וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קיצור תולדות מכל האמוניה במפרץ חיפה: סיפור ללא מנצחים

5.8.2017 / 12:00

מאז הקמתו בשנת 1987, התכתשו עיריית חיפה וחברת חיפה כימיקלים על רקע הסכנה שנשקפה מהמכל לתושבי האזור. לאחר שנים בבתי המשפט, הגיע השבוע העימות אל סופו העצוב, עם פיטוריהם של מאות עובדי החברה בדרום ובצפון

צילום: צלמי וואלה!NEWS, עמותת 'צלול', ערוץ היוטיוב של Abbas Nasralla, עריכה: יוסי אלטר

"בצר לנו, לאחר מאמצים כבירים, הגענו לנקודה בה לא נוכל להחזיק יותר את פעילות החברה בישראל. למיטב הבנתנו לא נקבל אישור לחזור לפעילות בקרוב ולכן אין לנו ברירה אלא לסגור את החברה לאלתר" - במילים הללו שאותן כתב ג'ולס טראמפ, הבעלים של מפעלי חיפה כימיקלים בדרום ובצפון לראש הממשלה בנימין נתניהו, הוטלה השבוע הפצצה שתקתקה כבר כמה חודשים ואיימה על פרנסתם של כ-800 עובדי המפעלים.

שעות ספורות אחרי שהמכתב שוגר, החלו כבר עובדי חיפה כימיקלים בדרום להבעיר צמיגים, לחסום את הכניסה למפעל ולהתבצר בו. למחרת קיבלו חלק מעובדי מפעלי הדשנים, מכתבי זימון לשימוע שלפני פיטורים. עליית המדרגה במאבק של חיפה כימיקלים, הגיעה אחרי שבית המשפט העליון דחה את ערעור החברה ובשבוע שעבר נתן ארכה אחרונה והורה לסגור את מכל האמוניה באופן סופי עד ל-18 בספטמבר.

עוד בנושא:
עובדי "חיפה כימיקלים" זומנו לשימוע לפני פיטורים: "לא נתפס"
עובדי "חיפה כימיקלים" זועמים: "נצא מהמפעל רק בשקי גופות"
המבקר ליועמ"ש: חשש למעשים פליליים בטיפול המדינה באמוניה

יו"ר ועד עובדי חיפה כימיקלים בדרום על ההחלטה לסגור את המפעל: "אנחנו לא מוותרים". מערכת וואלה! NEWS
הפגנת עובדי חיפה כימיקלים בדרום, השבוע/מערכת וואלה! NEWS

"מציאות זו נוצרה בעיקרה, עקב אי היערכות חיפה כימיקלים לעובדה שבדיון בשנת 2013 נמסר לחברה כי המשך מילוי מכל האמוניה יותר רק עד לתחילת חודש מרץ 2017, או עד הקמת מפעל לייצור אמוניה", קבעו שופטי בית המשפט העליון תוך שהם מותחים ביקורת על הנהלת החברה. "אמנם לאחר מכן היו החלטות ממשלתיות שונות, שיתכן ונתנו למערערת סיבות לחשוב כי תינתן לה ארכה נוספת מעבר למועד זה, נוכח דחייה בהקמת מפעל לייצור אמוניה בנגב. בסופו של דבר, כשל המכרז וחיפה כימיקלים הייתה צריכה להתכונן למצב של ריקון המכל במועד שנקבע", הוסיפו השופטים.

במרץ 2012 סופו של מכל האמוניה החל להיראות באופק, אבל ככל שחלף הזמן הלך גם האופק והתרחק בתחילה בשנה ואחר כך בשנתיים. זה קרה אחרי שהשרים להגנת הסביבה ולכלכלה באותה העת, גלעד ארדן ושלום שמחון, הכריזו כי החליטו להקים מפעל לייצור אמוניה מגז טבעי במישור רותם שבנגב - צעד שיביא לסגירתו של מכל האמוניה המסכן את חייהם ובריאותם של חצי מיליון תושבים הגרים במטרופולין חיפה. רק שנה וחצי אחר כך התכנסה הממשלה ואישרה את הקמת המפעל. תאריך התפוגה להיתר הרעלים (המאפשר את פעילות המפעל, ע"ח) נדחה כמה פעמים, עד עצירתו בתאריך הסופי: מרץ 2017. תאריך תפוגה אפשרי נוסף שהעלו, היה המועד שבו יוקם המפעל החדש.

עוד באותו נושא

עובדי חיפה כימקלים קיבלו את השבת במפעל: "נזרקים לאבטלה ולאבדון"

לכתבה המלאה
מיכל אמוניה במפעל חיפה כימיקלים שבמפרץ חיפה. פיני חמו, מערכת וואלה! NEWS
מכל האמונה במפרץ חיפה/מערכת וואלה! NEWS, פיני חמו

אלא שכפי שאמרו שופטי העליון, איש לא ניגש למכרז, גם לא חברת חיפה כימיקלים שצורכת את מרבית האמוניה המיובאת לישראל ומתפעלת את מכל האמוניה בחיפה. אחרי שנים ארוכות של מאבקים לסגירתו, דווקא כישלון המכרז להקמת מפעל לייצור אמוניה בנגב, הוא זה שהחל לדרדר את כדור השלג שהגיע השבוע עד לצמיגים הבוערים שחסמו את הכניסה למפעל חיפה כימיקלים בדרום. אלא שהדרך לרגע הדרמטי הזה, הייתה רצופה בשנים ארוכות של מאבקים.

מכל האמוניה הוקם ב-1987 וכבר בשנה הראשונה לקיומו, החלה עיריית חיפה לנהל הליכים משפטיים נגד חיפה כימיקלים. זאת, על רקע העובדה שלמכל האמוניה לא היה היתר בנייה ולא רישיון עסק. למרות זאת, המשיכו הרשויות לתת למכל היתרים, כולל המשרד להגנת הסביבה שהאריך למפעל את היתר הרעלים. רק בעתירה האחרונה שהגישה העירייה לבית המשפט לעניינים מקומיים בחיפה, היא השיגה את המהפך שלו היא כל כך ייחלה.

מלחמת לבנון השנייה ואיומי נסראללה: נקודת המפנה בדעת הקהל הציבורית

"משנת 1988 עיריית חיפה התחילו בהליכים משפטיים נגד חיפה כימיקלים. פעלנו לסילוק המכל, אבל זה היה מאוד קשה. המשרד להגנת הסביבה, שהוא הרגולטור, נתן להם היתר רעלים, פיקוד העורף והמועצה לביטחון לאומי טענו לאורך השנים שהמכל בטוח. זאת למרות שפיקוד העורף שינה את דעתו לגבי הצורך במיגון גג המכל ללא הרף", סיפרה לוואלה! NEWS עו"ד ימית קליין, המשמשת יועצת משפטית בעיריית חיפה. "האבסורד הכי גדול שנתקלנו בו היה בשנת 2010. באותה שנה חיפה כימיקלים זוכתה בבית המשפט לעניינים מנהליים. הנימוק של השופט לזיכוי היה שלא הצלחנו להוכיח מעבר לכל ספק סביר שהמכל מאחסן באמת אמוניה".

המאבק הציבורי לסגירת מכל האמוניה תפס תאוצה אחרי מלחמת לבנון השנייה. בקיץ 2006 המטיר חיזבאללה לראשונה טילים על חיפה שחלקם נפלו באזורים תעשייתיים המכילים חומרים מסוכנים ונפיצים. המכל אחסן בתוכו את כל האמוניה המיובאת לישראל והוא בעל קיבולת של 12 אלף טון אמוניה. באותה תקופה עורר המכל חשש מאסון שעלול להיגרם במקרה של פגיעה ישירה של טיל במכל שתביא לנפגעים רבים. ב-2007 הוקמה ועדת שפיר שהמליצה לבחון הקמת מיגון עילי למכל מחשש לפגיעה ישירה של טיל. אלא שבשל מגבלות הנדסיות לא הוקם מיגון עילי וגג המכל נותר חשוף עד היום.

הפגנה בעד סילוקו של מכל האמוניה ממפרץ חיפה מול בניין העירייה, 26 בפברואר 2017. שלומי גבאי
דברי נסראללה עוררו את חשש התושבים. ראש עיריית חיפה בהפגנה נגד מכל האמוניה/שלומי גבאי

שנים אחדות אחר כך, פרסמה עמותת "צלול" עבודה מדעית ראשונה שנתנה אומדן להיקף האסון שעלול לקרות כתוצאה מאירוע ביטחוני, מאסון טבע או מתקלה טכנית במכל. תסריט הבלהות שאותו שרטט ד"ר אפרים לאור מאוניברסיטת חיפה עבור העמותה, התריע כי די בדליפה של 2,400 טון אמוניה (חמישית מקיבולת המיכל) כדי להביא למותם של 17 אלף בני אדם ולפציעתם של עשרות אלפים נוספים.

בנאום שנשא בפברואר 2016 איים מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה שבידיו יש פצצה גרעינית בדמות מכל האמוניה בחיפה. הוא הוסיף כי במלחמת לבנון השנייה נמנע הארגון באופן מודע מלכוון את הרקטות שנורו לעבר חיפה ישירות לעבר המכל.

חודשים אחדים חלפו עד שנבואת הארגונים הסביבתיים התגשמה והתברר כי המכרז להקמת מפעל אמוניה בדרום נכשל. המכרז נסגר בנובמבר 2016, אבל למרות התמריצים הנדיבים לכאורה שהציעה המדינה ליזם שייבחר, תיבת ההצעות נותרה ריקה. התפנית החדה בעלילות מכל האמוניה, הגיעה חודשיים בלבד אחר כך.

דוח הפרופסורים קבע: מכל האמוניה מסכן את חיי מאות אלפי אנשים

ב-29 בינואר 2017 הגיע לידיו של ראש עיריית חיפה יונה יהב דוח. על הדוח החמור שעורר רעידת אדמה ששיחקה תפקיד מרכזי בכל הערכאות המשפטיות, חתמו עשרות מומחים מהטכניון ובראשם פרופ' אהוד קינן נשיא החברה הישראלית לכימיה וחתן פרס נובל לכימיה פרופ' דן שכטמן.

הדוח בן עשרות העמודים שרטט את התרחיש האפוקליפטי ביותר שהוצג עד כה. לפי הדוח, אניית אמוניה ששוהה יומיים בחודש בנמל חיפה לצורך פריקת אמוניה למכל, שקולה ללא פחות מחמש פצצות אטום. על פי חוות הדעת, תקלה או חבלה באניית האמוניה עלולה לגרום למאות אלפי נפגעים. עוד קבע הדוח, כי המכל עלול להתבקע בכל רגע ולסכן בכך את חייהם של עשרות אלפי תושבים.

עשרה ימים אחר כך הגישה עיריית חיפה את הדוח החמור לבית המשפט לעניינים מקומיים בחיפה. העיריה ביקשה להורות על הוצאת צו סגירה מיידי למכל מתוקף חוק רישוי עסקים שהעירייה אמונה על אכיפתו. השופטת נעתרה והוציאה צו עד לקבלת החלטה אחרת. עשרה ימים נוספים חלפו ויום לפני שחיפה כימיקלים הגישה ערעור על הפסיקה לבית המשפט המחוזי בחיפה, הוסיף המשרד להגנת הסביבה הודעה דרמטית. ההודעה שיצאה ב–22 בפברואר בישרה כי בעקבות השימוע שקיים למפעל חודשיים קודם לכן לפני שלילת היתר רעלים, החליט המשרד שלא לחדש את היתר הרעלים של המפעל.

דן שכטמן , חיים צורי ראש עיריית קריית מוצקין ,יונה יהב ראש עירית חיפה ופרופסור אהוד קינן ירון מזוז בבית מפשט השלום חיפה, 26 בפברואר 2017. שלומי גבאי
מחברי הדו"ח הפרופ' קינן ופרופ' שכטמן בבית המשפט, בפברואר/שלומי גבאי

למרות שהצהיר כי בתוך שמונה ימים יפוג תוקפו של ההיתר הוסיף המשרד בהודעתו כי: "על מנת שהתעשייה תוכל למצוא מענה חלופי לאספקת האמוניה מבלי שפעילותה תיפגע, ולהיערך למענה חלופי לאספקת אמוניה למשק בשעת חירום, ובהתאם לחוות הדעת של המועצה לביטחון לאומי ובדיקה מקצועית שביצע משרד, תינתן למשק ארכה בת שלושה חודשים לצורך התארגנות להמשך ייבוא האמוניה, עד ל-1 ביוני 2017".

מאז ועד היום עברו שינויים רבים על התאריך הסופי שקבע המשרד בעצמו לריקון מכל האמוניה. כמו בית המשפט המחוזי בחיפה, גם בית המשפט העליון דחה את הערעורים שהגישה חיפה כימיקלים וקבע כי התאריך הסופי לריקון מכל האמוניה יהיה ה–18 בספטמבר.

בית המשפט העליון לא חסך בביקורת כלפי המשרד להגנת הסביבה שיישר קו עם הרצונות שהביעה החברה לעכב בכמה חודשים את ריקון המכל. זאת, תוך התעלמות מוחלטת מהעובדה שעיריית חיפה מנהלת הליכים משפטיים נגד החברה מאחר שהיא מנהלת את המכל ללא היתר בנייה וללא רישיון עסק.

מפעלי האמוניה בחיפה, אפריל 2015. ערן גילווארג
מכל האמוניה על רקע חיפה/ערן גילווארג

"יש לקבל עם הסתייגיות את חזקת תקינות המנהל, שכן מסתבר שלעיתים קרובות הרגולטור קיבל פה את עמדת המפוקח ולפרקים הוא אפילו שינה את גישתו הרגולטורית הבסיסית, בין השאר, כדי להתאימה לדרישות של הנתון לביקורתו", קבעו שופטי בית המשפט העליון בפסק הדין שנתן בשבוע שעבר.

חודש יולי לא היה קל למשרד להגנת הסביבה. תשעה ימים בלבד לפני ששופט בית המשפט העליון מתח ביקורת חריפה על התנהלות המשרד להגנת הסביבה, הוציא מבקר המדינה יוסף שפירא הודעה דרמטית. על פי ההודעה, מבקר המדינה פנה ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט והעביר לו מידע לפיו קיים חשש לפלילים בפרשת מכל האמוניה בחיפה. "המבקר בודק את התנהלות רשויות המדינה בפרשה, בין היתר את הזגזוג בעמדת המשרד להגנת הסביבה ביחס לצורך של המשק באמוניה, את המעורבות של המועצה לביטחון לאומי ואת התנהלות משרד המשפטים", לשון ההודעה.

המבקר העלה אף חשש כי החלופות שעלו לייבוא האמוניה נעשו לכאורה באופן מוטה כדי להטיב כלכלית עם חברת חיפה כימיקלים ותוך מידור גורמים במחוז חיפה של המשרד. עוד הוסיף המבקר כי בדיקה שערך גילתה שמנכ"ל המשרד ישראל דנציגר, פעל בניגוד להסדר ניגוד העניינים שנחתם איתו. "דנציגר היה מעורב בנושא מעורבות משמעותית וחריגה", הוסיף המבקר.

מאות עובדי חיפה כימיקלים ערכו ארוחת ליל שבת מול ביתו של השר כחלון במחאה על ההחלטה לרוקן את מיכל האמוניה בחיפה,  31 במרץ 2017. אדריאן הרבשטיין
עובדי חיפה כימיקלים בארוחת שישי מול ביתו של שר האוצר כחלון/אדריאן הרבשטיין

גם בנושא ההשלכות של סגירת המפעל על העובדים לא חסך בית המשפט העליון בדברי ביקורת. בדיון שהתקיים בבית המשפט העליון ב–4 באפריל, אמר עו"ד יוסי בנקל המייצג את חיפה כימיקלים: "אני לא רוצה שזה יישמע כאיום, אך במידה ולא יהיה עיכוב ביצוע, חיפה כימיקלים תסגור את שעריה. המשמעות של סגירת שעריה, הוא פיטורים של 800 עובדים".

בתגובה לדברי הסנגור, ענה לו השופט חנן מלצר בזעם: "אמרו לכם שעד ליום לתחילת חודש מרץ אתם צריכים להיערך, ואם לא נערכתם יכול להיות שלעובדים יש תביעה כנגדכם וגם למפעלים אחרים. הייתם ערים לדברים הללו. לכם זה נאמר בצורה מפורשת. היום זו אופנה חדשה לגלגל את האחריות לבית המשפט".

אתמול הודיעה הנהלת חיפה כימיקלים על הקפאת חלוקת הזימונים לשימוע שלפני פיטורים לעובדים עד ליום שני. אז יתכנסו השר הגנת הסביבה זאב אלקין, שר הכלכלה אלי כהן, שרת המשפטים איילת שקד ונציגי המפעל בניסיון למצוא פתרון שימנע את סגירת המפעלים ואת פיטוריהם של מאות העובדים במקום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully