וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

40% מהבקר המיובא במשלוחים חיים מסוכן לציבור: "נגוע בחיידקים"

וטרינרית שהייתה על אוניות המשלוחים שלחה מכתב חריף אל שרי הבריאות והחקלאות. "החיות מפתחות מחלות מסוכנות לציבור ובשרן נמכר באין מפריע באטליזים בישראל", כתבה

צילום: אשקלון נט, SARH, עריכה: יוסי אלטר

40% מהבשר המיובא לישראל במשלוחים חיים מסכן את בריאות הציבור - כך טוענת ד"ר לין סימפסון, ששימשה וטרינרית באוניות המשלוחים החיים של עגלים וטלאים המגיעים מאוסטרליה ואירופה. במכתב ששלחה לשרי הבריאות והחקלאות היא פירטה את הסכנות המועברות לארץ בבשרן הנגוע של החיות.

"משלוחי חיות המגיעים לשחיטה בישראל נגועים בחיידקים עמידים באנטיביוטיקה, החיות מפתחות מחלות מסוכנות לציבור ובשרן נמכר באין מפריע באטליזים בישראל", כתבה ד"ר סימפסון. היא אף מעידה כי ראתה נתח בשר נגוע שנמכר באטליז בחיפה.

המשלוחים החיים עלו בשנים האחרונות לכותרות בעקבות מאבקם המתוקשר של ארגוני זכויות בעלי חיים בישראל וב –2015 הגיעו אף לבית המשפט העליון בעתירה שהגישו "תנו לחיות לחיות" ו"אנונימוס לזכויות בעלי חיים". לטענת הארגונים, המשלוחים החיים של העגלים והטלאים מאוסטרליה ומאירופה כרוכים במסע של שבועות במשאיות ובאניות דחוסות ומזוהמות, שגורם להתעללות קיצונית ומיותרת בבעלי החיים. אלו נאלצים להתבוסס שבועות בהפרשותיהם במסע הכרוך בפציעות, מחלות ותמותה.

עוד בוואלה! NEWS
עסקת המגנומטרים: כשמדינת ישראל התקפלה בפני האלימות
בן 33 מבת ים חשוד שתקף מינית תיירת וכלא אותה בביתו

שר הבריאות יעקב ליצמן בפתח ישיבת הממשלה 25 ביוני 2017. מארק ישראל סלם, מערכת וואלה! NEWS
עלייה במספר החיידקים העמידים לאנטיביוטיקה בבתי חולים. ליצמן/מערכת וואלה! NEWS, מארק ישראל סלם

אלא שאם עד היום היה ידוע כי המסעות כרוכים בהתעללות בבעלי חיים, כעת מזהירה הווטרינרית האוסטרלית את השרים יעקב ליצמן ואורי אריאל, האמונים על בריאות הציבור ועל השירות הווטרינרי בהתאמה, כי הבשר המגיע במשלוחים החיים מסכן גם את הציבור.

"אני חשה חובה מקצועית להזהיר את ישראל ואת הציבור הישראלי באופן כללי, בסכנה הפוטנציאלית מחשיפה לחיידקים ומיקרואורגניזמים חסינים לאנטיביוטיקה וטיפול תרופתי, המגיעה מצריכה של בשר בעלי חיים המיובאים לישראל דרך הים", פתחה את מכתבה לשרים. "חיידקים, וירוסים, פטריות וטפילים משתנים ומייצרים עמידות לתרופות, והופכים את אותן תרופות לריפוי זיהומים ללא יעילות. בהמשך, הם הופכים עמידים בפני רוב הטיפולים לריפוי זיהומים, 'superbugs'".

לדבריה, "אותם סופר חיידקים מהווים סכנה לבריאות הציבור ולמערכת הבריאות, מדובר בבעיה גלובלית שהולכת ומתרחבת". הבעיה הגלובלית שעליה מדברת סימפסון קשורה להפצת מחלות מסכנות חיים הרווחת ומתעצמת בארץ במוסדות גדולים ובבתי חולים.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

בעלי החיים נוטים להילחץ בסביבה הצפופה ולפתח מחלות

רק בתחילת השנה פרסם המרכז הלאומי למניעת זיהומים במשרד הבריאות דוח מדאיג המראה עלייה במספר החיידקים העמידים לאנטיביוטיקה בבתי חולים, וכן הוא מתבסס על דוח מבקר המדינה משנת 2011, שהראה כי מדי שנה יש כ 4,000 מקרי זיהום דמי והדבקה בחיידקים עמידים מפני אנטיביוטיקה במוסדות, בהם 1,500 מקרי מוות.

"אותם סופר חיידקים יכולים לעבור לבני אדם ממשטחי הכנת מזון נגועים, כלי מזון, מזון נא או לא מבושל או במגע קרוב בין בני אדם נגועים ובין בני אדם לבעלי חיים נגועים", הזהירה סימפסון במכתבה.

בעלי החיים נוטים להילחץ בסביבה הצפופה ובתנאים הלא הגייניים הקיימים באוניות המשמשות לייצוא המשלוחים, ולכן הם נוטים לפתח מחלות. אותן מחלות צריכות להיות מטופלות במהלך המסע בכדי להפחית את שיעור הפצתן ומקרי המוות, אך גם הטיפול התרופתי הניתן להם אינו מועיל ולעתים אף מזיק יותר - הרופאים המטפלים לרוב אינם וטרינרים מוסמכים, סביבת העבודה אינה מתאימה וגם בקרב המוסמכים עולה בעיית היעדר מכשור תואם, ועל כן הטיפול נעשה על בסיס "ניחוש" של אותם הרופאים.

ענת רפואה, ממובילות ארגון ישראל נגד משלוחים חיים, אמרה כי "שרי החקלאות והבריאות קיבלו גושפנקא רפואית לעובדה שהמשלוחים החיים מסכנים את בריאותם של בני האדם - בנוסף לסבל הנורא שהם מעוללים לחיות. אני מצפה מהשרים שיסיקו מסקנות ויפעלו לאלתר למיגור התופעה הנפסדת".

משרד החקלאות: "המשרד מקדם רפורמות להגדלת היקפי היבוא של בשר מצונן"

ממשרד החקלאות נמסר כי "המשרד פועל להגדלת היקפי היבוא של בשר מצונן לישראל ומקדם לשם כך שתי רפורמות. האחת, פתיחת ייבוא בשר מצונן בכמויות גדולות ממדינות באירופה לישראל, כדוגמת פולין ואירלנד, הנמצא כבר כיום ברשתות השיווק. הרפורמה השנייה הנה הארכת חיי המדף של הבשר השחוט המיובא מדרום אמריקה. אנו מאמינים שצעדים אלו יפחיתו בשנים הקרובות את המשלוחים החיים לישראל בצורה ניכרת, לצד הגדלת הכמויות של בשר מצונן שיענו על הביקוש המקומי.

ד"ר לין סימפסון, כותבת המכתב, הפסיקה ללוות את המשלוחים המיועדים לישראל לפני שנים רבות. המצב שתיארה אינו עולה בקנה אחד עם המתרחש בשטח.

משרד החקלאות בשיתוף משרד הבריאות וארגוני בריאות עולמיים פועלים להנחלת השימוש הנכון והמושכל באנטיביוטיקה להורדת הסיכון ליצירת עמידות של חיידקים לחומרים הללו. בנוסף לכך, המשרד מייבא משלוחים של בעלי חיים שבהם מרבית בעלי חיים חזקים ובריאים, וישנו שיעור נמוך בלבד של בעלי החיים המטופלים בתכשירים במהלך המשלוח".

מפורום יבואני המקנה נמסר בתגובה: "כל בעלי החיים המיובאים לישראל עוברים בדיקות רפואיות מקיפות על ידי וטרינרים, בארצות המוצא, על גבי האוניות ולאחר הגעתן לישראל, על פי התקנים המחמירים ביותר המקובלים בעולם ובפיקוח מלא של הרשויות בישראל ובחו"ל. 

"המצב המתואר על ידי הווטרינרית שהפסיקה את עבודתה באוניות לפני כ-15 שנה, אינו מתאר את המציאות בשטח כיום. בשנים האחרונות ישנה עלייה משמעותית בבדיקות הנערכות לבעלי החיים ובאכיפה וזאת על מנת להבטיח מניעת תחלואה ולשמור על רווחת בעלי החיים ותוצאות בדיקות בקטראיליות מוכיחות זאת שוב ושוב. ראוי לציין כי בימים אלו מקדם הפורום רגולציה שתחמיר עוד יותר את הבדיקות הרפואיות ותסייע להעלות את רווחת בעלי החיים".

ממשרד הבריאות נמסר: "המכתב התקבל בלשכת שר הבריאות ויטופל כמקובל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully