וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המודיעין בטורקיה ניסה לגייס אותי כמרגלת נגד ישראל"

10.8.2017 / 19:42

נדא אמין, העיתונאית האיראנית שנמלטה מאיראן לטורקיה – ומשם לישראל, מספרת על החיבור העמוק ליהודים ולישראל, ועל הצנזורה הקשה על כתבותיה. "תמיד אהבתי את ישראל, וניסיתי למחוק את שטיפת המוח של המשטר האיראני", הודתה בריאיון ראשון, שנערך בפרסית

עריכה: יאיר דניאל

אחרי יומיים ללא שינה, נחתה בישראל היום (חמישי) נדא אמין, העיתונאית האיראנית שנרדפה במשך שנים באיראן. בריאיון ראשון לוואלה! NEWS, שנערך כולו בפרסית לאחר מסיבת העיתונאים שקיימה, מספרת בת ה-32 על הקשיים בטורקיה כשכתבה לכתב העת הישראלי Times of Israel, על המעצרים, האיומים הקנסות תחת המשטר האיראני – ועל הרצון העז להפוך את מדינת ישראל לביתה.

"אני מרגישה נפלא", אומרת אמין. "האנשים כאן מדהימים, אני מרגישה שהגעתי למולדת שלי, למדינה שלי. יש לי שורשים יהודיים. סבתא שלי הייתה יהודייה ומילדות הייתה לי אידיאולוגיה ציונית. רציתי להיות עיתונאית ולעבוד בישראל, תמיד אהבתי עברית, אהבתי את ישראל, הייתי מוכנה לעשות כל דבר כדי למחוק מראשם של בני העם האיראני את המחשבה שמדובר במדינה רעה. ניסיתי למחוק את שטיפת המוח של המשטר שטען שמדינת ישראל מפרה זכויות אדם".

עוד בוואלה! NEWS:
בנט פתח בקמפיין בינלאומי: "צריך לעצור את איראן לפני שיהיה מאוחר"
תתעוררו: אין אפשרות להידברות ערבית עם איראן. דעה
עוקפים את הסגר הימי: נתיב ההברחה החדש של איראן לחות'ים בתימן

ND שר הפנים אישר את בקשתה של העיתונאית האיראנית, נדא אמין למקלט בישראל. חלחא, אתר רשמי
אמין. ניסיתי למחוק את שטיפת המוח של המשטר"/אתר רשמי, חלחא

"כבר יומיים שאני לא ישנה", היא מספרת. "עשו לי בעיות בטורקיה. רצו לגרש אותי לאיראן. ביקשתי לעבור לישראל, וברגע שישראל נכנסה לתמונה – הטורקים נתנו לי לבוא לארץ. תמיד חייתי תחת צנזורה", היא מספרת על החיים באיראן. "בכל פעם עצרו אותי – ושחררו".

אמין נזכרת כיצד ניסו לצנזר ספר שכתבה נגד המשטר, אך היא לא ויתרה. "אמרו לי שהספר חייב לעבור צנזורה, אבל פרסמתי 5,000 עותקים של הגרסה המקורית באיראן. נענשתי בקנס ושנתיים מאסר על תנאי. עם פרסום ספרי השלישי, שנתיים לאחר מכן, פחדתי שאכנס לכלא, וברחתי בבהלה מאיראן ברכבת. כתבתי שם על נושאים חברתיים, וזה הפריע לשלטונות. עכשיו כשאני רחוקה, אני יכולה לכתוב גם על פוליטיקה".

עוד באותו נושא

לאחר שגורשה מטורקיה: הבלוגרית מבקשת המקלט מאיראן נחתה בישראל

לכתבה המלאה

"חשבתי שבטורקיה אוכל לכתוב בלי צנזורה - והתבדיתי"

אמין חשבה שכשתעזוב את איראן, היא תוכל לכתוב בשקט ללא איום הצנזורה מעל ראש, אבל כשהגיעה לטורקיה התבדתה. "כשברחתי, לא הייתי מוכנה להפסיק לכתוב נגד הפשעים של המשטר האיראני בעמו. אמרתי לעצמי – עכשיו כשאני בטורקיה לא יהיה מי שיצנזר לי את הכתבים. חשבתי שאוכל לעבוד ולכתוב, אבל גם בטורקיה התייחסו אלי באותה צורה".

זה שנתיים כותבת אמין בכתב העת Time of Israel, והיא מודה ומעריכה את ההזדמנות שניתנה לה. "נתנו לי חופש עיתונות, ללא קווים אדומים בכתיבה, ובלי צנזורה. אף אחד לא מונע ממני שום דבר, ואני רוצה שישראל תהיה המדינה שלי".

היא מודה על החלטת שר הפנים אריה דרעי לאפשר לה להגיע. "אני במקום מאוד טוב. אנשים פה הראו את האנושיות שלהם. כל הזמן אומרים שישראל מפרה זכויות אדם, ואלה פשוט שקרים. מדינת ישראל היא המדינה היחידה ששומרת על זכויות אדם. באיראן מפיצים שקרים שישראל מתעללת באזרחים שלה, לא שומרת על זכויות אדם – אבל זה לא נכון". אביה של אמין מת, ואמה ואחותה חיות באיראן – אך מחשש לשלומן הן אינן בקשר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ארון קבורה עם דגל ישראל בהפגנה באיראן/מערכת וואלה!, צילום מסך
"אני מתגאה שכתבתי נגד המשטר האיראני - ועוד אמשיך לכתוב את האמת"

"אני לא מתחרטת על התבטאויותיי", היא מדגישה. "אני מתגאה שכתבתי נגד המשטר, ועוד אמשיך לכתוב את האמת. אני רחוקה והם לא יכולים להגיע אליי. איראן יכולה לשלוט בטורקיה, אבל בישראל היא לא יכולה לגעת בי, כי ישראל חזקה. איראן יכולה להגיד לטורקים לעצור אותי, אבל אין לה השפעה על ישראל".

לדברי נדא, במהלך שלוש שנות מגוריה בטורקיה, פנו אליה גורמי מודיעין טורקיים בבקשה שתעבוד עבורם. "רצו שארגל – אבל לא רציתי. אני עיתונאית, לא מרגלת, ואני לא מוכנה לעבוד עבור שלטון פשיסטי כמו טורקיה. הם פנו אליי ואמרו שהם לא אוהבים יהודים, ואמרתי שלי עצמי יש שורשים יהודים, ואז היחס כלפי הוחרף".

נדה אמין יחד עם עורך טיימס אוף ישראל דוויד הורוביץ עם נחיתתה בנתב"ג. באדיבות טיימס אוף ישראל, מערכת וואלה! NEWS
אמין עם עורך טיימס אוף ישראל דוויד הורוביץ עם נחיתתה בנתב"ג/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות טיימס אוף ישראל

"לא אעבוד נגד ישראל", היא מדגישה, ומספרת שאיימו עליה בגירוש מהמדינה, אבל אז ישראל התערבה, והיא הגיעה לארץ. נדא מספרת שכשעלה איום הגירוש, ישראל הייתה המדינה היחידה שניאותה לעזור לה ולקבלה. "בכל קונסוליה אמרו לי שיחזירו אותי לאיראן – ואמרתי להם ששם יהרגו אותי.

"אין לי דרישות מישראל", היא מוסיפה. "אני רק רוצה לחיות בשקט ובשלווה במדינה הזאת, רחוק מהמשטר האיראני. כמו שהצלתם אותי, תעזרו לי כדי שאוכל לחיות כאן בביטחון וברוגע. שייתנו לי לכתוב, לא כמו באיראן שם הפריעו לי ועשו בעיות".

העיתונאית האיראנית נדה אמין נחתה בישראל 10.8.17. AP
אמין במסיבות העיתונים היום/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully