וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיגור הטיל בצפון קוריאה: המסר של קים לפני נאום טראמפ באו"ם

16.9.2017 / 15:45

עיתוי הניסוי שערכה פיונגיאנג נראה תמוה, אך בהנחה שמנהיג קוריאה הצפונית מודע להתרחשויות סביבו ואינו מטורף, הוא מהמר על המשך הרתעת ארה"ב - ושולח מסר גם לסין ולרוסיה, בטרם יתכנסו מנהיגי העולם לעצרת הכללית של האו"ם

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

צפון קוריאה משגרת טיל החולף מעל יפן וטווחו כ-3,700 קילומטרים. קריינית הטלוויזיה המפורסמת בעולם מצהירה על כך בגאווה, יפן ודרום קוריאה מגנות, מועצת הביטחון של האו"ם מתכנסת לדיון דחוף, ארצות הברית קוראת להטלת סנקציות חמורות. כמה פעמים ראיתם את הידיעה הזו בשנים או בחודשים האחרונים? הטקס הקבוע חוזר על עצמו בתדירות הולכת וגוברת.

קים ג'ונג און מבצע ניסויי טילים יותר מאביו וסבו גם יחד. מדי שבוע נערך ניסוי, כשהניסוי הלילה (שישי) מבהיר, לפחות על פי ההצהרות, שגואם – בסיס אמריקני בטריטוריה אמריקנית – נמצא בטווח טילי צפון קוריאה. ואם להאמין להצהרותיהם גם חלקים נרחבים מארצות הברית.

העיתוי תמוה. בהנחה שקים לא מטורף, הוא כנראה מונחה על ידי היגיון הישרדותי: יש לי נשק ואני מוכן להשתמש בו, לכן הגיעו איתי להסדר. אך מדוע לבצע ניסוי שהוא התרסה ברורה מול ארצות הברית ומבוכה לסין, התומכת היחידה של המשטר, ימים לפני כינוס העצרת הכללית של האו"ם בה ינאם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, שיתייחס כנראה גם לצפון קוריאה? הנימוק הרשמי לניסוי ולהתלהמויות הוא שמדובר בתגובה לסנקציות החדשות שטרם נכנסו לתוקף.

מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און צופה בתרגיל צבאי, 25 באוגוסט 2017. רויטרס
שולח מסר. קים ג'ונג און/רויטרס

גם לקים ברור שעל ניסוי הגרעין יוטלו סנקציות שגם סין ורוסיה לא יוכלו לא להצביע עבורן. הוא גם אמור להיות מודע, אלא אם הוא מנותק מקבלת החלטות מערביות והמודיעין מספר לו רק דברים שהוא רוצה לשמוע, שטראמפ, או בעצם כל נשיא אם היה במקומו חייב להכביד לחץ. אז מדוע? חלק מהתשובה הוא שמדובר בהמשך תכניתה הסדורה של צפון קוריאה להרתיע את ארצות הברית, ועל הדרך לשלוח מסר גם לשכנותיה יפן ודרום קוריאה.

זה שהניסויים משיגים תוצאה הפוכה, ומכניסים את יפן ודרום קוריאה לחששות וכמעט מאלצים אותן להתחמש יותר, להיות תקיפות יותר – ובכן, זו לא תהיה הפעם הראשונה שמהלך יגרור תוצאה שונה מהמצופה. ועדיין קים מקבל כבוד והתייחסות בינלאומית, ומשמר את שלטונו.

אין אופציה צבאית כי איש לא רוצה מלחמה, וכך קים משמר את שלטונו, מגיע לאיזון מול המעצמה החזקה בעולם ובעתיד אולי הסדר שיכיר דה פקטו בכך שצפון קוריאה היא מדינה גרעינית בתמורה להפחתה או אף הפסקה של ניסויים גרעיניים. כך קרה עם הודו ופקיסטן. תיתכן אופציה נוספת: הניסויים אינם מכוונים לאותת לוושינגטון אלא לבייג'ין ולמוסקבה.

טיל ששיגרה צפון קוריאה חלף בשמי יפן; תושבו הונחו להיכנס למקלטים. מערכת וואלה! NEWS
שיגור הטיל הקוריאני לעבר יפן בחודש שעבר/מערכת וואלה! NEWS

קים צריך לחשוש שסין תתעייף ממנו. אולי תחפש שליט בובה צייתן יותר, מתיש פחות, גורם פחות לעימותים עם ארצות הברית. כך פעלו קיסרויות, מרומא עד סין בעבר. והעבר הזה לא רחוק במקרה הסיני. אולי סין מתכננת להפיל אותו? אולי היא מוכנה לעסקה גדולה עם ארצות הברית: צפון קוריאה תמורת יד חופשית בים סין הדרומי? משהו שיקרוץ לאיש העסקאות בבית הלבן.

כך גם רוסיה. אולי היא מוכנה להקריב את סין תמורת יד חופשית במזרח אוקראינה? זה לא בלתי אפשרי. ואם שליט פרנואיד, ומעטים השליטים, ודאי הרודנים שאינם חוששים תדיר למעמדם, הוא צריך לשאול את עצמו מי בסופו של דבר יעמוד לצידו. במי הוא יכול לבטוח. והאמת העצובה מבחינת קים – אולי אף אחד. כרגע סין ורוסיה מגבות אותו, על תנאי. ומחר?

הטילים ימשיכו לנוע לפי לוחות הזמנים לניסויים לאתרי השיגור. לכן הרמזים על טווח הטילים. טיל היכול להגיע לארצות הברית יכול להגיע בקלות לבייג'ין או למוסקבה. ומדינה קטנה המוכנה להבעיר את האזור ואת העולם יכולה להשיג הרבה. זה ההימור של קים, ובינתיים הוא מצליח.

נשיא ארה"ב טראמפ בבית הלבן, 13 בספטמבר 2017. רויטרס
תגובה לסנקציות. נשיא ארה"ב טראמפ/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully