וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עימותים בהפגנת הלהט"ב בת"א נגד מדיניות האימוץ; שישה נעצרו

21.7.2017 / 0:25

"לא סוג ב'": יותר מ-5,000 בני אדם הפגינו מול קריית הממשלה נגד עמדת המדינה, לפיה אימוץ על ידי זוגות חד-מיניים יעמיס "חריגות נוספות" על הילדים. השוטרים טענו כי "ההפגנה ללא רישיון". רחוב קפלן נחסם ונפתח לתנועה

צילום: אסף בניש

הפגנת מחאה נגד עמדת המדינה בנוגע לאימוץ ילדים על ידי זוגות חד-מיניים נערכה אמש (חמישי) מול קריית הממשלה בתל אביב, בהשתתפות יותר מ-5,000 בני אדם. ההפגנה, ביוזמת האגודה למען הלהט"ב בישראל והמרכז הרפורמי לדת ולמדינה, היא תחת הכותרת "מפסיקות לשתוק, יוצאים להפגין – אנחנו לא סוג ב'".

כשעתיים לאחר תחילתה, פרצו עימותים אלימים בין המפגינים לשוטרים במקום. המפגינים ירדו מרחבת העצרת לרחוב קפלן והחלו לחסום אותו, ובתגובה השוטרים קראו להם להתרחק מהכביש והכריזה כי ההפגנה היא ללא רישיון. לאחר זמן קצר, הרחוב נפתח לתנועה.

שישה מפגינים נעצרו בגין הפרת הסדר הציבורי, השתתפות בהפגנה בלתי-חוקית והעלבת עובד ציבור, ושניים נוספים עוכבו על ידי כוחות המשטרה. בין העצורים, יו"ר צעירי העבודה בתל אביב שי צ'רפנוב ויו"ר התא הגאה של מפלגת העבודה נעה גולני.

עוד בוואלה! NEWS:
היועמ"ש על אימוץ גאים: "להפריד בין עמדה אישית לחובה מקצועית"
פרקליט נוסף נגד משרד המשפטים בנושא האימוץ: "הטביעו בנו אות קין"
לטענת המדינה, ילדי זוגות גאים יישאו בעול החריגות. מה רע בזה?

עימותים אלימים בין שוטרים למפגינים בהפגנת קהילת הלהט"ב במחאה על עמדת המדינה לגבי אימוץ, תל אביב, 20 ביולי 2017. מגד גוזני
"להבטיח את זכותם הדמוקרטית של אזרחים להפגין בשלום". מעצר מפגינים בתום ההפגנה, אמש/מגד גוזני
עימותים אלימים בין שוטרים למפגינים בהפגנת קהילת הלהט"ב במחאה על עמדת המדינה לגבי אימוץ, תל אביב, 20 ביולי 2017. מגד גוזני
"אסור ששוטרים ירימו יד כנגד אזרחים ולהיפך". מעצר מפגינים בתום ההפגנה, אמש/מגד גוזני
"ההומופובים הבינו שהומופוביה גלויה נושאת מחיר כבד בחברה הישראלית, לכן הם מנסים להסתיר אותה או לתרץ אותה"

חן אריאלי, יו"ר שותפה של האגודה למען הלהט"ב בישראל, קראה בהפגנה: "אלה הזכויות שלנו - אתם לא עושים לנו טובה. אנחנו לא מחכים יותר למתווים עקיפים כדי שתמצאו פתרון, אנחנו לא סוג ב'". היא הוסיפה: "אנחנו כאן כדי להודיע לראש הממשלה שאנחנו לא פה רק כדי שתתהדרו בנו מעל קהילות בינלאומיות, ושלשתיירים יהיה מה לעשות פה בקיץ".

הרבה נועה סתת, מנהלת המרכז הרפורמי לדת ומדינה, השותף לעתירה לבג"ץ, אמרה בנאום שנשאה בעצרת: "קהילה יקרה ואהובה, דרך ארוכה כבר עברנו. בעשרות השנים האחרונות, נאבקנו, התארגנו, חיינו, אהבנו, חלמנו, הבאנו וגידלנו ילדות וילדים אהובים ומופלאים. היינו נחושות ואמיצים אל מול חברה הומופובית שביקשה להעלים אותנו ויצרנו שינוי, הבנה, והתגייסות ציבורית".

"בעשרות השנים האלו ההומופוביה הצטמצמה לשולי החברה הישראלית, ושם היא מתבצרת", טענה סתת, שמגדלת שלושה ילדים עם בת זוגה. "השיח ההומופובי גם הוא עדיין איתנו. הוא משנה צורה. הוא חמקמק ומתפתל. ההומופובים הבינו שהומופוביה גלויה נושאת מחיר כבד בחברה הישראלית, לכן הם מנסים להסתיר אותה או לתרץ אותה".

לדבריה, "השר בנט מנסה לומר שהוא אוהב אותנו, רק שאיננו מעוניין לתת לנו הכרה ושוויון. על כך נענה - איננו מבקשים את אהבתך, אנו מבקשים שוויון מלא לנו ולמשפחותינו. לא פחות". סתת הבהירה: "מי שיפעל נגד השוויון יצטרך לשאת במחיר הציבורי של ההומופוביה שלו. השבוע הראנו את כוחינו כקהילה. אם השרים שקד וכץ מנסים לקנות זמן כדי להביא עמדה הומופובית נוספת לבית המשפט, נזכיר להם כולנו, שאנחנו נהיה כאן גם עוד חודשיים - עד שנגיע לשוויון מלא".

הפגנהשל אגודת הלהט"ב להפגנה נגד מדניות האימוץ 20 ביולי 2017. מגד גוזני, מערכת וואלה!
"להחליף את הבושה במדינה בגאווה". ההפגנה, אמש בתל אביב/מערכת וואלה!, מגד גוזני
הפגנת קהילת הלהט"ב במחאה על עמדת המדינה לגבי אימוץ, תל אביב, 20 ביולי 2017. מגד גוזני
מנחה הטלוויזיה נדב בורנשטיין בהפגנה, אתמול/מגד גוזני
"אנחנו והמאבק הזה, זה הדבר היחיד שעומד בין המדינה שכולם רוצים לחיות בה, לבין המדינה שאנחנו חיים בה באמת"

איתי פנקס ארד, יו"ר אגודת הלהט"ב לשעבר וחבר מועצת העיר תל אביב-יפו מטעם סיעת מרצ, קרא בנאומו "להחליף את הבושה במדינה בגאווה". הוא סיפר, בהתייחסות לבן זוגו: "לפני 18 שנים הכרתי את יואב. מהר מאוד עברנו לגור ביחד. לפני 12 שנים החלטנו להתחתן, והיינו צריכים לנסוע עד לקנדה כדי שמישהו בעיריית טורונטו יהיה מוכן לחתן אותנו, לא בארץ. לפני עשור החלטנו שאנחנו רוצים להרחיב את המשפחה, ונאלצנו להגיע עד להודו ולתאילנד כדי שמישהו יהיה מוכן לעזור לנו להביא ילדים".

"לפני כמה ימים שלוש הבנות שלנו, גל נועה ואור, שמעו שני משרדי ממשלה שטוענים שמה שהן מכירות כמשפחה זה בעצם עומס, ומה שמבחינתנו הוא נורמלי - מבחינת המדינה שלהן, הוא חריג", הוסיף פנקס ארד. "יואב ואני הקמנו משפחה למרות המדינה, לא בזכותה, ובעשור האחרון אנחנו משקיעים תשומת לב, זמן, כסף ורגש כדי לדרוש מהמדינה את הצדק שהיא הבטיחה לנו".

לדבריו, "המאבק שלנו לזכויות הוא לא מאבק אישי. המאבק לשוויון זכויות הוא לא טובה ללסביות, להומואים, לביסקסואליות, לטרנסים ולקווירים - זה מאבק על המילים הכתובות בחוקי היסוד שלנו, שלא מיושמות כשזה מגיע אלינו". הוא הוסיף: "כשהם אומרים שאסור לנו להביא לעולם או לאמץ ילדים, הם אומרים שיש פה אזרחים מסוג א' ואזרחים מסוג ב'. אנחנו והמאבק הזה, זה הדבר היחיד שעומד בין המדינה שכולם רוצים לחיות בה, לבין המדינה שאנחנו חיים בה באמת".

"אנחנו לא ניתן שתהיה כאן מדינה אחת של קמפיינים לתיירים בחו"ל ומדינה אחרת לאזרחים שלה", הבהיר פנקס ארד. "תסתכלו ימינה ושמאלה, ותשאבו כוח מהגל הזה ששוטף את המדינה. אני מבקש מכל אחד ואחת מכם - אל תפסיקו להילחם, אל תרימו ידיים ותראו להם - בבית, בבית הספר, בצבא, בישיבה, באקדמיה, במקום העבודה וגם בכנסת ובבג"ץ - שאי אפשר לעגל פינות אם רוצים צדק, ואין הנחות אם מאמינים בשוויון".

הפגנהשל אגודת הלהט"ב להפגנה נגד מדניות האימוץ 20 ביולי 2017. מגד גוזני, מערכת וואלה!
"הזכות להיות שונה ועם זאת גם שווה זכויות במדינה". ההפגנה, אמש בתל אביב/מערכת וואלה!, מגד גוזני
עימותים אלימים בין שוטרים למפגינים בהפגנת קהילת הלהט"ב במחאה על עמדת המדינה לגבי אימוץ, תל אביב, 20 ביולי 2017. מגד גוזני
ההפגנה בתל אביב, אמש/מגד גוזני

ח"כ עמיר פרץ התייחס אמש לאלימות השוטרים ולמעצרים בהפגנה, וטען כי "בהפגנה המניפה את דגל האהבה אסור ששוטרים ירימו יד כנגד אזרחים ולהיפך". פרץ קרא לשר לביטחון הפנים גלעד ארדן ולמפכ"ל רב-ניצב רוני אלשיך "לעשות הכול כדי להבטיח את זכותם הדמוקרטית של אזרחים להפגין בשלום. כחברי כנסת עלינו לעמוד על המשמר כנגד השימוש בכח - למשטרה מספיק אמצעים אחרים להתמודד מול הפרות סדר".

יו"ר המחנה הציוני אבי גבאי הגיב גם הוא למעצרים בסיום ההפגנה: "מדובר בהפגנה לגיטימית על נושא שהוא סופר לגיטימי, ועצוב שהפגנה בנושא שוויון זכויות הסתיימה הערב במעצרים ואלימות". לדבריו, "עוצמתה של המשטרה ניכרת באיפוקה, ומעצרם של אנשים שמוחים באופן לגיטימי ודרכם רחוקה מדרך האלימות הוא איתות שלילי לכל שוחר שוויון וחופש ביטוי".

דנה אינטרנשיונל: "אנחנו צריכים להתאחד"

הזמרת דנה אינטרנשיונל, שנוכחת בהפגנה, מסרה כי "אנחנו צריכים להתאחד, כי הדבר היחיד שמעניין פוליטיקאים זה מסת הבוחרים שיש להם בקלפי". לדבריה, "זאת התקופה לצאת החוצה, ושהמדינה תהיה מודעת לכמות הגדולה של האזרחים הנהדרים שרוצים לחיות בשלום ובשלווה". אינטרנשיונל שרה את "התקווה" בסיום ההפגנה.

ח"כ איציק שמולי, שנכח בהפגנה, הסביר כי "המאבק הזה הוא לא רק על הזכות לאמץ, אלא בעיקר על הזכות להיות שונה ועם זאת גם שווה זכויות במדינה". לדבריו, "העמדה החשוכה והגזענית שיצאה השבוע מהממשלה מוכיחה עד כמה ארוכה עוד הדרך לשוויון. הורים יכולים להיות רעים או טובים ולנטיה המינית שלהם אין קשר לכך".

ח"כ סתיו שפיר אמרה כי "בישראל של 2017 הגיע הזמן שלכל אזרח יהיה החופש לאהוב, להינשא ולהקים משפחה כרצונו, וללא כל התערבות מצד המדינה". היא הוסיפה: "אני גאה כאן לעמוד ביחד עם אלפי אנשים שיהיו יום אחד להורים נפלאים, ואנחנו נדאג שפוליטיקאים פחדנים ואינטרסנטיים לא יוכלו לעמוד בדרכם".

הפגנת קהילת הלהט"ב במחאה על עמדת המדינה לגבי אימוץ, תל אביב, 20 ביולי 2017. מגד גוזני
"לא נשתוק כשהמדינה שלנו קוראת לנו 'חריגים'". מפגינות בתל אביב, אתמול/מגד גוזני
הפגנת קהילת הלהט"ב במחאה על עמדת המדינה לגבי אימוץ, תל אביב, 20 ביולי 2017. מגד גוזני
"יש לי שני אבות ואני מאושרת". ההפגנה בתל אביב, אתמול/מגד גוזני

ח"כ אילן גילאון (מרצ) הוסיף כי "התשובה שהגישה הממשלה לבג"ץ היא חרפה אומללה, אות קלון על מצחה של מדינת ישראל". הוא טען כי "זוהי הצהרת כוונות נפסדת להשפיל ולהדיר חלק עצום בחברה הישראלית, ועלינו לעשות הכןל על מנת להפוך את ההחלטה הזו, כמו גם את הממשלה שבחסותה נכתבה, להיסטוריה רחוקה".

המפגינים נשאו שלטים שעליהם נכתב, בין היתר, "אנחנו לא סוג ב'", "מילואים כן - ילדים לא", ו"היום זה אנחנו - מחר זה כולנו", וקוראים "אנחנו כאן ובכל מקום", ו"רוצים שיויון זכויות מלא". בין המפגינים, נמצאים חברי הכנסת זהבה גלאון ותמר זנדברג (מרצ) ומיקי רוזנטל (המחנה הציוני). במהלך הנאומים, נשמעו קריאות בוז כשנאמרו שמותיהם של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שרת המשפטים איילת שקד ושר העבודה והרווחה חיים כץ.

בדברי ההסבר לאירוע בפייסבוק, נכתב כי "אנחנו לא נשתוק כשהמדינה שלנו קוראת לנו 'חריגים'. אנחנו לא נאמר תודה כי פה לא זורקים אותנו מהגגות. אנחנו סיימנו להיות אזרחים ואזרחיות סוג ב'". עוד צוין כי מטרת ההפגנה היא "להבהיר שאנחנו לא נשלים עם ההחלטה המעליבה, המזלזלת והחשוכה. הגיע הזמן להעיר את הממשלה ולקרוא לה למלא את חובתה כלפי אזרחיה – די לאפליה!".

"גורמי המקצוע יבחנו את הנושא מחדש"

בתחילת השבוע אמר שר העבודה והרווחה חיים כץ כי תשובת המדינה לעתירה שהגיש ארגון "אבות גאים" לבג"ץ, שבה נטען כי אימוץ על ידי זוגות חד-מיניים יעמיס "חריגות נוספות" על הילדים, כללה "ניסוח כושל שראוי שלא ייאמר". על פי הודעתו של כץ, "לשר אין כל כוונה למנוע או לשלול את היכולת לאמץ מקבוצה כזו או אחרת".

עם זאת, טרם הוחלט על שינוי כלשהו במהות התגובה, ומשרד העבודה והרווחה פנה לבג"ץ בבקשה למתן הארכה לטובת בחינה מחודשת של סוגיית האימוץ על ידי זוגות חד-מיניים, כך ש"גורמי המקצוע יבחנו את הנושא מחדש ויביאו בחשבון את כלל השיקולים העומדים על הפרק". ההכרעה בעתירה הייתה אמורה להתקבל ביום חמישי הקרוב, אולם לבסוף הוחלט על דחיית הדיונים לחודש ספטמבר.

חיים כץ, שר הרווחה חותם על תכנית למימוש זכויות ניצולי השואה בישראל, בית העיתונאים סוקולוב, תל אביב. 14 באפריל 2016. ניב אהרונסון
"הניסוח כושל" - אך העמדה לא שונתה. השר כץ/ניב אהרונסון
הפגנת קהילת הלהט"ב במחאה על עמדת המדינה לגבי אימוץ, תל אביב, 20 ביולי 2017. מגד גוזני
"אימא ואימא". ההפגנה בתל אביב, אתמול/מגד גוזני

העותרים התנגדו לדחייה ודרשו להוציא צו על תנאי שהמדינה תהיה חייבת להגיב עליו תוך 30 יום, אך השופטת אסתר חיות דחתה את בקשתם. עו"ד ריקי שפירא רוזנברג, המייצגת את העותרים מטעם המרכז הרפורמי לדת ומדינה, אמרה לוואלה! NEWS כי "עוד בדיון הקודם שהתקיים לפני יותר משלושה חודשים הגיעה המדינה בלי שום עמדה מנומקת. אילו התכוון השר לשנות את עמדתו, הרי הוא יכול לעשות זאת בפרק זמן קצר מאוד. אין לו שום צורך בשלושה חודשים כדי לדון בכל העניין שוב".

(עדכון ראשון: 16:58)

מעצרים בהפגנת קהילת הלהט"ב במחאה על עמדת המדינה לגבי אימוץ, תל אביב, 20 ביולי 2017. מגד גוזני
מפגינות שנעצרו, אמש/מגד גוזני
מעצרים בהפגנת קהילת הלהט"ב במחאה על עמדת המדינה לגבי אימוץ, תל אביב, 20 ביולי 2017. מגד גוזני
פעילה מעוכבת על ידי כוחות המשטרה, אמש/מגד גוזני
הפגנת קהילת הלהט"ב במחאה על עמדת המדינה לגבי אימוץ, תל אביב, 20 ביולי 2017. מגד גוזני
מפגינים בתל אביב, אמש/מגד גוזני
דנה אינטרנשיונל בהפגנת קהילת הלהט"ב במחאה על עמדת המדינה לגבי אימוץ, תל אביב, 20 ביולי 2017. מגד גוזני
הזמרת דנה אינטרנשיונל בהפגנה, אמש/מגד גוזני
הראל סקעת  בהפגנת קהילת הלהט"ב במחאה על עמדת המדינה לגבי אימוץ, תל אביב, 20 ביולי 2017. מגד גוזני
הזמר הראל סקעת בהפגנה, אמש/מגד גוזני
הפגנהשל אגודת הלהט"ב להפגנה נגד מדניות האימוץ 20 ביולי 2017. מגד גוזני, מערכת וואלה!
"לא נשלים עם ההחלטה המעליבה, המזלזלת והחשוכה". המפגינים בתל אביב, אתמול/מערכת וואלה!, מגד גוזני
הפגנהשל אגודת הלהט"ב להפגנה נגד מדניות האימוץ 20 ביולי 2017. מגד גוזני, מערכת וואלה!
"אנחנו לא מחכים יותר". ההפגנה אמש בתל אביב/מערכת וואלה!, מגד גוזני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully