וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרף האיומים: "לארה"ב ערוץ דיפלומטי חשאי עם קוריאה הצפונית"

11.8.2017 / 19:37

לפי דיווחים, המגעים בין הצדדים מכונים "ערוץ ניו יורק" ועוסקים בעיקר באזרחים האמריקנים הכלואים בקוריאה הצפונית וכן בשיפור מערכת היחסים ביניהם. על אף שהערוץ שחודש עם השבעת טראמפ לא הניב הישגים עד כה, ישנן טענות כי יוכל לשמש בסיס למו"מ עתידי

צילום: רויטרס

בזמן שהשיח בין קוריאה הצפונית וארצות הברית מסלים והופך יותר ויותר רווי איומים הדדיים, הממשל בוושינגטון עוסק זה כמה חודשים במגעים דיפלומטיים חשאיים עם פיונגיאנג. לפי דיווח שהתפרסם היום (שישי) בסוכנות הידיעות אי-פי, המגעים עוסקים בכמה אזרחים אמריקנים הכלואים במדינה הקומוניסטית, וכן בשיפור היחסים העוינים בין המדינות.

בין המדינות היו דיונים ארוכים על שחרורו של הסטודנט האמריקני שהוחזק בקוריאה הצפונית עד יוני אחרון. עם זאת, עד כה היה נראה שהמגעים הסתיימו, או שלא עסקו כלל בעניינים שאינם עצורים אמריקנים. גורמים המעורים בפרטים טוענים כי הקשרים בין שתי המדינות לא הניבו עד כה הישגים משמעותיים באשר למתיחות הנוגעת להתחמשותה הגרעינית של פיונגיאנג ולניסויי הטילים שלה.

לצד היעדר ההישגים, הדיונים מאחורי הקלעים עדיין יוכלו, לפי אותם גורמים, לשמש בסיס למשא ומתן רציני יותר. לדבריהם, אם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ומנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און יניחו את המחלוקות ביניהם, המגעים הדיפלומטיים החשאיים יוכלו להיות התשתית לדיאלוג ממושך ופורה.

עוד בוואלה! NEWS
בצל איומי צפון קוריאה: יפן פרסה מערכת הגנה מפני טילים בטוקיו
טראמפ על איומי "האש והזעם" נגד קוריאה: "לא הייתי תקיף מספיק"
בעוד האיום מצפון גובר: אזרחי קוריאה הדרומית מתכוננים לתרחיש האימים

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בפגישה עם נשיא קוריאה הדרומית מון ג'ה-אין בבית הלבן. 30 ביוני 2017. רויטרס
התקשורת החשאית בין המדינות משמשת בעיקר להעברת מסרים. טראמפ/רויטרס

המגעים בין הצדדים מתרחשים באופן יומי בין ג'וזף יון, שליחה של ארצות הברית למדיניות הנוגעת לקוריאה הצפונית, ופק סונג איל, דיפלומט צפון קוריאני בכיר בכוח האו"ם. גורמים רשמיים כינו את הקשר הדיפלומטי בין השניים "ערוץ ניו יורק". יון הוא הדיפלומט האמריקני היחיד המצוי בקשר עם גורם כלשהו בקוריאה הצפונית, והתקשורת משרתת בעיקר להעברת מסרים, כך שוושינגטון ופיונגיאנג יוכלו להחליף מידע.

שר החוץ של ארצות הברית רקס טילרסון הביע לאחרונה נכונות למשא ומתן מול פיונגיאנג, זאת בניגוד להצהרותיו התכופות של טראמפ בנושא, ובין היתר הצהרתו האחרונה כי וושינגטון מוכנה לעימות צבאי. התנאי שהציב טילרסון הוא שהמדינה המבודדת תעצור את ניסויי הטילים הבין-יבשתיים שיכולים להגיע לשטח ארצות הברית. הוא אף רמז על הערוץ החשאי בעבר, וטען כי "יש לנו דרכים נוספות של תקשורת שפתוחות איתם, כך שנרצה כמובן לשמוע מהם אם ירצו לדבר". מחלקת המדינה בוושינגטון טרם הגיבה על הפרסום וגם הבית הלבן העדיף שלא להגיב בנושא.

עוד באותו נושא

טראמפ מסלים את האיום: "ערוכים לפתרון צבאי מול צפון קוריאה"

לכתבה המלאה
מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און לצד רי פיונג צ'ול, 15 במאי 2017. רויטרס
סגר את "ערוץ ניו יורק" בעקבות הסנקציות עליו. קים/רויטרס

"ערוץ ניו יורק" התקיים במשך שנים לסירוגין בממשלים קודמים, אך הופסק לחלוטין בזמן ממשלו של ברק אובמה בעקבות זעמו של קים עם הטלת הסנקציות עליו. ערוץ התקשורת חודש מעט לאחר שטראמפ הושבע לתפקיד. "בניגוד לדעה הרווחת כרגע, הצפון קוריאנים היו מוכנים לפתוח מחדש את 'ערוץ ניו יורק' בעקבות בחירתו של טראמפ", אמר קית' ליוז, יו"ר הוועדה הלאומית לקוריאה הצפונית, המקדמת את היחסים ביםן המדינות. "הממשל של קים סימן בתחילת ממשל טראמפ כי הוא מוכן להתחיל 'שיחות על שיחות'. עם זאת, היעדר האמון של הצדדים זה בזה פגם בבניית הביטחון שדרושה כדי ליצור דיאלוג בונה".

המתיחות בין וושינגטון ופיונגיאנג גואה בעת האחרונה ובעיקר מאז ניסויה של האחרונה בטילים בין-יבשתיים המגיעים גם לשטח ארצות הברית ב-4 ביולי. "הפתרונות הצבאיים ערוכים למקרה שקוריאה הצפונית תפעל באופן בלתי נבון. מקווה שקים ג'ונג און ימצא דרך אחרת", צייץ היום טראמפ בחשבון הטוויטר שלו. גם אתמול התבטא הנשיא נגד המדינה, לאחר שהאחרונה איימה לתקוף בטריטוריה האמריקנית גואם שבאוקיינוס השקט. "אולי לא הייתי תקיף מספיק", אמר טראמפ לקראת פגישה עם יועציו במהלך חופשתו בניו ג'רזי, תוך התייחסות לנאום "האש והזעם" שנשא מוקדם יותר השבוע.

עצרת תמיכה במנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און בפיונגיאנג. 10 באוגוסט 2017. רויטרס
"על קוריאה הצפונית להתאפס במהירה". מצעד תמיכה בקים בפיונגיאנג, השבוע/רויטרס

"אזרחי ארצנו בטוחים, וגם בעלות בריתנו יהיו בטוחות", הצהיר נשיא ארצות הברית. "על קוריאה הצפונית להתאפס במהרה, או שהיא תהיה בצרות שרק מדינות בודדות ברחבי העולם כבר חוו. אם קוריאה הצפונית רק תחשוב על תקיפה של אזרחינו או של בעלות בריתנו, עליה להיות מתוחה, מאוד מתוחה", הוסיף הנשיא. "יקרו להם דברים שהם מעולם לא חשבו שעלולים לקרות להם".

בתוך כך הודיע היום הפנטגון כי התרגיל הצבאי השנתי המשותף לצבא ארצות הברית ולצבא קוריאה הדרומית יתקיים כמתוכנן ב-21 באוגוסט. זאת, על אף הקריאות של מדינות רבות להרגעת הרוחות בחצי האי הקוריאני, שבמסגרתן נקראה וושינגטון להקפיא את התרגילים באזור ופיונגיאנג להימנע מעריכת ניסויי טילים נוספים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully