נושאים חמים

מחקר ישראלי: סמארטפון לפני השינה גורם להפרעות קשב ביום למחרת

במכון השינה באסותא מצאו כי האור שנפלט ממכשירים דיגיטליים כמו טלפון או מחשב משבש את מחזורי השינה, והעייפות מובילה לפגיעה ביכולות הקשב והריכוז. לפי המחקר, הישראלים משתמשים בנייד כחצי שעה אחרי שהם "הולכים לישון"

טלפון במיטה (ShutterStock)
"המוח חושב שעכשיו בוקר" (צילום אילוסטרציה: ShutterStock)

מחקר חדש שנערך במכון השינה בבית החולים אסותא, בשיתוף עם אוניברסיטת חיפה, מצא כי האור שנפלט ממסכים של מכשירים דיגיטליים בשעות הלילה משבש את המחזורים של השעונים הביולוגיים האחראים בגופינו על ערות ושינה. המחקר, שהתבסס על מדגם מייצג של 300 ישראלים בני 18 ומעלה, מאשש כי שימוש בטלפונים חכמים או מחשבים ניידים בשעות הערב והלילה פוגע באיכות השינה, וכתוצאה מכך פוגע בתחושת הערנות ביום שאחרי ומפריע ליכולות הקשב והריכוז.

הפסיכולוג עמית גרין, מנהל המחקר, בדק את השפעותיו הבריאותיות השליליות של "זיהום אור" – אור מלאכותי שנפלט ונקלט במוחנו בשעות הלילה – וכיצד הוא משפיע על התפקוד הביולוגי וההתנהגותי של בני האדם. המחקר הראה כי האור שנפלט ממסכי טלפונים או טלוויזיות משבש, בין היתר, את השעון הביולוגי של הורמון שנקרא מלטונין, האחראי להשריית שינה ובקרת טמפרטורת הגוף. כתוצאה מכך, קשה לנו להירדם, אנחנו ישנים פחות טוב, ובבוקר אנחנו קמים עייפים יותר, מה שפוגע ביכולות הקשב והריכוז שלנו.

עוד בוואלה! NEWS:
40% מהבקר המיובא במשלוחים חיים מסוכן לציבור: "נגוע בחיידקים"
מושתל נוסף מת מזיהום מתורם איברים שנדבק בחיידק
המנותחת נכוותה ממכשיר רותח - הרופאים וטענו: "סובלת מאלרגיה"

ילדה משחקת במכשיר סמארטפון תוך כדי נסיעה במושב האחורי של המכונית (ShutterStock)
עלייה חדה בשימוש במכשירים דיגיטליים בשנים האחרונות (צילום אילוסטרציה: ShutterStock)

"הישראלים צרכנים גדולים מאד של מסכים, וגם הרגלי השינה שלהם פחות טובים משאר העולם", הסביר גרין לוואלה! NEWS. לדבריו, סקר דומה שנערך בארצות הברית העלה כי האמריקנים הולכים לישון בממוצע בשעה 23:00 וקמים ב-6:00, בעוד הישראלי הממוצע הולך לישון רק ב-00:30 ומתעורר מאוחר יותר מהאמריקני הממוצע.

גרין הוסיף כי "נתון מדהים נוסף שמצאנו הוא שבישראל התפתחה התנהגות שינה חדשה לגמרי. כשישראלי אומר 'אני הולך למיטה' עובר פרק זמן מסוים עד שהוא נרדם, כי הוא משתמש גם לאחר כיבוי האורות בסמארטפון שלו". הוא הבהיר כי "הסקר האמריקני, לעומת זאת, מעיד כי 90% מהאוכלוסייה שמשתמשת במכשירים דיגיטליים עושה זאת לפני השינה".

סמארטפון מסוג אייפון 7 פלוס (ShutterStock)
עדיף להשתמש באפליקציות המסננות אור כחול (צילום אילוסטרציה: ShutterStock)

הנתונים שנאספו במחקר הישראלי אכן העלו כי ישראלי ממוצע משתמש בטלפון שלו כ-30 דקות לאחר כיבוי האורות. התנהגות זו מובילה לירידה משמעותית ביכולות הקשב והריכוז ביום שלמחרת, כפי שדיווחו משתתפי הסקר. בשעות הערב, לפני השינה, הישראלי הממוצע משתמש בסמארטפון במשך כ-120 דקות, צופה בטלוויזיה במשך 90 דקות ומשתמש במחשב במשך 75 דקות.

98% ממשתתפי המחקר העידו כי הם משתמשים בסמארטפונים ממש בסמוך לשינה, 50% מהם מחזיקים מחשב בחדר השינה ול-40% יש טלוויזיה בחדר השינה. כמו כן, משתתפי המחקר דיווחו על עייפות וישנוניות במהלך יום שקדם לו לילה עם חשיפה מרובה למכשירים דיגיטליים, ובעיקר לסמארטפונים.

יתרה מכך, 25% מהנשאלים דיווחו על איכות שינה ירודה, 20% קשיי הירדמות וכ-30% על התעוררות מרובה במהלך הלילה. כ-5% ממשתתפי המחקר העידו כי נוטלים תרופות שינה באופן קבוע. המחקר עוד העלה כי שתי ההפרעות עיקריות שהתעוררו מזיהום האור הן הפרעת קשב וריכוז והפרעת שינה, בשיעור של כ-9%, יותר מכל מחלה כללית אחרת כמו יתר לחץ דם או שומנים בדם.

הפסיכולוג עמית גרין, מכון השינה באסותא (באדיבות המצולמים)
"זה לא כל כך ידוע וזה די מדהים". גרין (צילום: באדיבות המצולם)

גרין הסביר כי "יש לנו בעין מערכת שלמה של קולטנים, שכל התפקיד שלה הוא לזהות את כמות האור שיש בעולם ואת אורך הגל שלו. לא במקרה אור היום הוא כחול והשקיעות הן כתומות-אדומות – אורך הגל ביום הוא קצר וכחול, ובלילה הוא ארוך ואדום". לדבריו, "כל המסכים שלנו פולטים אורך גל קצר וכחול, אז כשעונים על מיילים או משוטטים בפייסבוק בלילה לפני השינה, נחשפים בעצם לאור באורך גל קצר וכחול".

הגל באורך הזה, כפי שהסביר גרין, מעביר למוח אות "כאילו עכשיו בוקר". הוא הבהיר כי "אולי אתה עייף, אבל המרכזים שאחראים לתרגם את העייפות קיבלו סיגנל שמתנגש בין הצורך שלך לישון לבוקר. כשזה קורה אל תוך השינה שלנו, אנחנו קמים פחות מרוכזים ועייפים. זה לא כל כך ידוע וזה די מדהים".

בשנת 2010 ערכה פרופ' תמר שוחט מחקר דומה בקרב בני נוער וילדים, שניסה למצוא קשר בין הפרעות תפקודיות ושימוש בניידים ובמסכים. אולם באותה תקופה, ניידים עדיין לא רווחו בכל בית, ובשבע השנים האחרונות חלה עלייה מטאורית בשימוש בניידים בפרט ובמסכים בכלל בקרב הציבור הישראלי. כעת, מציע גרין, "אם לא ניתן להימנע ממסכים" בשעות הערב, להשתמש באפליקציות המסננות אור כחול.