וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

41 תלמידים בכיתה: רשימת בתי הספר הצפופים בישראל

22.8.2017 / 11:48

לאחר שנים של היעדר שקיפות, נחשפים שורת נתונים על מערכת החינוך בארץ - ובהם גם ממוצעי התלמידים בבתי הספר - ובכל כיתה: בראש הרשימה חמישה בתי ספר במגזר הערבי, בבית הספר השיטה ברחובות לומדים כ-37 תלמידים בכיתה. היכן בית הספר שלכם?

צילום: מאצ'י הוף, עריכה: יאיר דניאל

המערכת החדשה של משרד החינוך, שהושקה הבוקר (שלישי), מאפשרת לגלות את בתי הספר הצפופים ביותר בישראל, נתון שמשרד החינוך הסתיר באדיקות עד עתה. מדובר בממוצע התלמידים לכיתה בכל אחד מבתי הספר המתקבל בחילוק מספק התלמידים במספר הכיתות. 

לחיפוש בית הספר שלכם במערכת החדשה - לחצו כאן

נתוני בתי הספר היסודיים מגלים מוסדות עם ממוצע של קרוב לארבעים תלמידים בכיתה. בראש רשימת בתי הספר הצפופים חמישה בתי ספר ערביים. הראשון מבין היהודיים הוא השיטה ברחובות עם 332 תלמידים ב-9 כיתות, ממוצע של 36.89 תלמידים בכיתה. אחריו בית הספר שמיר בחולון עם 842 תלמידים ב-23 כיתות, 36.6 תלמידים בכיתה. ככל הנראה בבתי הספר שברשימה הכיתות הגבוהות צפופות עוד יותר מהממוצע, והנמוכות פחות, בשל הרפורמה.

אילוסטרציית בבית ספר גוונים, ראש העין. פברואר 2016. ראובן קסטרו
יותר מ-40 תלמידים בכיתה/ראובן קסטרו

לפני שנתיים יצא שר החינוך נפתלי בנט ברפורמת "הכיתה הקטנה" שמגבילה את גודל הכיתות ל-34 תלמידים. הרפורמה החלה בכיתה א' ובכל שנה מצטרפת אליה שכבת הגיל הבאה ביסודי.

לפי החלטה שאושרה בממשלה, היעד הוא שבתוך חמש שנים הרף העליון בכל הכיתות של בתי הספר היסודיים יהיה 34 תלמידים. זאת, בהמשך להחלטה בנושא מ-2008 ולרפורמת הכיתה הקטנה שהציג בנט ערב פתיחת שנת הלימודים, לאחר מחאת הסרדינים. עלות המהלך נכללה בבסיס תקציב המשרד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

משרד החינוך השיק מערכת שקיפות בחינוך שתאפשר לראשונה לצפות כמעט בכל מדדי בתי הספר ואף להשוות ביניהם. זוהי מהפכה במדיניות משרד החינוך לאחר שבעבר סירב לפרסם אפילו את נתוני המיצ"ב והזכאות לבגרות לפי בתי ספר. המערכת מאפשרת לקבל שורה ארוכה של מדדים אודות כל בית ספר, כאשר בבתי הספר התיכונים אף את "התמונה החינוכית" - סדרה בת עשרות מדדים שהושקה לפני שנה ובתחילה פורסמה כממוצע ארצי, לאחר מכן לפי רשויות מקומיות ולפני כשבועיים לפי בתי ספר. המערכת החדשה מאפשרת ליצור השוואות בין בתי הספר, ברמה ארצית, יישובית, לפי בתי ספר דומים ועוד.

שר החינוך נפתלי בנט בישיבת סיעת הבית היהודי, 16 בינואר 2016. נועם מושקוביץ
חשיפה של "התמונה החינוכית". השר נפתלי בנט/נועם מושקוביץ

מדובר בנתוני הזכאות לבגרות כולל פילוח של בגרות בהצטיינות ומספר מסיימי ארבע וחמש יחידות במתמטיקה ובאנגלית, בציונים רגילים ובהצטיינות. ניתן גם לראות מיהם בתי הספר המובילים בשיעור הנשירה של תלמידים, את שיעור האלימות בכל מוסד, מדד היחסים בין מורים לתלמידים ואפילו את חציון הוותק של מורי כל בית ספר ורמת ההשכלה שלהם. נתונים אלו הם חלק מ"התמונה החינוכית" שלעת עתה מודדת את בתי הספר התיכונים בלבד ובעתיד תכלול גם את היסודיים. המערכת החדשה מאפשרת לקבל נתונים רבים גם על היסודיים, החל ממספר המורים והכיתות בכל בית ספר ועד לתקציבים המופנים אליו.

בית הספר בצפון תל אביב בו המורה נחשד בעבירות מין בקטינים 7 ביוני 2017. ראובן קסטרו
נתונים רבים על מערכת החינוך שהיו מוסתרים עד כה נחשפו לציבור/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully