וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ: ההפגנות נגד היועמ"ש יישארו בפ"ת - אך יוגבלו ל-500 איש

24.8.2017 / 15:34

השופטים הקציבו למדינה שבועיים למסור את תשובתה לעתירה שדרשה את ההפגנות מול בית היועץ המשפטי לממשלה, והגבילו את מספר המשתתפים - אך מבלי לחייב הוצאת רישיון: "הזכות לשקט אינה זכות חוקתית". הפרקליטות: "ההפגנות מיצו את עצמן"

בג"ץ קבע היום (חמישי) בצו ביניים כי ההפגנות נגד השחיתות יוכלו להמשיך להתקיים מול ביתו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בפתח תקווה, אולם הגביל את מספר המשתתפים ל-500 והשית כמה תנאים נוספים. למדינה הוקצבו שבועיים למסור את תשובתה לעתירת המארגנים נגד החלטת המשטרה למנוע מהם לקיים את המחאה.

העתירה הוגשה על ידי התנועה לאיכות השלטון, מני נפתלי, שנעצר ביום שבת האחרון יחד עם אלדד יניב, דוד פלמרי וישי הדס נגד המשטרה ועיריית פתח תקווה. השופטים אסתר חיות, עוזי פוגלמן ויורם דנציגר קבעו כי ייאסר על המפגינים לרדת לכביש וכי הם יורשו להחזיק בשני מגפונים בלבד - אך מבלי שיזדקקו לרישיון מיוחד.

השופטת חיות אמרה בדיון כי "כיכר גורן הפכה לסמל המחאה". לשאלתה אם המשטרה מסוגלת לאפשר את המשך ההפגנות במתכונת שהייתה נהוגה עד לחודש שעבר, ענה נציג הפרקליטות עו"ד אודי איתן כי "ההפגנות מיצו את עצמן". הוא הוסיף כי המשטרה דורשת רישיון מהמפגינים כאשר מדובר ב"נושא הפגנה טעון", וכי התבצעה פניה עם הצעות חלופיות לנציגי המפגינים - אך הן סורבו. "ככל שתוגש בקשה להפגנה ברישיון היא תיבחן בחיוב".

השופט דנציגר העיר כי "הזכות של תושבי השכונה ליהנות משקט היא אינה זכות חוקתית שנמצאת בדרגה שאפילו מתקרבת לזכות חוקתית כמו הזכות להפגין וחופש הביטוי". השופט פוגלמן אמר לעו"ד איתן: "אנחנו מייחסים למשטרה יכולות גבוהות, אתה משנמך ליכולת הכוחות".

עוד בוואלה! NEWS:
שיא אטימות: קריית עקרון חייבה נכה לשלם על פיתוח רחוב שאינו מונגש
יהודה החליט לתרום כליה - וקשר את חייהם של שלושה חולים
חשבתם שהיום חם? גל חום ושרב קיצוני צפויים בסוף השבוע

הפגנה נגד היועמ"ש מנדלבליט ומפגיני הליכוסד בפתח תקווה 12 באוגוסט 2017. ראובן קסטרו, מערכת וואלה!
ההפגנה בפתח תקווה במוצאי שבת/מערכת וואלה!, ראובן קסטרו

נפתלי אמר אחרי הפסיקה כי "למשטרה יהיה קשה ליישם את החלטת הביניים ולמפגינים יהיה קשה להבין אותה". לדבריו, 500 מפגינים יגיעו אל כיכר גורן כי היא סמל המחאה, ו-2,000 אחרים יגיעו להפגין באחת הכניסות לפתח תקווה, ככל הנראה מהכיוון של קריית אונו". נפתלי תהה כיצד השוטרים יאכפו את ההחלטה. לפני הפסיקה, אמר נפתלי: "אם לא נוכל להפגין בפתח תקווה - נגיע לבלפור".

מהתנועה לאיכות השלטון נמסר כי "בשורה התחתונה, והחשובה מכל, הזכות החוקתית ניצלה וניצחה היום, והמחאה חוזרת לכיכר. בית המשפט הגן היום על הזכות החוקתית החשובה ביותר במשטר דמוקרטי".

עו"ד מנחם מושקוביץ, המייצג את התושבים, אמר: "אנו מברכים את בית המשפט על החלטתו להגביל את ההפגנות תחת בתיהם של העותרים הן בשעת ההפגנה, הן בכמות המשתתפים והן בהגבלת השימוש באביזרים. אנו מקווים שבג"צ בהחלטתו הסופית ישמור על האינטרס של התושבים לחיות את חייהם בשלווה וללא הפרעות".

המשטרה בירכה על החלטת בג"ץ. "תאפשר השגת איזון בין מימוש תכלית המחאה וחופש הביטוי, לבין שמירת הסדר הציבורי ובטחון הציבור", נמסר.

מני נפתלי ואלדד יניב הובאו לדיון בתנאי שחרורם לאחר שנעצרו אמש בהפגנות בפתח תקווה. מערכת וואלה! NEWS
מני נפתלי ואלדד יניב הובאו לדיון בתנאי שחרורם לאחר שנעצרו אמש בהפגנות בפתח תקווה/מערכת וואלה! NEWS

עו"ד הלוי, המייצג את ועד שכונת נאום גנים בפתח תקווה, אמר כי התושבים אינם מתנגדים לעצם קיום ההפגנות, אך אין חשיבות בקיומן דווקא בכיכר גורן. לדבריו, ההפגנות הן חלק מ"קמפיין ממומן ומחושב על ידי אנשים שמציגים את עצמם כאבירי שלטון החוק", והן "הפכו לסמל המאבק ביועץ המשפטי לממשלה ובעצמאות שלטון החוק". הוא טען כי הן פוגעות בחופש הדת של התושבים, עקב תחילתן לפני צאת השבת.

עו"ד אליעד שרגא, יו"ר התנועה לאיכות השלטון, אמר: "קיבלנו דוגמה מצויינת איך משטרת מייצרת אידאולוגיה לנסיבות. הדיון היום בבג"ץ לא היה מתקיים היום אלמלא המשטרה היתה מפעילה שיקול דעת ורציונליות. היא ביצעה מעצרי מנע של שני אנשים שהיו בדרך להפגנה, בגלל שהם פרסמו פוסט בפייסבוק. במה הם שונים מאותם אלפי אנשים אחרים שגם פרסמו פוסטים? הולכים ועוצרים אנשים במדינת ישראל בגלל הפופלריות של דפי הפייסבוק שלהם". הוא הוסיף כי החוק מחייב רישיון מהמשטרה רק להפגנות בעלות תוכן מדיני, ולא כשהתוכן הוא פוליטי.

עו"ד דניאל חקלאי, המייצג את מני נפתלי, אמר כי ההפגנות אורכות כשעתיים בלבד ואינן פוגעות בחייהם של התושבים. גם עו"ד איתמר בן גביר תמך במפגינים בפני בית המשפט, אך במהלך הפסקת הדיון הוא התעמת עם נציגי המוחים.

עו"ד איתן אמר לאחר ההפסקה: "כדי שנוכל לוודא שההפגנות מתקיימות לפי הסיכום, אנו רוצים שהעותרים יצהירו בפני בית המשפט שהם מתכוונים לקיים את ההפגנה לפי המתווה. בגלל הרגישות, נבקש להשאיר את העתירה בעינה. אנו דורשים שלא יהיו אמצעי הגברה למעט שני מגפונים, ושיהיו סדרנים". הוא ציין כי המשטרה לא תנקוב מיוזמתה במיקום חלופי להפגנות. עו"ד שרגא ביקש הכרעה בעתירה: "הסוגיה סופר-רגישה וחייבת הכרעה".

הפגנות בפתח תקווה נגד היועמ"ש 19.8.17. ראובן קסטרו
ההפגנה בכניסה לפתח תקווה במוצאי שבת/ראובן קסטרו

למרות התנגדותם של העותרים, נתנו שופטי בג"ץ את זכות הטיעון לעו"ד איתמר בן גביר שיחד עם ברוך מרזל וד"ר מיכאל בן ארי, הגישו בקשה להצטרף לעתירה. בטענותיו בבית המשפט התייחס בן גביר להתנגדות העותרים לצירופם של אנשי הימין ואמר כי "מדובר בהתנהלות בעייתית ביותר, הזכות לחופש הביטוי היא לא רק לאנשי שמאל, הזכות למחאה היא לא רק לילדים וזרי פרחים להלך עמם ברחובה של עיר, אלא גם של אנשים שדעותיהם לא מקובלות על חלק מהיושבים כאן".

לדברי התנועה לאיכות השלטון, העתירה מעמידה תמונה עגומה של פגיעה חמורה בזכות יסוד המגדירה למעשה דמוקרטיה מהי. בעתירה נכתב כי המשטרה כשלה בהחלטתה בגיבוש התשתית, בהגדרת הזכויות ובאיזון ביניהם. "ההחלטה לא סבירה ואיננה חוקתית לפי הזכות לחופש ההפגנה והבעת המחאה. זכות היסוד לחופש הביטוי, שהיא זכות הכרחית להבטחת קיומה של חברה דמוקרטית חופשיה וחפצת חיים, זכות המאפשרת ריבוי ומגוון של דעות – לרבות כאלו המבקרות את השלטון – ושנרמסת באופן גורף על ידי המשטרה", טענו העותרים. עוד נמסר מהתנועה כי הבקשה להוצאת רישיון עומדת אף היא בניגוד מוחלט להוראות החוק ולפרשנותם הסבירה, אינה מעוגנת באף כלל מכללי המשפט המנהלי, שרירותית, בלתי סבירה ועוברת על כלל ההגינות המנהלית.

מני נפתלי ואלדד יניב הובאו לדיון בתנאי שחרורם לאחר שנעצרו אמש בהפגנות בפתח תקווה. מערכת וואלה! NEWS
"יש לחץ ציבורי מאוד חזק" .יניב ונפתלי בבית המשפט לאחר מעצרם/מערכת וואלה! NEWS

עו"ד תומר נאור מהתנועה לאיכות השלטון ואחד ממחברי העתירה הוסיף: "הדיון נוגע בלב לבן של הזכויות האזרחיות המהותיות במדינה דמוקרטית, חופש הביטוי והזכות להפגין. משטרת ישראל פעלה בחוסר סמכות כשהורתה על ביטולה הגורף של ההפגנה בפתח תקווה, ופגעה בזכויות החוקתיות של המפגינים בשעה שאסרה על קיום כל מחאה בכיכר גורן. אנו מזמינים את הציבור להגיע לבית המשפט ולהשמיע את קולו".

(עדכון ראשון: 8:58)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully