וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"התפתחות משמעותית" בפרשת הצוללות: גנור יישאר במעצר יממה נוספת

20.7.2017 / 16:10

ברקע המגעים לגיוסו של המתווך בעסקה כעד מדינה, הוא יובא מחר בפני בית המשפט. עורך דינו הגיע ללהב 433. במקביל, מעצרו של סגן ראש המל"ל לשעבר בר יוסף הוארך עד יום שני, והשופטת קבעה כי "החשדות התחזקו" נגדו ונגד מעורבים נוספים

צילום: ניב אהרונסון

בית משפט השלום בראשון לציון קבע היום (חמישי) כי מעצרו של איש העסקים מיקי גנור, שתיווך בעסקת הצוללות מטעם התאגיד הגרמני "טיסנקרופ", יוארך ביממה, והוא יובא מחר בפני שופט. נציגת המשטרה בדיון ציינה כי הצדדים הגיעו להסכמה על הארכת מעצרו, והבהירה כי "אין התחייבות שהוא ישוחרר מחר".

זאת, ברקע המגעים המתנהלים עם גנור, שנעצר לפני כשבוע וחצי, להפיכתו לעד מדינה בפרשה, המכונה תיק 3000. בתוך כך, עו"ד אלי זהר, המייצג את המתווך, הגיע היום למשרדי להב 433. מוקדם יותר השבוע הגיע למשרדי היחידה היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, על רקע אותם מגעים.

עוד בוואלה! NEWS:
פרשת הצוללות: עמוס גלעד מוסר עדות, פרקליטו של גנור דן בפרטי העסקה
פרשת הצוללות: גרמניה דחתה את החתימה על המזכר להשלמת העסקה
פרשת הצוללות: היועמ"ש מעורב במגעים להסכם עד מדינה עם המתווך בעסקה

מיקי גנורבהארכת מעצרו בבית המשפט בראשל"צ היום 20 ביולי 2017. דנה ירקצי, מערכת וואלה!
"אין התחייבות שישתחרר". גנור בבית המשפט, היום/מערכת וואלה!, דנה ירקצי

כמו כן, בית המשפט האריך עד יום שני הקרוב את מעצרו של סגן ראש המועצה לביטחון לאומי (מל"ל) לשעבר, אבריאל בר יוסף, במסגרת חקירת הפרשה. בר יוסף כתב את חוות הדעת לטובת התאגיד הגרמני "טיסנקרופ", שעמו נחתמה עסקת הענק לרכש צוללות.

השופטת עינת רון ציינה במהלך הדיון כי "מאז הארכת מעצר האחרונה חלו התפתחויות משמעותיות בחקירה, הן לגביו והן לגבי מעורבים אחרים". לדבריה, "יש בהתפתחויות אלה כדי לחזק את החשדות המיוחסים". רון הבהירה כי בין פעולות החקירה הנדרשות כעת, "במרביתן יש כאלה שניתנות לשיבוש", ולכן הורתה על הארכת המעצר.

עוד באותו נושא

שינה לצד רוצחים ו"פינוקים" בחקירה: כך נרקם הסכם עד המדינה עם גנור

לכתבה המלאה
אבריאל בר יוסף בהארכת מעצרו 17 ביולי 2017. מאצ'י הוף, מערכת וואלה!
"החקירה הזאת מזוהמת מתחילתה ועד סופה". בר יוסף בבית המשפט, השבוע/מערכת וואלה!, מאצ'י הוף

עו"ד ז'ק חן, המייצג את בר יוסף, טען כי בימים האחרונים מרשו לו נחקר, והוסיף: "האם הוא בהמתנה למשהו? למה לא עשיתם שום פעולת חקירה?". לדבריו, "החקירה הזאת מזוהמת מתחילתה ועד סופה. אתם מחזיקים אותו כשבוי כדי לשבור אותו, זה פשוט גרוטסקי".

נציגת המשטרה השיבה לכך: "יש חשש כבד שבמידה והוא לא יהיה במעצר, הוא יבצע שיבוש חקירה". לכך השיב עורך הדין: "האיש היה במשך שנה בחוץ, כשהודיעו על עניין החקירה. אם הוא היה רוצה לשבש חקירה - הוא כבר היה משבש".

השופטת הדגישה כי "ימי המעצר לצורך פעולות החקירה הם מוגבלים", אולם ציינה כי החשש מפני שיבוש חקירה מצדיק את הארכת המעצר. בתגובה לטענתו של עו"ד חן כי החקירה כבר פורסמה עוד לפני מעצרו של בר יוסף, הבהירה רון: "למרבה המזל, לא כל חומרי החקירה מתפרסמים באמצעי התקשורת. רבים מהם לא פורסמו, וטוב שכך".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מוקדם יותר השבוע מנדלבליט הגיע למקום. זהר יוצא ממשרדי להב 433, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

גנור הוא רס"ן במיל' בחיל הים והחליף בתפקידו כנציג המספנות בישראל את ישעיהו ברקת ששימש בתפקיד 25 שנה. ברקת אמר בזמנו כי הובהר למנכ"ל החברה בעת ביקור שלו בישראל כי אם הוא יישאר בתפקיד, לא יוזמנו צוללות נוספות מהחברה. גנור היה מי שאמור לגזור את "הקופון השמן" מסגירת העסקה עם טיסנקרופ, שאותה ייצג גנור.

עם תחילת החקירה הגלויה בפרשת הצוללות, פעלו ביחידת להב 433 כדי לאתר אנשים שעשויים לשמש עדי מדינה במטרה לפצח את אחת מחקירות השוחד החמורות ביותר בתולדות מדינת ישראל. במשטרה סימנו כמה אישים מרכזיים, בהם את גנור.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

במשטרה התמקדו בחשיפת מנגנון העברת הכספים ואת האנשים המרכזיים במערכת הביטחון והממשלה שנהנו לכאורה מכספי השוחד. ההבנה הייתה שגם אם רק חלק מן החשדות נכונים מדובר בפרשה חמורה ביותר, שכן רכישת הצוללות והספינות מהקונצרן הגרמני "טיסנקרופ" היא מהלך אסטרטגי שצריך להיות נקי מכל אינטרס זר.

לכן, ה"אור הירוק" שניתן לחוקרים – לגייס עד מדינה מסביבתו של גנור או אותו עצמו – הגיע מהדרגים הבכירים ביותר בפרקליטות ומצמרת המשטרה, כשבסוד העניינים היו המפכ"ל רוני אלשיך ומנדלבליט. גיוסו של גנור משמעותו מחיקה של חלקים מן האישומים נגדו ביום מן הימים והקלה משמעותית בענישה – אם תהיה כזו – אך בתמורה הוא יידרש למסור את כלל השמות של מקבלי השוחד לכאורה, בהם גורמים בכירים במערכת הביטחון, בממשלה ובשירות הציבורי.

(עדכון ראשון: 15:29)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully