וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיא אטימות: קריית עקרון חייבה נכה לשלם על פיתוח רחוב שאינו מונגש

23.8.2017 / 16:50

דניאל ורעייתו מתניידים בכיסא גלגלים והם לא מסוגלים לעבור ברחוב מגוריהם עקב עצים שנטעה המועצה. בנוסף, הם נדרשו לשלם היטל פיתוח בסך מאה אלף שקלים ברחוב שתנועתם בו אינה אפשרית. המועצה הזמינה את התושב "לעבור לצד השני של המדרכה"

צילום: יותם רונן, עריכה: שניר דבוש

המועצה המקומית קריית עקרון הטילה על נכה בעל 100% נכות המתנייד בכיסא גלגלים היטלים לפיתוח הרחוב, אלא שבלב המדרכה שתלה המועצה עצים המונעים ממנו לנוע ברחוב. המועצה מונעת נגישות של בעלי כיסא גלגלים והורים עם עגלות ומאלצת אותם לסכן את חייהם ולרדת לכביש.

דניאל טרי בן 63 הוא נכה בעל 100% נכות, המתנייד באמצעות כיסא גלגלים ומוכר בביטוח הלאומי כנכה שיתוק ילדים הסובל מתופעות פוסט פוליו, רעייתו אף היא נכה המתניידת באמצעות כיסא גלגלים. טרי ירש מהוריו מגרש ברחוב הנוטר בקרית עקרון ולאור מצבו המחמיר ורעייתו ביקשו בשנת 2013 לבנות במגרש שירש בית מגורם במפלס קרקע בעל נגישות לבעלי מוגבלויות אל הרחוב וממנו. אלא, שבמהלך הליך קבלת ההיתרים לבנייה התברר כי נזקפו לחובתם היטלים לפיתוח של סלילת כביש ומדרכה בסך של 30 אלף שקל שהוטלו על כל דיירי הרחוב. אלא שהפיתוח והסלילה שנעשו כלל לא מונגשים לטרי ולרעייתו.

החוב בגין היטלי הפיתוח התגבש בשנת 2005, לפני יותר מעשר שנים, רק בשנת 2013 לאור פניותיו של טרי למועצה, עדכנה אותו המועצה בקיומו לכאורה. נכון לחודש יוני 2017 חובו של טרי בגין סלילת רחובות שאינם מונגשים לו עומד על 103,878 שקלים, כולל ריביות והצמדה.

עוד בוואלה! NEWS:
טראמפ תקף בחריפות את התקשורת: "אנשים רעים שמעודדים שנאה"
חשש מדירוג בתי הספר: "בקרב על הרייטינג - כל האמצעים כשרים"
אנשים טובים באמצע האוטובוס: עשרת אלפים דולר יוחזרו לבעליהם

ראש מועצת קרית עקרון שהשית על נכה הוצאות פיתוח לרחוב בו ירש מגרש. אלא שהפיתוח של הרחוב לא מונגש לנכים ולאורך כל המדרכה יש באמצע עצים. אז הוא סירב לשלם וההוצאות תפחו למאה אלף שקל. יותם רונן
"אני צריך לשלם על הפשעים שלהם?". טרי בסמוך לביתו/יותם רונן

אותה מדרכה בגינה חויב טרי אינה נגישה לבעלי מוגבלויות בהתאם לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, תשנ"ח 1998 והתקנות שמכוחו. במרכז המדרכה שתלה המועצה המקומית עצים המונעים מנכים, מאנשים עם מוגבלויות ומהורים עם עגלות תינוק להתנייד במקום.

טרי פנה כמה פעמים אל המועצה ואל העומד בראשה חובב צברי ונענה בסירוב גורף, גם לבקשה למחיקת החוב וריביות הפיגורים שהצטברו, וגם בסירוב להנגשת הרחוב בו ממוקם המגרש. במכתב התראה לפני נקיטת הליכים משפטים, הצהיר טרי כי מהנדס העיר הודיע לו כי הוא יכול לשכוח מעקירת העצים, ואילו האחראית על הנגישות במועצה אמרה לו כי הוא "מוזמן לעבור לעברה השני של המדרכה".

במכתב שנשלח על ידי עו"ד איתן עמרם, יו"ר הוועדה לקידום זכויות אנשים עם מוגבלות בלשכת עורכי הדין בישראל, ועו"ד ניצן הראל נכתב, "ממועד קבלת החיוב לראשונה בשנת 2013, פנה מרשי פעמים רבות לראש המועצה, והבהיר כי מעולם לא קיבל ולו דרישה אחת לתשלום במשך כל התקופה. מרשי הציג את מצבו הרפואי והכלכלי, ואין זה סביר שייאלץ לשלם עבור הפיתוח סכומים כה גבוהים בעוד אותו פיתוח מונע ליהנות ממנו ומסביבתו ומהווה מכשול מהותי בגינו יאלץ התובע לוותר על מגוריו במקום". גם פניות אלו נדחו על הסף בהתעלם מטענותיו לעניין התיישנות החוב או דרישות החוק להנגשת הרחוב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
ראש מועצת קרית עקרון שהשית על נכה הוצאות פיתוח לרחוב בו ירש מגרש. אלא שהפיתוח של הרחוב לא מונגש לנכים ולאורך כל המדרכה יש באמצע עצים. אז הוא סירב לשלם וההוצאות תפחו למאה אלף שקל. יותם רונן
"הפיתוח מהווה מכשול מהותי". עו"ד עמרם וטרי/יותם רונן

טרי לא ויתר, ומעבר לעובדה שעבר מחבר מועצה אחד למשנהו וכל אחד העביר אותו לשני עם הבטחות חוזרות ונשנות שהנושא בטיפול והליקויים יתוקנו, פנה טרי גם למבקר המדינה ולח"כ קארין אלהרר (יש עתיד). במכתב תגובה השיב ראש המועצה צברי כי על תושב לשלם את היטל הפיתוח גם אם אינו נהנה ממנו או מקבל ממנו שירות, כשבמקרה הזה מדובר בהתניידות במרחב ציבורי עליו הוא משלם.

"מר טרי אינו חולק על עצם גביית דמי ההשתתפות, גביית היטלי פיתוח מתושבי רשות מקומית מתבצעת ללא זיקה ישירה ומוחלקת לשירות או הנאה כתוצאה מפיתוח הרשות", נכתב בתגובת צברי. "הזיקה הקבועה בהוראות הדין בין גביית הפיתוח להנאה התושב היא זיקה גאוגרפית ולא פרטנית. הגם שיתכן שפיתוח הרחוב בו מתגורר מר טרי לא סיפק מענה לצורך ספציפי של התושב, פיתוח הרחוב או האזור שירת את תושבי האזור המפותח". למרות טענתו של צברי, טרי אינו הנפגע היחיד מהמפגעים במדרכה אלא גם הורים עם עגלות תינוק או בעלי לקויי ראייה יכולים להיפגע כתוצאה מהליכי הפיתוח שביצעה המועצה המקומית.

"מוסיפים חטא על פשע"

בשיחה עם וואלה! NEWS הסביר טרי, כי האטימות של מועצת קריית עקרון כלפיו לא רק שהביאה עליו קנסות של עשרות אלפי שקלים, אלא גם מנעה מהם במהלך השנים לקבל היתר בנייה לבית המונגש אותו חלמו הוא ואשתו לבנות, "זה הזוי, מזה שמונה שנים שמועצת קריית עקרון מתעלמת לחלוטין מפניות שלי ושל אשתי, אנחנו נתקלים בבירוקרטיה סבוכה, אטימות וחוסר רגישות כלפי אנשים בעלי מוגבלויות".
"בהתחלה התחננתי אליהם שיורידו לי את ריבית הפיגורים כדי שאשלם את הקרן, למרות שהרחוב שבו ירשתי את המגרש לא נגיש לנכים, ואז הבנתי שזה פשוט החטא שלהם, אני צריך לשלם על הפשעים שלהם?" שאל טרי, "למה אני בכלל צריך לשלם על פיתוח לקוי שלא מאפשר לי להתנייד כאחד האדם ברחוב שלי, במדינה שלי ועל זה מוסיפים חטא על פשע אכזריות כלפי בעלי מוגבלויות ודורשים ממני לשלם פיגורים, קנסות וריביות בעשרות אלפי שקלים על התשלום הראשוני שמלכתחילה אינו צודק. לדרוס ברגל גסה חסרי ישע, זוג מבוגרים נכים, שום פיצוי כספי של מיליונים לא יפצה את עוגמת הנפש והפגיעה הרגשית שנגרמה לנו בשנים הללו על ידי גוף מוסדי במדינת ישראל", סיפר בכאב.

עו"ד איתן עמרם, אמר בשיחה עם וואלה! NEWS כי, "חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות מגדיר נגישות כאפשרות להגעה למקום, להתנייד בו, להשתמש וליהנות מהשירות באופן שוויוני, מכובד עצמאי ובטיחותי. מדרכות נועדו לשימוש כלל הציבור, בכלל זה אנשים עם מוגבלות המתניידים באמצעות כסאות גלגלים, כל בר דעת יכול לראות כי במצב הקיים נמנעת מהם היכולת לעשות שימוש במדרכות האלו". עוד הוסיף עמרם כי, "על הרשויות חלה החובה להנגשת כלל המרחב הציבורי, ובכלל זה מדרכות ומעברים. אני תמהה מדוע מלכתחילה לא טרחו לבנות את המדרכות על פי התקן לרווחת כלל התושבים, וכעת יאלצו להשקיע ממון רב בהנגשה שיכולה הייתה להתבצע במקור".

ראש מועצת קרית עקרון שהשית על נכה הוצאות פיתוח לרחוב בו ירש מגרש. אלא שהפיתוח של הרחוב לא מונגש לנכים ולאורך כל המדרכה יש באמצע עצים. אז הוא סירב לשלם וההוצאות תפחו למאה אלף שקל. יותם רונן
טרי ברחוב שבו נטעו העצים המגבילים את תנועתו/יותם רונן

נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות הגיבה לדברים: "מדרכות העיר אמורות לשמש למעבר נוח ונגיש של כל תושבי העיר, כולל אנשים עם מוגבלות ובוודאי אנשים המתניידים בכסאות גלגלים. הקמת מכשולים כגון עצים במרכז המדרכה, מהווה חסם שמונע מאנשים עם מוגבלות להגיע ממקום למקום באופן שוויוני ועצמאי. מדובר בהפרה של חוק הרשויות המקומיות (סידורים לנכים) תשמ"ח -ה1988 קובע דרישות הנגשה למדרכות ומעברי חציה. לצערנו, בניה של מדרכות באופן שאינו מאפשר מעבר נגיש, מעיד יותר מכל על כך כי המתכננים לא לקחו בחשבון קיומם של אנשים עם מוגבלות ברשות ומהווה פגיעה ב-20% מתושביה, ובוודאי בבעלי השטח. המרחב הציבורי הוא של כולם, ויש לתכנן אותו באופן שיתאים לכולם. תקנות חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (נגישות דרכים) שהתקנתן בסמכות משרד הפנים, אמורות להסדיר נושא זה, לצערנו תקנות אלו טרם הותקנו והנציבות פועלת על מנת להתקינן".

מהמועצה המקומית קריית עקרון נמסר: "המועצה גובה אגרות והיטלי פיתוח, בהתאם להוראות הדין החלות עליה, כפועל יוצא מהתשתיות שהמועצה מספקת לכלל תושביה, בין אם הם צמודים למגרשים ובין המרוחקים ומשמשים את התושבים. ככל שבמסגרת השלמת הבנייה יתברר כי קיימת מניעה להשלמת הנגשה מהשטח הציבורי למבנה של מר טרי, תפעל המועצה בכל הנוגע להסרת המניעה".

גיליתם עוולה? נתקלתם במכשול בירוקרטי? הרשויות מערימות קשיים? פנו לכתבת הרווחה דנה ירקצי danayark24@gmail.com

ראש מועצת קרית עקרון שהשית על נכה הוצאות פיתוח לרחוב בו ירש מגרש. אלא שהפיתוח של הרחוב לא מונגש לנכים ולאורך כל המדרכה יש באמצע עצים. אז הוא סירב לשלם וההוצאות תפחו למאה אלף שקל. יותם רונן
טרי ברחוב שבו נטעו העצים המגבילים את תנועתו/יותם רונן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully