וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרב על קלקיליה מגיע לקבינט: השרים ידונו בבנייה בעיר הפלסטינית

11.7.2017 / 19:29

על רקע לחץ כבד בימין להקפיא את תכנית "המקל והגזר" של ליברמן, חברי הקבינט ידונו מחר בהרחבת הבנייה בעיר. שרי הבית היהודי, בגיבוי חלק משרי הליכוד, דורשים הצבעה מחודשת על התכנית, ונתניהו ייאלץ לבחור אם להיעתר ללחץ או לגבות את שר הביטחון

צילום: ערוץ 7, עריכה: אריאל תמרין

השרים החברים בקבינט המדיני-ביטחוני צפויים לדון מחר (רביעי) בתוכנית השנויה במחלוקת להרחבת העיר קלקיליה, על רקע לחץ כבד בימין להקפיא את התוכנית. תכנית המתאר להרחבת קלקיליה היא חלק מתכנית "המקל והגזר" של שר הביטחון אביגדור ליברמן למתן הקלות לאוכלוסייה פלסטינית שאינה מעורבת בטרור, ואושרה בקבינט בספטמבר אשתקד, אך בבית היהודי דורשים כעת להביא את כל התכנית להצבעה מחודשת.

במוקד הישיבה תעמוד דרישתם שרי הבית היהודי, נפתלי בנט ואיילת שקד, לבטל או להקפיא את התכנית להרחבת קלקיליה, עד שלא תאושר בנייה יהודית בהתנחלויות באותו היקף, כמו גם להצביע מחדש על תכנית "המקל והגזר" כולה. מנגד, שר הביטחון מתנגד להצבעה מחודשת - גם על קלקיליה וגם על התכנית כולה.

עוד בוואלה! NEWS:
ריבלין על הרחבת קלקיליה: "שרים שכחו שצה"ל לא מוחלף כל 4 שנים"
ליברמן: "שרים וח"כים מסיתים נגד מפקדי צה"ל בשל תכנית קלקיליה"
נתניהו מבהיר: "הכרתי את תכנית הבנייה בקלקיליה - לא את המספרים"

קלקיליה 15 ביוני 2017. ראובן קסטרו
"יחידות הדיור יוצאות לשיווק, אין מקום לוויכוח". קלקיליה/ראובן קסטרו

"יחידות הדיור בקלקיליה כבר יוצאות לשיווק, אין מקום לוויכוח", אמר אתמול ליברמן בישיבת סיעת ישראל ביתנו. בנושא קלקיליה, בנט ושקד צפויים להיות מגובים על ידי שרי הליכוד ישראל כץ, גלעד ארדן וזאב אלקין, שהביעו כולם התנגדות לבנייה בקלקיליה ובשטחי C, הנתונים לשליטה אזרחית וביטחונית ישראלית.

אלקין מסר הערב כי מדובר ב"החלטה שערורייתית שמעולם לא הוצגה ולא אושרה בקבינט, ומנסה להכפיל ואף מעבר לכך עירייה חמאסית, הנמצאת על כביש 6 סמוך לכפר סבא ועשרה קילומטרים ממרכז תל אביב והרצליה". לדבריו, "החלטה כזו מנוגדת באופן ברור לכל אינטרס ישראלי, וצריך לעצור אותה כל עוד לא מאוחר". ראש הממשלה בנימין נתניהו ייאלץ לבחור אם להיעתר ללחץ מימין, או לגבות את ליברמן ולסרב להעלות את התכניות להצבעה מחודשת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
שר הביטחון אביגדור ליברמן בפתח ישיבת ישראל ביתנו 26 ביוני 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה!
"הדברים הועלו בקבינט, דובר על הלבנת בנייה". ליברמן/מערכת וואלה!, נועם מושקוביץ

תכנית "המקל והגזר", שכוללת שורה של תכניות מתאר ואישורי בנייה לפלסטינים, הוצגה על ידי ליברמן בחודש אוגוסט האחרון, ואומצה על ידי הקבינט בשתי ישיבות נפרדות כחודש לאחר מכן. בנט ושקד הצביעו נגדה, אך דורשים כעת לדון בה מחדש לאור ביקורת גוברת בימין על אישורי בנייה לפלסטינים, בעוד על הבנייה בהתנחלויות מוטלת מגבלת ריסון מטעמים מדיניים.

בחודש שעבר, אחרי פרסום בחדשות 2 על התקדמות בתכנית להרחבת הבנייה בקלקיליה, הזעם בימין התעורר. שרי הבית היהודי תקפו בחריפות את ליברמן, ואלקין הצטרף לביקורת ותקף את המינהל האזרחי ואת מתאם פעולות הממשלה בשטחים על כך שהם מאשרים תכניות "במחטף", מאחורי גב הקבינט. השר ישראל כץ אמר כי "לא אישר ולא הצביע" על תכנית קלקיליה וכי הוא מתנגד לקידומה, ואילו ארדן שיגר בסוף החודש שעבר מכתב ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בבקשה לבדוק אם לקבינט יש בכלל סמכות לאשר בנייה פלסטינית בשטחי C, בטענה שלהחלטות בינוי גדולות באזור יש משמעות מדינית.

השר זאב אלקין. ישיבת ממשלה. 31 ביולי 2016. אוהד צויגנברג, פול צלמים
"החלטה שערורייתית שמעולם לא הוצגה ולא אושרה בקבינט". אלקין/פול צלמים, אוהד צויגנברג

הלחץ החזק בימין הוביל את ראש הממשלה להתנערות מסוימת מתכנית קלקיליה, בטענה כי "לא זכר" שהובא הנתון שפורסם בחלק מהדיווחים, לפיהם היא כוללת 14 אלף יחידות דיור. בפועל, התכנית כוללת בשלב זה רק כ-6,300 יחידות דיור. ליברמן, במגננה בפני מתקפת הימין, טען בתוקף כי התכנית הוצגה בהרחבה בפני שרי הקבינט. "הדברים הועלו בקבינט, דובר על הלבנת בנייה", הבהיר ליברמן, שהוסיף כי הבנייה החדשה בקלקיליה הוצגה ספציפית בפני השרים.

שר האוצר משה כחלון גיבה בזמנו את ליברמן, ובכנס הרצליה אמר כי "הנושא הוצבע בקבינט. מי שאומר שהוא לא זוכר משקר". ליברמן מתעקש להמשיך בקידום התוכנית המקלות והגזרים, ומגבה את מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב מרדכי, שעמד במוקד הביקורת הקשה של הימין. ליברמן הדף את הביקורת על מרדכי, במתקפה חריפה משל עצמו על הפוליטיקאים הימנים ש"איבדו כל רסן, וכדי להרוויח קולות בפריימריז מוכנים לפגוע באופן פומבי בצה"ל ובמפקדיו היקרים".

יוסי דגן, ראש המועצה האזורית שומרון נמצא בשא-נור, יולי 2015. ניב אהרונסון
"משהו בסדרי העדיפויות של הממשלה השתבש". דגן/ניב אהרונסון

אתמול, בישיבת סיעת ישראל ביתנו, הציג ליברמן מפות של אזור C והסביר את ההיגיון שמאחורי התכנית. הוא הסביר כי "כל קלקיליה כלואה בגדר ביטחון, השטח הוא אותו שטח. אני לא מכיר שום ישראלי שביקר או מבקר כאן. הכול כלול למעשה בתוך הגדרות". ליברמן הוסיף כי "צריך להבין שכשאנחנו מדברים על הפיגועים, אז מחברון לדוגמה יצאו 19 מפגעים בגל הפיגועים האחרון, מקלקיליה היה ניסיון דריסה אחד, שגם לא ברור שמדובר בתושב קלקיליה. לכן, כשמדברים על מקלות וגזרים – זו דוגמה קלאסית".

ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן, שמוביל את המאבק בתכנית קלקיליה, אמר היום כי "אנחנו מצפים מהממשלה ומשרי הקבינט להוריד את הרעיון האבסורד הזה מסדר היום". לדבריו, "אני מכבד את שר הביטחון, אולם תפקידה של ממשלת ימין היא לבנות את מדינת ישראל - לא לבנות את קלקיליה. נראה שמשהו בסדרי העדיפויות של הממשלה השתבש".

דגן ערך ביממה האחרונה שיחות עם שרי הקבינט כדי לגייס רוב שיתמוך בביטול תכנית קלקיליה, במידה והיא תעלה להצבעה מחודשת. לפי ההערכה, מסתמן רוב של שרים שמתנגדים לתוכנית - ‏בנט, שקד, אלקין, ארדן, כץ וגלנט שמתכוונים להצביע נגד התוכנית. כעת, השאלה היא אם נתניהו יעלה אותה להצבעה או יסתפק בדיון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully