וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא יהודים מספיק לישראל": רעידת האדמה שיוצר מתווה הכותל בארה"ב

16.9.2017 / 22:30

בריאיון לוואלה! NEWS, ברקע הגעת נתניהו לעצרת הכללית של האו"ם בניו יורק, אמר סגן נשיא הפדרציות היהודיות בארה"ב כי הוא מאמין שלבסוף הוא "יעשה את הדבר הנכון" ויאמץ את מתווה הכותל. "אלה לא רפורמים נגד אורתודוקסים. אלה חרדים נגד כל אחד אחר"

צילום: רוני כנפו, עריכה: יוסי אלטר

(בווידאו: נשות הכותל בתפילת ראש חודש אלול)

בראש עמוד הטוויטר של וויליאם דארוף, סגן נשיא הפדרציות היהודיות של ארצות הברית, מופיע ציוץ עם תמונה מאחד מביקוריו המשפחתיים האחרונים בארץ. בתמונה נראים דארוף, אשתו ושתי בנותיו מתפללים יחד ברחבה הנפרדת בכותל. "נפרדים ולא שווים", הוא כתב כדי להביע את מורת רוחו, והוסיף: "עם אחד, כותל אחד".

דארוף, ראש הסניף של הפדרציות היהודיות בוושינגטון נחשב לאחד מאנשי המפתח בקרב יהודי ארצות הברית. הוא עבד בשלושה קמפיינים נשיאותיים של מועמדים רפובליקנים, לרבות זה של ג'ורג' בוש האב בשנת 1988. בראשית שנות האלפיים שימש כסגן יושב ראש הקואליציה היהודית-רפובליקנית, ומאוחר יותר היה מקורב לממשל בוש הבן. הוא נבחר על ידי המגזין היהודי "פורוורד" לאחד מ-50 היהודים המשפיעים ביותר, וסוכנות הידיעות היהודית JTA בחרה בו לאחד היהודים המשפיעים ביותר בטוויטר.

עוד בוואלה! NEWS:
טראמפ לראשי ארגונים יהודיים: "רוצה להשיג שלום עד סוף השנה"
מיי: "המטען שהונח במטרו בלונדון - נועד לגרום נזק רב"
שיגור הטיל בצפון קוריאה: המסר של קים לפני נאום טראמפ באו"ם

וויליאם דארוף, סגן נשיא הפדרציות היהודיות של ארצות הברית. טוויטר, צילום מסך
דארוף/צילום מסך, טוויטר

מתוך חשבון הטוויטר של דארוף

בשיחה עם וואלה! NEWS במשרדו בוושינגטון התייחס למשבר הכותל ואמר: "אני חושב שיש חוסר גדול של הבנה אצל כמה ישראלים לגבי איך יהודי התפוצות נראים, ומי אנחנו. צריכה להיות הכרה עמוקה יותר של המגוון בקרב הקהילות של יהודי התפוצות. בגלל חוסר ההבנה הזה, ישנה תפיסה שלפיה יהודים שאינם חרדים בארצות הברית אינם רצויים".

לדבריו, "זה לא רק רפורמים נגד אורתודוקסים. זה חרדים נגד כל אחד אחר. אם תיקח למשל רבנים אורתודוקסים מודרנים, היו להם בעיות עם הרבנות. אני מדבר על הרבה רבנים אורתודוקסים מאוד מכובדים, שאינם אורתודוקסים מספיק לרב הראשי. ואני חושב שזה בעייתי ומטריד. בזמן שבו עוד ועוד יהודים מרגישים מנותקים מן היהדות הממוסדת, מישראל, זה באמת עוד מכשול בדרך להראות להם: אתם אולי יהודים בבית, אבל אנחנו לא מחשיבים אתכם ליהודים כאן".

עימותים אלימים בכותל המערבי, 2 בנובמבר 2016. נועם מושקוביץ
"בסופו של דבר, כולנו יהודים". רפורמים בכותל/נועם מושקוביץ

הממשלה הקפיאה את מתווה הכותל, וכל החלטה על שינוי צריכה להתקבל בהחלטת ממשלה חדשה. בג"ץ דן בעתירות שונות סביב הסדרי התפילה בכותל, בהן גם עתירה המבקשת מהממשלה לאשר את המתווה. לאחרונה דרש בית המשפט מהמדינה להסביר למה לא תפשיר את המתווה שהקפיאה אם זה התקבל כחלק מפשרה, ואם לא תפשיר, האם יוכלו השופטים לכפות את עקרונות המתווה כהחלטה שיפוטית. בינתיים, רבים בקהילות היהודיות בארצות הברית חשים עלבון וזעם על התמשכות התהליך, והיו אף מי שאיימו כי ביטול המתווה יהיה הקש שישבור את גב הגמל בקשר בין יהודי ישראל והתפוצות.

דארוף נשמע מעט יותר אופטימי, ובעיקר יותר דיפלומטי. "יש לי אמונה בכך שראש הממשלה מבין את הקהילות היהודיות באמריקה, ובזמן שהוא חש צורך לזגזג בגלל שיקולים פוליטיים, בסוף היום הוא יעשה את הדבר הנכון - לכבד את ההסכם ולגרום ליהודים מכל העולם להרגיש בבית בישראל", אמר.

אווירת אנדרלמוסיה, מלווה בצווחות, שריקות והטרדות מצד נערות - בתפילת ראש חודש תמוז נשות הכותל 25 ביוני 2017. מיכל פתאל, מערכת וואלה! NEWS
"המודל האמריקני יכול להביא לאחדות". הפגנה נגד נשות הכותל בירושלים./מערכת וואלה! NEWS, מיכל פתאל

לדבריו, בין האוכלוסיות האורתודוקסיות והלא אורתודוקסיות בארצות הברית ישנם יחסים "מאוד חיוביים", דבר שיכול לדעתו לשמש מודל גם לקשר בין הקהילות הלא אורתודוקסיות בחו"ל לבין ישראל. "יש בינינו הבנה שאנחנו חלק מסיפור משותף ואנחנו מסתדרים. זה דבר חשוב להבנת הקהילה בארצות הברית. אנחנו מדברים, אנחנו בקשר רציף, ואני חושב שהרכיב הזה חסר בישראל. אני חושב שהחבר'ה בחברה הישראלית הרבה יותר סגורים, כאשר הקהילה האורותודוקסית בבני ברק, למשל, לא נמצאת בקשר עם אנשים מחוץ לקהילה עצמה או עם מאה שערים. אני חושב שהמודל האמריקני יכול להביא לאחדות בישראל. בסופו של דבר, כולנו יהודים".

האם אתה מוטרד מעתיד היחסים בין יהודי ישראל וארצות הברית?

"אני מודאג בשני הכיוונים. אני חושב שכאשר החברה האזרחית בישראל רואה את היהודים הרפורמים כפחות יהודים מאחרים, זה בעייתי אם רוצים להבטיח שיהודי ארצות הברית יישארו מחוברים לישראל. הקשר הזה הוא חשוב לעתיד של ישראל והוא חשוב לעתיד של יהודי ארצות הברית. גם ככה יש כל כך הרבה מחסומים ליהודים, צעירים במיוחד, להתחבר לישראל, וזה פשוט עוד מחסום. אנחנו צריכים שיהודים אמריקנים יכירו ויוקירו את החשיבות של ישראל בחיים היהודיים".

"המחסומים האלה מקשים על הקשר, וזה גם בעייתי לתמיכה של יהודי ארצות הברית בישראל. אם מישהו גדל כיהודי, הוא הולך לבית ספר יהודי, הולך לתגלית, ואחר כך הוא מעורב בתנועות הנוער היהודיות, ופתאום הוא מגיע לישראל ואומרים לו שהוא לא יהודי מספיק, או לא יהודי בכלל – זה כואב, וזה יוצר מחסום לקשר עם ישראל".

כשנשאל מה האתגר הגדול ביותר של העם היהודי כיום, השיב דארוף כי זהו הקשר בין יהודי ארצות הברית וישראל. "ישראל היא מרכיב מפתח בזהות של יהודי ארצות הברית", אמר. "זה חשוב לנו להיות בקשר עם ישראל, להרגיש רצויים בה, ולהרגיש שהיא לכל היהודים. המחלוקות סביב חוק הגיור ומתווה הכותל שולחות בדיוק את המסר ההפוך, וזאת טרגדיה עבור המאמצים להבטיח שיהודי העולם מחוברים לישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully