וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתכוננים ליום הכיפורים: עדות המזרח פתחו בחודש אמירת הסליחות

24.8.2017 / 16:57

ראש חודש אלול מסמן את פתיחת אמירת הסליחות שממשיכה לאורך כל החודש העברי עד ליום הכיפורים, ומתבצעת באמצעות פיוטים ותפילות שמטרתן בקשת מחילה. אלפי ישראלים צפויים להשתתף בסיורי הסליחות המסורתיים בירושלים

סליחות בכותל המערבי, ירושלים, אוקטובר 2016. נועם מושקוביץ
סליחות בכותל המערבי, בשנה שעברה/נועם מושקוביץ

בני עדות המזרח התחילו הלילה (חמישי), ראש חודש אלול, באמירת סליחות. הסליחות הנאמרות לאורך כל החודש העברי, כולל גם את התקופה של "עשרת ימי תשובה" (הימים שבין ראש השנה ליום כיפור - י"א), הן פיוטים ותפילות שנכתבו על ידי גדולי ישראל במשך הדורות. תוכנם הם בקשות סליחה ומחילה על עוונות וחטאים שעבר עם ישראל, והם משלבים בין משפטי שירה לפסוקים מהתנ"ך.

בשלושת השבועות הקרובים יאמרו את הסליחות רק בני עדות המזרח. בשיאו של החודש תצטרף חלק מהעדה התימנית, ובני עדות אשכנז יחלו באמירת הסלות במוצאי השבת של השבוע שבו חל ראש השנה. בתקופה זו מגיעים אלפי בני אדם לרחבת הכותל המערבי בירושלים ולבתי כנסת בארץ ובעולם. בחלק מהמקומות ייאמרו הסליחות בשירה ובליווי כלי נגינה, ובבתי כנסת מרכזיים בירושלים, בתל אביב וברמת גן יסתפקו בהמשך בחזן ובמקהלה גדולה.

עוד בוואלה! NEWS
אוקראינה: אזרח ישראלי בן 29 נורה למוות בקייב על רקע פלילי
המחבל שמע צחוק מהבית בחלמיש – והחליט לרצוח את משפחת סלומון
איזה חום! גלריית היום מגיעה לנקודת רתיחה

סליחות בכותל המערבי, ירושלים, אוקטובר 2016. נועם מושקוביץ
סליחות בכותל שבירושלים, בשנה שעברה/נועם מושקוביץ

לאורך השנים, נוצרו מנהגים שונים סביב ה"סליחות", שנאמרות בדרך כלל בחצות הלילה או בשעות הבוקר המוקדמות. אחד המנהגים הבולטים הוא סיורי הסליחות, שבימים אלו הופכים לעסק פורח בירושלים. למרות אופיים הדתי, רוב צרכני הסיורים הם דווקא חילונים, ובמסגרתם נחווית המסורת ארוכת השנים של אמירת סליחות בשעות הקטנות של הלילה.

הרב בנימין חותה, מחבר ספרי הלכה, אמר בשיחה לוואלה! NEWS כי "הסליחות משמעותן ביטוי וחשבון נפש על כל הנהגת האדם לאורך השנה וזה נעשה לקראת יום הדין שהוא ראש השנה". לדבריו, "בתקופה הזו אדם חייב לעשות חשבון נפש לפני המשפט הגדול שנערך לו בשמיים". חותה מוסיף כי הזמן שהכי מסוגל לקבלת התפילות הוא לפנות בוקר. "רבותינו אמרו שאנשים עובדים ויותר קשה להם יכולים לומר סליחות גם בבוקר או לאורך היום, חוץ משעות אחר הצהריים סמוך לשקיעה".

בחודש אלול, נוהגים האשכנזים לתקוע בשופר בסיום תפילת שחרית בבוקר, ולעומת זאת הספרדים לא. הרב חותה הסביר כי יש מעטים מעדות המזרח שתוקעים בשופר רק בסליחות הנערכות לפנות בוקר, "רק אם אין שכנים בסביבה כי אז זה עלול להפריע להם לישון".

עוד בוואלה!

בגלל טיפול פסיכולוגי: משרד הרישוי מקשה בהוצאת רישיון לנערה

לכתבה המלאה
תפילת סליחות בכותל המערבי, 10 באוקטובר 2016. נועם מושקוביץ
סליחות בכותל, 2016/נועם מושקוביץ
  • עוד באותו נושא:
  • סליחות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully