקפה נגד הנהגת הרשות הפלסטינית שפוגעת לדבריו בסיכויים להשיג שלום. בעקבות האירועים, בימין קראו להפסיק את המחוות הכלכליות לפלסטינים, והשר זאב אלקין אף קרא לבטל באופן מיידי את כל החלטות הקבינט על המחוות לרשות שהתקבלו בשנתיים האחרונות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully