וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ארה"ב מנסה למנוע את פרסום 'הרשימה השחורה' של העסקים בהתנחלויות"

22.8.2017 / 0:19

לפי דיווח בוושינגטון פוסט, ממשל טראמפ לוחץ על האו"ם שלא לפרסם את רשימת העסקים הישראלים והבינלאומיים שיש להם קשר ליהודה ושומרון, ייתכן שבהם גם חברות אמריקניות כמו Airbnb. לדברי גורמים אמריקניים, ארה"ב פועלת ליישום ההחלטה "בצורה המצומצמת ביותר, אם בכלל"

צילום: רוני כנפו, עריכה: שניר דבוש

(נתניהו לפני כחודשיים: "הגיע הזמן לפרק את אונר"א")

ממשל טראמפ לוחץ על האו"ם שלא לפרסם את ה"רשימה השחורה" של עסקים ישראלים ובינלאומיים שיש להם קשר ליהודה ושומרון - כך דווח אמש (שני) בוושינגטון פוסט. מועצת זכויות האדם של האו"ם החליטה בשנה שעברה לגבש רשימה שנתית שתהווה מאגר מידע מסומן של חברות שיש להן קשרים עסקיים עם ההתנחלויות, והיא צפויה להתפרסם עד סוף השנה. פקידים אמריקנים אמרו לוושינגטון פוסט כי ארצות הברית פועלת על מנת למנוע את פרסום הרשימה באופן פומבי וליישם את החלטת מועצת זכויות האדם של האו"ם "בצורה המצומצמת ביותר שאפשר, אם בכלל".

עוד עולה מהדיווח כי ברשימה השחורה עשויות להיכלל גם חברות אמריקניות גדולות כמו "קטרפילר", Airbnb ו"טריפ אדווייזר". דוברת מחלקת המדינה האמריקנית, התר נאוור, אמרה: "הבהרנו את התנגדותנו ליצירת מאגר מידע של עסקים שפועלים בהתנחלויות, ואנחנו לא נשתתף ביצירתו או נתרום לתוכנו".

מועצת זכויות האדם של האו"ם, 2014. AP
מועצת זכויות האדם של האו"ם/AP

במרץ 2016 אישרה מועצת זכויות אדם של האו"ם הצעת החלטה ביוזמת הפלסטינים ומדינות ערב, שקבעה כי נציב זכויות האדם של האו"ם, זיאד ראיד אל-חוסיין, יגבש רשימה של כל החברות הישראליות והבינלאומיות שפעילות באופן ישיר או עקיף בהתנחלויות בגדה המערבית, מזרח ירושלים ורמת הגולן. ארצות הברית ניסתה אז לרכך את ההצעה, והבהירה את התנגדותה לגיבוש הרשימה שוב בחודשים האחרונים.

הרשימה הייתה אמורה להתפרסם כבר במרץ האחרון, אך פרסומה נדחה לאור לחצים אמריקניים. מהדיווח בוושינגטון פוסט עולה כי הנציב הודיע לפקידים אמריקניים שהוא מתכוון לפרסם את הרשימה עד סוף השנה וביקש לקבל הערות ממדינות שיש בהן עסקים שייכללו ברשימה עד תחילת ספטמבר.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ במסיבת עיתונאים בניו ג'רזי, אוגוסט 2017. רויטרס
מחריף את הטון כלפי האו"ם. טראמפ/רויטרס

מאז שנכנס ממשל טראמפ לבית הלבן, הטון האמריקני לגבי מועצת זכויות האדם של האו"ם וההטיה האנטי-ישראלית שלו הולך ומחריף. שגרירת ארצות הברית באו"ם, ניקי היילי, איימה ביוני האחרון שארצות הברית תפרוש מהמועצה ונשקלת גם הפסקת המימון האמריקני של הגוף הידוע בהטייתו האנטי ישראלית. בנאום שהיילי נשאה בפני המועצה שיושבת בז'נבה, היא אמרה כי "סימון חברות רק על בסיס מיקומן באזורי סכסוך, מבלי להסתכל על הרגלי ההעסקה שלהן או תרומתן להעצמה מקומית, מנוגד לחלוטין לחוקי סחר בינלאומי ולכל הגדרה מתקבלת על הדעת של זכויות אדם. זהו ניסיון לתת חותמת בינלאומית לתנועת ה-BDS האנטישמית ויש לדחות אותו".

פקיד אמריקני בכיר אמר לוושינגטון פוסט כי וושינגטון מנסה למנוע את פרסומה הפומבי של הרשימה וטוענת כי ההחלטה של מועצת זכויות האדם אינה מחייבת את הנציב לעשות צעדים נוספים אחרי שהרשימה תושלם. הוא הוסיף כי ארצות הברית טוענת שהמדד להכללת חברות ברשימה "עמום ושרירותי".

שגרירת ארה"ב באו"ם ניקי היילי בדיון במועצת הביטחון, 5 ביולי 2017. רויטרס
"ניסיון לתת חותמת ל-BDS". היילי באו"ם/רויטרס

שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, הגיב לפרסום בוושינגטון פוסט לפיו הרשימה תתפרסם עד סוף השנה ואמר כי "הצעד המביש הזה הוא ביטוי של אנטישמיות מודרנית ומזכיר תקופות אפלות בהיסטוריה. הנציב לזכויות אדם הפך לפעיל הבכיר ביותר של תנועת ה-BDS בעולם ושם לו למטרה לפגוע במדינת ישראל במקום לבצע את תפקידו. אני קורא לקהילה הבינלאומית ולאו"ם לעצור מיד את הצעד המסוכן הזה."

בתוך כך, בשבוע הבא צפוי להגיע מזכ"ל האום, אנטוניו גוטרש, לביקור ראשון בישראל. לדברי גורמים ישראלים, במוקד הביקור צפויה לעמוד שאלת המשבר ההומניטרי בעזה, וכן התעצמותו של חיזבאללה בדרום לבנון, והביקורת בישראל על הפרות חוזרות ונשנות של החלטה 1701, שקבעה את תנאי הפסקת האש בין ישראל ללבנון בתום מלחמת לבנון השנייה.


(עדכון ראשון: 23:20)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully