וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המבקר ליועמ"ש: חשש למעשים פליליים בטיפול המדינה באמוניה

18.7.2017 / 18:07

משרד המבקר העביר ליועץ המשפטי לממשלה מידע המעלה חשש כי הפתרונות שמצאו גופי המדינה לאספקת האמוניה למשק נעשו, לכאורה, באופן מוטה, כדי להיטיב כלכלית עם חברת חיפה כימיקלים. ח"כ כהן פארן: "מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה הוצא ממעורבות בעניין עקב ניגוד עניינים"

צילום: ארכיון צלמי וואלה, עריכה: יוסי אלטר

משרד מבקר המדינה העביר היום (שלישי) ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט מידע המעלה לדבריו חשש למעשים פליליים בטיפול גופי המדינה בבעיית האמוניה. על פי המידע בידי המבקר, השופט בדימוס יוסף שפירא, עולה חשש כי הבחינה וההכרעה באשר למציאת פתרונות לאספקת האמוניה למשק נעשו, לכאורה, באופן מוטה, כדי להיטיב כלכלית עם חברת חיפה כימיקלים – במקביל למידור אנשי המשרד להגנת הסביבה ממעורבות בעניין.

מבקר המדינה מציין את מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, ישראל דנציגר, וטוען כי יכול להיות שהיה מעורב בנושא באופן חריג. לכאורה, הוא לא קיים את ההסדר למניעת ניגוד עניינים שנקבע באוגוסט 2015, וקיים חשש כי פעל תוך ניגוד עניינים, ומבלי להתייעץ עם היועצת המשפטית של המסדר, כפי שהתחייב בהסדר. כמו כן, מידע שנמסר לגורמים מוסמכים בנושא השתנה מהותית מפעם לפעם ולא תאם במלואו את העובדות.

בהתייעצות של משרד מבקר המדינה עם פרקליט מחוז חיפה עלה בין היתר חשד לעבירה על טוהר המידות. כמו כן עלה חשש שמניעים פסולים עמדו בבסיס ההחלטות של גורמי המדינה. גורמים במשרד מבקר המדינה ציינו כי החלטות התקבלו תוך מידור לכאורה של אנשי המקצוע של המשרד להגנת הסביבה במחוז חיפה.

עוד בוואלה! NEWS:
בשל מחסור בחומרי גלם: עובדי חיפה כימיקלים הוצאו לחופשה כפויה
מחטפים, זגזוגים וחריגה מסמכות: כך נראה המאבק על מכל האמוניה
עובדי חיפה כימיקלים הפגינו בתל אביב: "משבר האמוניה יסתיים בפיטורי אלפים"

מיכל אמוניה במפעל חיפה כימיקלים שבמפרץ חיפה. פיני חמו, מערכת וואלה! NEWS
מכל האמוניה/מערכת וואלה! NEWS, פיני חמו

אחת החלופות הבעייתיות למכל האמוניה שהתייחס אליהן מבקר המדינה היא המלצת המשרד להגנת הסביבה לייבא אמוניה באניות קטנות. על פי ההצעה, אניות אלו יזרימו אמוניה ישירות למפעלים במפרץ חיפה. זאת, בשונה ממה שהיה עד היום, כאשר אניות האמוניה פרקו אותה למכל החופי.

המלצה זו באה למרות חוות הדעת של מומחים לכימיה מהטכניון, חתן פרס נובל לכימיה פרופ' דן שכטמן, ופרופ' אהוד, שקבעה כי אניית אמוניה מסוכנת יותר מהמכל עצמו. על בסיס חוות הדעת הזו, שהוגשה על ידי עיריית חיפה, החליט בית המשפט על ערכאותיו לסגור את המכל. יתרה מכך, גורמים במשרד מבקר המדינה אמרו לוואלה! NEWS כי מבדיקה ראשונית שערכו, אין לחלופה כזו תקדים בעולם.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי במשרד "נדהמו לשמוע מהתקשורת על ההאשמות החמורות האלו" וכי "עד לרגע זה לא התקבל שום הסבר או מידע הנוגע אליהן. ברגע שנקבל את החומר בשלמותו, נוכל להגיב לגופו של עניין.

"יודגש, כי כל פעילות אנשי המשרד להגנת הסביבה בתחום זה נסמכה באופן מלא על המלצות של מומחי המקצוע בתחום מהארץ ומהעולם, ולוותה באופן צמוד על-ידי הגורמים המשפטיים, לאור העובדה שהנושא נדון בערכאות משפטיות שונות".

חיפה. ערן גילווארג
מכל האמוניה/ערן גילווארג

חברת חיפה כימיקלים, שמפעילה את מכל האמוניה, מסרה כי החברה "למדה על פניית מבקר המדינה ליועמ"ש רק מהפרסום בתקשורת ואין לה כל מידע מעבר לכך.

"החברה קיבלה את ההיפך הגמור מטיפול מועדף כפי שנטען על ידי יונה יהב. היא סומנה וקיבלה טיפול שלא כשורה כתוצאה מקמפיין השקרים בראשות יונה יהב, שנפסל על ידי כל המומחים ושכל מטרתו היא חיסול תעשיית הדשנים ולהיבחר מחדש לראשות עיריית חיפה".

ח"כ יעל כהן פארן (המחנה הציוני), יו"ר השדולה למען מפרץ חיפה ונציגת "התנועה הירוקה" בכנסת, אמרה כי "פניית המבקר ליועמ"ש מעלה חשש כבד כי שיקולים לא ענייניים השפיעו על קבלת ההחלטות בעניין שמסכן את חייהם של מאות אלפי אנשים". לדבריה, "מכל האמוניה בחיפה היווה סכנה לתושבים, והחלטת הממשלה על חלופה מסוכנת של 'מכל צף' שישהה במפרץ חיפה דרך קבע, העלתה תהיות אף קודם לפניית המבקר.

"רק לפני ימים אחדים, בעקבות פניית המבקר, הוצא מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה ממעורבות בענייני האמוניה עקב ניגוד עניינים, שלא הפריע לו לעסוק בנושא עד כה", המשיכה. "תנהלות הממשלה, שייתכן כי נגועה בשחיתות, ובוודאי שהיא חסרת אחריות, פוגעת בבריאות הציבור ומסכנת אותנו ואת ילדינו". מחר תעלה במליאת הכנסת הצעת חוק שיזמה ח"כ כהן פארן, האוסרת על ייבוא אמוניה פרט למכלים קטנים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עובדי חיפה כימיקלים מפגינים בצומת עזריאלי שבתל אביב, אפריל/מערכת וואלה!, צילום מסך

עיריית חיפה מסרה: "זמן רב אנו טוענים ששיקולי ההון גוברים בצורה בלתי מוסברת על שיקולי ביטחונם של כמיליון מתושבי מדינת ישראל. את המידע הרב שהגיע אלינו העברנו לאנשי המבקר. למרות לחצים רבים שהופעלו עלינו עמדנו כפי שאנו עומדים כעת כי שיקולי ביטחונם של תושבי חיפה הוא השיקול העליון ורק לאחרי שנשתכנע שהוא נלקח בחשבון נסכים לדון בחלופות. מה שמסריח כמו דג מת ונראה כדג מת דינו למות, יש לשנות ב-180 מעלות את".

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), הגיבה על דברי המבקר ואמרה כי "אם אכן הדברים יתבררו כנכונים, מדובר במנכ"ל משרד שלא היסס לשקר במצח נחושה לוועדה לביקורת המדינה לאורך השנה האחרונה".

לדבריה, "אם אכן ניגוד העניינים של המנכ"ל יימצא כנכון וכי האינטרס הציבורי לא עמד לנגד עיניו יש לפעול על מנת להרחיקו מפעילות המשרד. ראוי שהמשרד ואנשי המקצוע יעשו בדק בית משמעותי ויתנו את הדעת לכל התהליכים שהצהיר המנכ"ל כמטופלים".

עובדי חיפה כימיקלים חוסמים את הכביש מול מעון ראש הממשלה, ירושלים 29 במרץ 2017. נועם מושקוביץ
עובדי חיפה כימיקלים חוסמים את בית ראש הממשלה/נועם מושקוביץ

מרבית עובדי חיפה כימיקלים, כ-1,200 עובדים, הוצאו לפני שבוע לחופשה כפויה – כך נודע היום ראשון האחרון לוואלה! NEWS. הסיבה לחופשה היא מחסור בחומרי גלם למכל האמוניה פוי להיות מרוקן עד 31 ביולי 2017, בעוד שבועיים, לפי החלטת בית המשפט העליון.

ביום חמישי האחרון הוציאה עיריית חיפה צו הפסקת עבודה לחברה. העירייה טענה כי חברת חיפה כימיקלים בונה מתקנים בניגוד לחוק וללא היתר כדי להיערך לקבלת אוניות המובילות אמוניה.

בחודש שעבר החליט בית המשפט העליון כי לא תוכנס אף אוניית אמוניה נוספת למפרץ חיפה. בית המשפט הדגיש שחברת חיפה כימיקלים, שהצהירה בעבר כי היא מתחייבת לעמוד בתנאי בית המשפט, חזרה בה, וכי מתן היתר רעלים לא יכול להחליף היתר בנייה ורישיון עסק.

מפעל חיפה כימיקלים אינו פועל זה יותר משלושה חודשים לאחר שאספקת האמוניה לחברה נעצרה בגלל כמה החלטות של בתי המשפט, המשרד להגנת הסביבה ועיריית חיפה. באחרונה אישרה הממשלה חלופה לאספקת אמוניה לחברה, הכוללת הזרמת אמוניה מאוניות קטנות ישירות למפעלי החברה. עם זאת, ההחלטה צריכה לקבל אישור של עיריית חיפה להולכתו, והיא מסרבת להעניק אותו.

הפגנה בעד סילוקו של מכל האמוניה ממפרץ חיפה מול בניין העירייה, 26 בפברואר 2017. שלומי גבאי
הפגנה בחיפה למען ריקון מכל האמוניה/שלומי גבאי

באפריל האחרון התקיים כנס חירום נגד ריקון מכל האמוניה בחיפה בהשתתפות נציגי התעשיינים והעובדים, שקראו לפתרון המשבר ולהותרת המכל על כנו. "מדינת ישראל לא יכולה להיות בלי אמוניה", אמר נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש, ואילו יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן הוסיף: "כולנו בעד איכות הסביבה ובעד ביטחון, אבל צריך פתרון ביניים להמשך ייצור האמוניה. כל תוצאה אחרת היא לא הגיונית".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, קיים באותו השבוע דיון עם שרי הגנת הסביבה והכלכלה בניסיון למצוא מתווה לדחיית סגירת המכל. זאת לאחר שהמדינה מבג"ץ לעכב פעם נוספת את ריקון המכל, במטרה לאפשר תקופת התארגנות לצרכני האמוניה ולבחון אפשרויות נוספות לפיתרון מקיף לסוגיה. בבקשה צוין כי ייתכן שתישקל תקופה נוספת של שימוש במכל האמוניה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully