וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ דחה את עתירת ההורים: "אין עילה לפתיחת מחלקה בשערי צדק"

לאחר שבשבוע שעבר דרשו השופטים מהמדינה לנמק את ההתנגדות לקליטת הרופאים בשערי צדק, פרסמו הערב השופטים את פסיקתם: "הסבל והמצוקה שהביעו ההורים נוגעים ללב, אך אין עילה לפתיחת מחלקה בשערי צדק. לא היה מנוס מהכרעה"

צילום: רוני כנפו, עריכה: טל רזניק

שופטי בג"ץ החליטו הערב (ראשון) כי בניגוד לעמדת רופאי המחלקה ההמטו-אונקולוגית שהתפטרו מבית החולים הדסה עין כרם, אין עילה לפתיחת מחלקה חדשה בבית החולים שערי צדק. זאת, בהתאם לעמדת משרד הבריאות, שהתנגד בתוקף למהלך.

בהחלטתו, הדגיש בג"ץ כי לפי משרד הבריאות "רק במסגרת מחלקה המטו-אונקולוגית כפי שקיימת בהדסה ניתן להעניק את הטיפול הטוב ביותר לו זקוקים הילדים", וכי להשקפתם הרופאים ושערי צדק מנסה להרחיב את גדר הצו על תנאי ואין להיעתר להם.

"הסבל והמצוקה שהביעו לפנינו ההורים שילדיהם נאבקים במחלה הארורה נוגעים ללב, ואנו משוכנעים כי הם חותרים להשגת הטיפול המיטבי עבור ילדיהם", כתבו השופטים. "סברנו כי במסלול של גישור ניתן יהיה להגיע לתוצאה אופטימלת ואכן נעשו מאמצים גדולים, אך משהדבר לא נסתייע לא היה מנוס מדיון והכרעה".

במשרד הבריאות אמרו הערב כי הם מקבלים את הכרעת הדין וכי המשרד "ימשיך להיות מחוייב למתווה שהוצע על-ידי בג"ץ". עוד אמרו במשרד כי "משתם הפרק הכואב הזה במערכת הבריאות, אנו קוראים כלל הצדדים להמשיך לחזק את המחלקה בהדסה כדי שתהיה חזקה, מקצועית ומובילה".

שר הבריאות יעקב ליצמן הודה לשופטי בג"ץ "שהביאו להכרעה בפרשה הכאוב הזאת. לבי וראשי נתונים לטובת הילדים ובריאותם ונעשה כל מאמץ שיקבלו את הטיפול הטוב ביותר".

לקריאה נוספת:
מנהל בית החולים הדסה תוקף את הרופאים שפרשו: "כת ששובה ילדים"
מסתמן מתווה בהדסה: מחלקה אונקולוגית לילדים בניהול חיצוני

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ההורים דרשו פתיחת מחלקה חדשה בשערי צדק. הדיון בבג"ץ בשבוע שעבר/מערכת וואלה!, צילום מסך

אורי יקיר, אחד מהורי הילדים החולים, אמר כי "אנו רואים בפסק הדין פתח ותקווה לפתרון אמיתי בשערי צדק. אנחנו נמשיך במאבקנו הצודק בכדי להבטיח שמשרד הבריאות לא ינקום בבית החולים שערי צדק ואכן יאפשר לו להרחיב את הפתרון עבור כל ילדי ירושלים החולים בסרטן".

עוד הוסיף: "כל שנותר לנו לקוות הוא שבית החולים שערי צדק יהיה אמיץ מספיק מחד, ומשרד הבריאות יהיה הוגן מנגד כך שתפתח יחידה המטו אונקולוגית ראויה בירושלים".

מוקדם יותר היום ביקשו שופטי בג"ץ מהצדדים במשבר בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים "עוד זמן" כדי לחשוב עד ההכרעה. בשבוע שעבר דחה הרכב השופטים בבג"ץ את מרבית עתירתם של הורי הילדים והורה למדינה לנמק מדוע לא יקלטו הרופאים בשערי צדק.

עורך דין צבי אגמון, שמייצג את שערי צדק בדיון, אמר היום: "אין הרבה פעמים שבהן אני מרים דגל לבן - וזו אחת הפעמים. יש כאן ילדים חולי סרטן. טובת הילדים נשכחה, הרופאים נשכחו. פתאום שערי צדק הפך להיות המרכז", אמר. "היו לנו שלוש הערות על הפתרון: מותר לנו להעסיק את מי שאנחנו רוצים, יש לנו בעיה עם תקופת הזמן עד סוף השנה. יש לנו בעיה עם הגבלת מספר המטופלים. אנחנו לא חורגים מתנאי הרישיון. יש לנו יחידה ואנחנו יכולים לטפל עד תנאים מסוימים. המדינה טוענת שאנחנו ניתן רק ייעוץ. בשביל לתת ייעוץ, אנחנו לא נעסיק את הרופאים. אני שואל: איפה טובת הילדים? כי גם אם הדסה תשתקם זה ייקח זמן".

ההורים דרשו בעתירתם לפתוח מחלקה חדשה בשערי צדק ובג"ץ הקדיש את מרבית הדיון הקודם להצעת פשרה שלפיה יקלטו שניים עד שלושה מהרופאים באופן זמני בבית החולים. בפשרה הוצע כי הרופאים יצטרפו למרפאת החוץ האונקולוגית בשערי צדק, ופועלת כיום בצוות מצומצם של רופא אחד בלבד, ויעבדו בה עד לסוף השנה הנוכחית.

עוד באותו נושא

בג"ץ דורש מהמדינה תשובות: מדוע לא לשלב את הרופאים בשערי צדק

לכתבה המלאה
שר הבריאות יעקב ליצמן  בחניכת מכון הרדיותרפיה בבית החולים זיו בצפת 19 ביוני 2017. אדריאן הרבשטיין
יצא נגד פתיחת מחלקה חדשה. ליצמן/אדריאן הרבשטיין
תהליך הגישור בהשתתפות הורים מנכל המשרד ומנהל הדסה, בית משפט עליון. נועם מושקוביץ
תמך בעמדת המדינה. ברקת בבית המשפט/נועם מושקוביץ

שר הבריאות יעקב ליצמן התבטא מספר פעמים מאז הדיון הקודם ואמר באופן מפורש כי לא תיפתח מחלקה חדשה בשערי צדק. זאת, מחשש שקליטת כמה רופאים באופן זמני תהפוך בהמשך למחלקה מלאה – דבר שהוא סירב לו בתוקף. את סיבותיו המקצועיות, כפי שנחשפו בוואלה! NEWS פירט ליצמן במכתב ששלח למגשר בין ההורים להנהלת הדסה, השופט בדימוס אליקים רובינשטיין בשבוע שעבר.

אלא שבניגוד לתחזיות, משרד הבריאות השיב תשובה חיובית להצעת השופטים ואישר אצ מתווה הפשרה. הרופאים מנגד הסכימו חלקית להצעת השופטים והביעו נכונות לקליטתם של כמה מהם בבית החולים, אם כי לא באופן זמני. הרופאים עמדו על כך שהצטרפות למחלקה בשערי צדק תעשה באופן קבוע ואף דרשו לטפל בכלל הילדים הנזקקים לכך ולא רק באלה שהוריהם עתרו לבג"ץ, וכן להרחיב את השירותים הרפואיים הניתנים במקום.

דיון במשבר בהדסה, בית משפט העליון. נועם מושקוביץ', מערכת וואלה! NEWS
הורי ילדי הדסה בבית המשפט העליון, היום/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ'

במקרה שבו מתווה הפשרה שהציעו השופטים יידחה, העתירה כולה תדחה ובג"ץ ימשוך את ידיו מהמשבר; במצב כזה ההערכה היא כי הרופאים יקלטו בכל זאת בשערי צדק. אולם, הדבר לא ייעשה באופן מוצהר למטרת הקמת מחלקה חדשה והרופאים אינם צפויים להיקלט כקבוצה.

מנהל שערי צדק, פרופ' יונתן הלוי, אמר לוואלה! NEWS לאחר הדיון הקודם כי יש ברשותו הכלים הנדרשים להפעיל מחלקה אונקולוגית גם ללא אישור משרד הבריאות. "חמישה אלמנטים צריכים להתקיים כדי לטפל בילדים חולי סרטן - מרפאה, אשפוז יום, מחלקה אשפוזית, השתלות מח עצם והקרנות", אמר פרופ' הלוי. "את שלושת הראשונים יש לנו עם רישיון ביד. למעשה, אנחנו לא צריכים לשאול אף אחד, אבל מתוך כבוד לבג"ץ וכבוד שעדיין נותר לי למשרד הבריאות - לא עשינו זאת עד היום. זה עמד על הפרק ורצינו לעשות את זה, אבל בכל זאת יש לי כבוד לרשויות שמשתלחות בי על לא עוול בכפי".

(עדכון ראשון: 17:15)

הרופאים  בדיון במשבר בהדסה, בית משפט העליון. נועם מושקוביץ', מערכת וואלה! NEWS
הרופאים המתפטרים בעליון, היום/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ'
הפגנת הורי הדסה מאוהל המחאה לכיוון גשר המיתרים 27 ביוני 2017. מאצ'י הוף
הפגנות למען ילדי הדסה בירושלים, בשבוע שעבר/מאצ'י הוף
הפגנת הורי הדסה מאוהל המחאה לכיוון גשר המיתרים 27 ביוני 2017. מאצ'י הוף
הפגנות למען ילדי הדסה בירושלים, בשבוע שעבר/מאצ'י הוף
הורי הדסה פותחים בשביתת רעב, מאהל המחאה בגן סאקר ירושלים 25 ביוני 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה!
מאהל המחאה של הורי הדסה בגן סאקר בירושלים/מערכת וואלה!, נועם מושקוביץ
תהליך הגישור בהשתתפות הורים מנכל המשרד ומנהל הדסה, בית משפט עליון. נועם מושקוביץ
המגשר רובינשטיין בפתח פגישה עם ההורים/נועם מושקוביץ
הורי הדסה פותחים בשביתת רעב, מאהל המחאה בגן סאקר ירושלים 25 ביוני 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה!
מאהל המחאה/מערכת וואלה!, נועם מושקוביץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully