וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התקווה הישראלית לסיכול "הרשימה השחורה" של האו"ם: חקיקה אמריקנית

28.9.2017 / 16:35

בירושלים מעריכים כי כשלו המאמצים למנוע את פרסום רשימת העסקים שפועלים בהתנחלויות, ונושאים עיניים לוושינגטון, שם ידון הקונגרס בהרחבה של החוק נגד חרמות על ישראל. ההצעה, שעשויה לנטרל את השפעת הרשימה, זוכה לתמיכה עקרונית, אך מעוררת סערת במפלגה הדמוקרטית

צילום: רוני כנפו, עריכה: שניר דבוש

שעון החול עד לדצמבר, מועד הפרסום ל"רשימה השחורה" של האו"ם המונה עסקים ישראלים ובינלאומיים הפועלים בהתנחלויות, הולך ואוזל. לפי ההערכה בירושלים, הסיכויים למנוע את פרסום הרשימה – אותה מגבש הנציב העליון של האו"ם לעניני זכויות אדם – קלושים, אך לדברי גורמים מדיניים, חקיקה אמריקנית שמתקדמת בימים אלה בקונגרס עשויה לעקר מתוכן את המהלך של מועצת זכויות האדם לסימון חברות הפועלות בהתנחלויות.

מדובר בהצעת חוק שהוגשה בתחילת השנה בסנאט ובקונגרס תחת השם "החוק נגד חרם על ישראל", הקובעת ענישה פלילית על מי שמשתף פעולה עם חרמות נגד מדינות ידידותיות, ובראשן ישראל. בירושלים מקווים להאיץ את החקיקה האמריקנית בחודשים הקרובים, ובכך למנוע מחברות בארצות הברית להעביר מידע על הקשרים שלהן עם ישראל לידי מועצת זכויות האדם של האו"ם ובכך להקשות על גיבוש הרשימה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש הבוקר עם משלחת חברי קונגרס משתי המפלגות בראשות יו"ר בית הנבחרים של ארה"ב פול ראיין. המשלחת הביעה תמיכה איתנה בישראל.. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
ההצעה זוכה לתמיכה עקרונית של מחוקקים רבים. רה"מ נתניהו ויו"ר בית הנבחרים פול ראיין/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

"הרשימה השחורה" של מועצת זכויות האדם של האו"ם, שקובעת שיוקם מאגר מידע מסומן של חברות שעושות עסקים עם ההתנחלויות, אושרה בהצעת החלטה כבר שנה שעברה וצפויה להתפרסם עד סוף השנה. בחודשים האחרונים משרד החוץ הוביל מאמץ מדיני אינטנסיבי לנסות למנוע את יישום ההחלטה ואת הפיכת הרשימה לפומבית, בגיבוי הממשל בוושינגטון.

עם זאת, נציב זכויות האדם של האו"ם, זיאד ראיד אל-חוסיין, צפוי לסיים את הכהונה שלו בשנה הבאה, ולפי ההערכות הוא ישלים את פרסום הרשימה מתוך שאיפה להותיר חותם על הכהונה שלו. אתמול דווח ב"הארץ" שבשבועיים האחרונים החל הנציב בשיגור מכתבי אזהרה לכ-150 חברות מישראל ומרחבי העולם וכי בירושלים מעריכים שחברות זרות כבר החלו לאותת כי הן מתכוונות למשוך את ידן מחוזים עם ישראל.

השבוע כונסה במשרד החוץ לראשונה ישיבה בין-משרדית של כל הגורמים הממשלתיים האמונים על הנושא, בהשתתפות נציגי משרד האוצר, הכלכלה, המשפטים והמשרד לעניינים אסטרטגיים. גורמים מדיניים אמרו לוואלה! NEWS כי הנחת העבודה בירושלים כעת היא ש"המאמצים המדיניים כשלו, וצריך להיערך לפרסום הרשימה בדצמבר".

כמוצא אחרון, בירושלים נושאים כעת עיניים לגבעת הקפיטול בוושינגטון, שם הונחה בתחילת השנה הצעת חוק נגד חרמות על ישראל. מדובר בהרחבה של חקיקה קיימת, מסוף שנות השבעים, שנועדה להתמודד עם החרם הערבי וקובעת ענישה פלילית על חברות שישתפו פעולה עם חרמות שמטילות מדינות זרות על ישראל וימסרו להן מידע עסקי על הפעילות בישראל. הגרסה החדשה של החוק מרחיבה את תחולתו ממדינות גם לארגונים בינלאומיים, ולמעשה קובעת כי שיתוף פעולה עם ניסיונות חרם על ישראל מטעם האו"ם, האיחוד האירופי וארגונים אחרים המסונפים אליהם היא עבירה פלילית שדינה קנס או מאסר.

מועצת זכויות האדם של האו"ם, 2014. AP
הרשימה צפויה להתפרסם עד סיום השנה. מועצת זכויות האדם של האו"ם/AP

ההצעה, שמקודמת על ידי הלובי הפרו ישראלי איפא"ק, זוכה לתמיכה עקרונית של כ-50 סנאטורים ולמעלה מ-250 חברי קונגרס משתי המפלגות, אך בשבועות האחרונים היא מעוררת סערה במפלגה הדמוקרטית. בראש חזית המתנגדים לחוק עומדים האיגוד האמריקני לזכויות אזרח וקבוצות פרו-פלסטיניות, הטוענים כי החקיקה פוגעת בחופש הביטוי שכן היא קובעת כי תמיכה בחרם על ישראל או ההתנחלויות היא עבירה פלילית. חלק מהמחוקקים הדמוקרטים הודיעו כי הם שוקלים מחדש את תמיכתם, ולדברי גורמים מדיניים, בימים אלה מתקיימים מגעים בניסיון לחדד את הניסוחים בחקיקה ולנטרל את ההתנגדות משמאל.

החקיקה מ-1977 נחשבת בעלת השפעה מכרעת על שבירת החרם הערבי ובירושלים מקווים כי היא תסייע במידה דומה גם מול גיבוש הרשימה השחורה, שכן היא תעניש את מי שישתף איתה פעולה ותגן על מי שיסרב. "חברות אמריקניות לא ירצו להתעסק עם חקיקה כזו, וגם חברות אירופיות שעושות עסקים עם ארה"ב יירתעו ולא ימסרו את המידע לאו"ם", אמר לוואלה! NEWS פקיד ישראלי המעורה בנושא.

לפי ההערכה, החשש מפרסום הרשימה השחורה של מועצת זכויות האדם של האו"ם דווקא יסייע בגיוס תמיכה לחקיקה, ובשבועות האחרונים גם מתגייסים גם בכירים בקהילה היהודית האמריקאית לסייע במאמץ. בירושלים מעריכים כי לחקיקה יש סיכוי לעבור, ומקווים שהיא תושלם בשבועות הקרובים כדי לסכל את מאמצי המועצה לזכויות אדם. "יש למעשה מירוץ של שני לוחות זמנים מקבילים כעת – פרסום הרשימה והחקיקה בקונגרס. אם החקיקה תושלם לפני דצמבר, היא עשויה לנטרל את השפעת פרסום הרשימה", אמר הפקיד הישראלי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully