וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהטרק בדרום אמריקה אל בימת האו"ם: נתניהו חוזר למילת המפתח – איראן

טל שלו, עם פמליית ראש הממשלה בניו יורק

16.9.2017 / 22:36

אחרי שביקר בדרום אמריקה, יגיע ראש הממשלה לניו יורק, שם ינאם במושב הפותח של הכנס וייפגש בשלישית עם טראמפ. גם האחרון ידבר על נסיגה מהסכם הגרעין - שבועות אחדים לפני שיודיע לקונגרס אם איראן עמדה במחויבויותיה. והסוגיה הפלסטינית? תידחק לשולי סדר היום

צילום: לע"מ, עריכה: תום זואילי

אחרי שסיים "טרק מדיני" בארצות אמריקה הלטינית, ראש הממשלה בנימין נתניהו נחת אתמול בניו יורק והחל את חלקו השני של ביקורו באמריקה. בעוד בארגנטינה, קולומביה ומקסיקו נתניהו עשה היסטוריה והיה לראש הממשלה הישראלי המכהן הראשון שמבקר באזור, בניו יורק, באירועי פתיחת העצרת הכללית של האו"ם, נתניהו הוא ממש בן בית. בעוד ביקורו של נתניהו בדרום ומרכז אמריקה התמקד בשיתוף פעולה כלכלי ומסחרי, בניו יורק מילת המפתח של הביקור היא אחת: איראן.

החשש הישראלי מהתבססותה של איראן בחסות סיום מלחמת האזרחים בסוריה ועתידו של הסכם הגרעין מ-2015 יעמדו בלב שני האירועים המרכזיים של נתניהו בשלושת הימים הקרובים: פגישתו עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ביום שני ונאומו בעצרת הכללית של האו"ם ביום שלישי. איראן צפויה להיות גם הנושא המרכזי עליו ידון נתניהו עם קומץ של מנהיגים יהודיים איתם הוא צפוי להיפגש ביום ראשון. "המסר העיקרי הוא שישראל לא תסבול התבוססות איראנית בגבולנו הצפוני", נתניהו אמר אתמול בקבלת שבת עם הגעתו לניו יורק.

פגישתם של נתניהו וטראמפ, שתתקיים ביום שני, היא פגישתם השלישית של שני המנהיגים מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו בינואר האחרון והראשונה מאז הודיעו ארצות הברית ורוסיה על הסכם הפסקת אש זמני בדרום סוריה בחודש יולי. על רקע ההסכם - שהותיר למורת רוחה של ישראל נוכחות איראנית בקרבת הגבול ברמת הגולן - והמשך המגעים המדיניים להסדרת הלחימה בסוריה, נתניהו מוביל בשבועות האחרונים קרב דיפלומטי כדי להבהיר את עמדותיה של ישראל ואת דרישתה לפינוי הכוחות האירניים במסגרת סיום הלחימה, ואת החשש של ירושלים מהתבססות צבאית איראנית באזור באמצעות כוחות חיזבאללה וכוחות שיעיים. משלחת ביטחונית בראשות ראש המוסד יוסי כהן וראש אמן הרצי הלוי ביקרה בבית הלבן ביולי כדי לדון בסוגיה, ונתניהו נפגש בחודש שעבר עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, באותו נושא.

עוד בוואלה! NEWS:
בלי מקלטים, חשופים לטילי צפון קוריאה: חוסר האונים של אזרחי יפן
חקירת הפיגוע בלונדון: המשטרה פשטה על הפרבר שבו יוצרה הפצצה
בזים לסנקציות: קוריאה הצפונית הציגה את הטיל ששוגר לשמי יפן

ראש הממשלה בנימין נתניהו באו"ם. אוקטובר 2015. AP
ימשיך בקו התקיף נגד איראן. נתניהו בעצרת האו"ם ב-2015/AP

נתניהו צפוי לומר לנשיא טראמפ כי יש להמשיך בלחץ אגרסיבי על איראן, גם על רקע הדיון ער שמתקיים בממשל האמריקני בימים אלה בנוגע לשאיפתו של הנשיא האמריקני לסגת מהסכם הגרעין שנחתם בין איראן והמעצמות ב-2015. באמצע אוקטובר הנשיא צריך להודיע לקונגרס אם איראן עומדת במחויבויותיה לפי ההסכם; מתנגדי ההסכם לוחצים עליו להודיע כי התשובה היא שלילית, מה שעשוי להוביל לחידוש הסנקציות על טהראן שהושעו במסגרת הסכם הגרעין. מנגד, גורמים בכירים בממשל – כולל שר החוץ רקס טילרסון ושר ההגנה ג'יימס מאטיס, מתנגדים למהלך ודוחפים להישאר בתוך המסגרת של הסכם הגרעין, במקביל להחרפה משמעותית של סנקציות אחרות על פעילותה של איראן בתחום הטילים הבליסטיים ותמיכתה בטרור.

נתניהו הציג את עמדתה של ישראל בסוגיה כבר במהלך הביקור בדרום אמריקה, ואמר שמדובר ב"הסכם רע, שיש לבטלו – או לתקנו", שאלה בעצם שתי האפשרויות שעומדות בפני הממשל האמריקני בכל מקרה. גם בישראל ישנם חילוקי דעות בקשר לנושא, כשלדברי גורמים מדיניים, ראש הממשלה ושר הביטחון מובילים את הקו התקיף והניצי ביותר – בדומה לזה של הנשיא טראמפ – שתומך ביציאה אמריקנית מההסכם. גורמים מקצועיים במערכת הביטחון ובמערכת המדינית סבורים שיש להגביר את הלחץ על איראן ללא מהלך דרמטי של פרישה.

מדוחות הסוכנות לאנרגיה אטומית עולה כי איראן דווקא כן ממלאת מחויבויותיה לפי ההסכם, ועל כן, המעצמות האחרות שחתומות על ההסכם עם איראן – רוסיה, סין, צרפת, גרמניה, בריטניה והאיחוד האירופי - אינן תומכות במהלך של ביטול או החלשתו, ופרישה אמריקנית עשויה לייצר קרע בין המעצמות ולהוביל במקביל להידרדרות ביחסים בין וושינגטון לטהראן ולפיתוח מואץ של תכנית הגרעין.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
דונאלד טראמפ במסיבת עיתונאים עם נשיא פינלנד בבית הלבן 28 באוגוסט 2017. רויטרס
ינאם לראשונה בפני עצרת האו"ם. טראמפ/רויטרס

"קל מאוד לצעוק שצריך לבטל את ההסכם, אבל מה קורה ביום שאחרי? צריך למצוא דרך להרחיב את ההסכם, ואם רוצים לצאת ממנו צריך שתהיה עבודת שטח טובה ולוודא שיש קונצנזוס בינלאומי בנושא", אמר לוואלה! NEWS גורם מדיני בכיר. אחד הנושאים שמטרידים את ישראל ואת מתנגדי ההסכם הוא תחולת ההסכם, שצפוי לפוג תוך 8-13 שנה, ושלאחריו, לכאורה, איראן תוכל לשוב ולהתקדם לקראת ייצור נשק גרעיני. "צריך לשנות את ההסכם הזה, צריך לשנות אותו כך שהסרת המגבלות על תוכנית הגרעין של איראן לא תהיה עניין של לוח שנה, אלא עניין של שינוי בהתנהגותה התוקפנית של איראן", אמר נתניהו בריאיון לרשת CNN בספרדית בשבוע שעבר.

איראן תהיה גם הנושא המרכזי בנאומו השנתי של ראש הממשלה בעצרת הכללית של האו"ם. נתניהו ינאם לראשונה במושב הפותח המכובד של הכנס, כמה שעות אחרי טראמפ ונשיא צרפת, עמנואל מקרון, שינאמו שניהם לראשונה בפני הפורום המכובד, ומיד אחרי נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן.

איראן – וצפון קוריאה – יהיו גולת הכותרת של הנאום של טראמפ, שיקבל ככל הנראה את מרבית תשומת הלב השנה בניו יורק, שכן זו הופעת הבכורה שלו בפני ארגון שהוא נוהג להעביר עליו לא מעט ביקורת. עוד לפני הנאום ביום שלישי, טראמפ יקיים מפגש נרחב עם 120 מנהיגים מהעולם כדי לדון ברפורמה באו"ם, ולהפוך אותו "מארגון של דיבורים לארגון של מעשים", כפי שניסחה זאת השגרירה שלו באו"ם ניקי היילי בסוף השבוע. הקו התקיף של ממשל טראמפ כלפי האו"ם עונה בקנה אחד עם הביקורת בירושלים על ההטיה האנטי ישראלית של הארגון ומוסדותיו, נושא שצפוי, כמדי שנה, גם לעלות בנאומו של נתניהו.

הנושא הישראלי-פלסטיני, כך נראה, יידחק לשולי סדר היום בביקורו של נתניהו בניו יורק השנה. טראמפ צפוי לקיים סבב פגישות עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, מלך ירדן עבדאללה, ונשיא מצרים עבד אל-פתח א-סיסי ביום רביעי, כדי לדון בשאיפה שלו להשיג את "הדיל האולטימטיבי" לסיום הסכסוך. עם זאת, בבית הלבן הנמיכו באחרונה ציפיות ואמרו שהפגישות יעסקו בנושאים אחרים ושהעובדה שטראמפ פוגש גם את נתניהו וגם את אבו מאזן היא "צירוף מקרים" הנובע מהעובדה ששלושת המנהיגים יהיו בניו יורק באותו הזמן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully