וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לרגל פתיחת שנת הלימודים: ויצ"ו השיקה קו ייעוץ חינמי להורים

30.8.2017 / 17:15

קו הייעוץ "קול להורה", המספק מענה לסוגיות הקשורות לחזרה לבית הספר, כולל אנשי מקצוע משורת תחומים חינוכיים. "לכל הורה יש חששות שונים, אנחנו כאן בשביל לתמוך", אמרה מנהלת הקו, שמספרו 6968*

צילום: רוני כנפו, שלומי גבאי, עריכת וידאו: ניר חן

לקראת פתיחת שנת הלימודים ביום שישי משיקה ויצ"ו את קו הייעוץ חינמי להורים "קול להורה", לסוגיות הקשורות לפתיחת שנת הלימודים. הקו פתוח להורים לילדים בגיל הרך והוא חלק מפרויקט ייחודי של האגף לגיל הרך בויצ"ו העולמית. הקו מופעל על ידי מתנדבים ומתנדבות, אנשי מקצוע ממגוון תחומים חינוכיים, טיפוליים ובריאותיים ויש בו אף שלוחה מיוחדת להורי המגזר החרדי שיוכלו לשוחח עם אנשי מקצוע המכירים את המגזר. מספר הקו 6968*

את הקו מנהלת, נורית ינקלביץ, עובדת סוציאלית, מנחת הורים ומומחית לייעוץ הורי בגיל הרך. בין המומחים שיענו להורים ישנם יועצות התפתחותיות, פסיכולוגים, מנחי הורים ועוד - כולם עברו הסמכה של מכון אדלר להדרכת קבוצות הורים וייעוץ הורי פרטני להורים לגיל הרך. ההורים יכולים לפנות אף באמצעות פייסבוק ולקבל ייעוץ.

ינקלביץ אומרת כי "בשלב זה של השנה, הורים רבים פונים אלינו בשאלות על מנת לסייע לילדיהם לצלוח את המעבר ולהשתלב במסגרת בצורה הטובה ביותר. היעוץ מסייע להורים להבין ממה הם חוששים לקראת השינוי הצפוי, לכל הורה חששות שונים.. צוות היועצות המקצועי מסייע להורים ראות את התמונה הרחבה ומאפשר לכל הורה לבחור את הכלים המתאימים לו, כולל אפשרות לשיחה נוספת לאחר עיבוד ואפילו יישום של הדברים שנאמרו בשיחה הראשונה. כל ילד הוא אחר וההורות לכל ילד גם היא שונה, זאת גם הסיבה שהורים מתקשרים כעבור מספר שנים בסוגיות דומות עבור ילדים שונים. אנחנו כאן בשביל ההורים לתמוך, ללוות ולתת כוחות ובטחון להמשך הדרך".

פתיחת שנת הלימודים תשע"ז בבית הספר יד מרדכי בבת ים. ראובן קסטרו
תלמידי כיתה א' ביום הראשון ללימודים/ראובן קסטרו

איילת אפשטיין, יועצת לגיל הרך מציעה טיפים קצרים להסתגלות לגן הילדים

1. "פרצופים מוכרים": האם יש בגן מישהו מוכר? היכרות מוקדמת עם חבר או שניים תפוגג את תחושת הזרות והבדידות.

2. הכנות מוקדמות: מומלץ להגיע לפגישת היכרות מוקדמת שגננות ומורות נוהגות לערוך בסוף החופש, להכיר לילד את הדרך לגן או לבי"ס, ולעשות לו סיור בתוך המבנה ובחצר.

3. הביטחון מתחיל כשהספק נגמר: ידע מגביר את תחושת הביטחון ומסייע להתמודדות קלה יותר. הסבירו לילד מי יקח ומי יחזיר אותו מדי יום, מה עושים בגן, סדר היום בגן וכדומה.

4. הדרגתיות: בהתאם לנהוג בגן, לוו את הילד באופן הדרגתי, הן מבחינת הזמן שנשארים איתו מדי יום והן מבחינת המעורבות. הפנו את הילד אל הגננת/מטפלת כשהוא רוצה משהו כדי שילמד לסמוך עליה ולתת בה אמון. בשעת הפרידה פעלו בביטחון ולא בהססנות, אפשרו לילד לבטא את אי שביעות רצונו והיעזרו בצוות הגן/מעון.

5. טקס פרידה וחשיבות ההתמדה: מנהגים קבועים ומוכרים מעניקים לילדים תחושת רוגע וביטחון. לאחר ימי ההסתגלות הראשונים החליטו על אופן פרידה קבוע. בהתאם לגיל, כדאי לשתף ולאפשר לילדים להציע ולבחור את טקס הפרידה, זה יגרום להם להרגיש משמעותיים ויתרום למוטיבציה שלהם לשתף פעולה.

6. סבלנות לתהליך: תחושת חוסר הביטחון במקום החדש עשויה להתבטא בתופעות כגון חוסר תאבון, עייפות, בכיינות, הצמדות להורים, וקשיי שינה. תגובות אלה הינן טבעיות ורווחות ועל פי רוב הן חולפות במהירה. חשוב לאפשר לילד להתרגל בקצב האישי שלו, בלי להאיץ בו, בלי לחץ ומבלי להשוות אותו לילדים אחרים. היו סבלניים כי ההתמודדות עם ההתחלה החדשה היא הזדמנות להתחזקות רגשית, לצמיחה ולהתפתחות אישית.

7. שמירה על אמון: הקפידו לומר לילד שלום גם אם אתם חוששים שיבכה. העלמות בחשאי תפר את האמון של הילד בכם.

8. הימנעו ככל האפשר משינויים משמעותיים נוספים: מעבר דירה, גמילה מבקבוק/מוצץ, גמילה מחיתולים, מעבר מיטה וכו'. הורים המביטים לטווח הרחוק צריכים לשאול את עצמם מה עליהם לעשות היום כדי להכין את ילדיהם לעתיד, לחיים. בין השאר, עליהם לעזור להם לפתח את יכולת הפרידה כך שיוכלו להסתגל באומץ למצבים חדשים מבלי שעולמם יתערער ומבלי שישלמו על כך מחיר רגשי גבוה.

9. הגיעו לגן מוקדם: כאשר יש מעט ילדים בגן ולגננות יש יותר זמן להיכרות וביסוס קשר עם ילדכם.

10. מי לוקח את הילד לגן בבוקר? מחקרים הוכיחו שבמקרים רבים שהות ממושכת של הורים בגן אינה יעילה. בנוסף, יש מצבים בהם אחד ההורים בעל יותר ביטחון ומעבירים טוב יותר את מסר הפרידה ולכן עדיף שהוא יהיה זה שלוקח את הילד לגן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully